Gå til innhold

Hvilke type finansjobber krever opp til 45 timer i uka?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Norge er det nok først og fremst lederstillinger og "særlig uavhengige stillinger"*. Og ikke alltid de heller. For eksempel tror jeg ikke sjefen min jobber 60+ timer i uka.

 

Arbeidsgiver må tross alt forholde seg til arbeidsmiljøloven.

 

Selv begynte jeg i jobb innen finans for ikke så lenge siden og på arbeidsplassen min legges det i utgangspunktet ikke opp til overtidsarbeid.

 

* https://www.jusstorget.no/ledende-eller-saerlig-uavhengig-stilling/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig tilsett er det ikkje lov å jobbe meir enn 48 timar på ei 7 dagers veke (gjennomsnittsrekna over 8 veker).

 

For dei som styrer sin arbeidstid heilt fritt som toppsjefen og særleg uavhengig stilling så kan ein sjølv velge kor mykje ein jobbar, vanligvis fordi ein får same betalinga uansett så lenge jobben blir gjort enten ein brukar 50 timar i veka eller berre 5 timar i veka.

 

Utgangspunktet er heilt klart at det aldri skal kreve så mykje arbeid, og for dei som har lov til å jobbe så mykje så er det meininga å delegere jobben utover på andre.

 

Det er beviseleg både dårleg for helsa, og prestasjonsnivået å jobbe så mykje som 60 timar i veka.

Dei som skryter av å jobbe så mykje jobbar stort sett lite effektivt og bruker halve døgnet på det som andre gjer i løpet av ein vanleg arbeidsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvilken finansjobb jobber du i? Jeg mener å ha hørt at enkelte av finansmeglerne jobber 60 til 80 timer i uka.

 

Jeg jobber med IT-løsninger i forbindelse med handel av verdipapirer og risikoanalyse. Den eneste jeg tror jeg kjenner som har jobbet så mye over tid, hadde jobb i en investeringsbank i London.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber med IT-løsninger i forbindelse med handel av verdipapirer og risikoanalyse. Den eneste jeg tror jeg kjenner som har jobbet så mye over tid, hadde jobb i en investeringsbank i London.

Skjønner, ja jobb i London og New York er nok hakket mer arbeidssomt enn her hjemme etter hva jeg har hørt og.
Lenke til kommentar

Med en finansjobb i denne sammenheng mener jeg de som jobber innenfor bransjen finans, type porteføljeforvalter, analytiker, børsmegler etc.

 

Nå er vel egentlig ingen av disse du nevner blant "verstingene", men jeg vil allikevel anta du må legge inn mer enn 40 timer i uka. F.eks porteføljeforvalter er ikke en stilling man bare "får", men som man kvalifiserer til etter mange år med knallhard jobbing. Hvorfor vil man på død og liv inn i en så konkurransepreget bransje dersom man ikke er villig til å "gi alt"?  :hmm: Virker litt naivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel egentlig ingen av disse du nevner blant "verstingene", men jeg vil allikevel anta du må legge inn mer enn 40 timer i uka. F.eks porteføljeforvalter er ikke en stilling man bare "får", men som man kvalifiserer til etter mange år med knallhard jobbing. Hvorfor vil man på død og liv inn i en så konkurransepreget bransje dersom man ikke er villig til å "gi alt"? :hmm: Virker litt naivt.

Det der var et godt spørsmål. Jeg vil inn i bransjen fordi jeg har utdanning innen finans, interesse for finans og ferdigheter innen finans. Selvom bransjen er konkurransepreget så betyr vel ikke det at man bør legge inn 50 pluss timer i uka for å gjøre det bra i finanansbransjen? Jeg vil anta at man også kommer langt med gode ferdigheter.
Lenke til kommentar

Det der var et godt spørsmål. Jeg vil inn i bransjen fordi jeg har utdanning innen finans, interesse for finans og ferdigheter innen finans. Selvom bransjen er konkurransepreget så betyr vel ikke det at man bør legge inn 50 pluss timer i uka for å gjøre det bra i finanansbransjen? Jeg vil anta at man også kommer langt med gode ferdigheter.

 

De fleste av dine "konkurrenter"/kollegaer vil også ha svært gode "ferdigheter". Faktisk, for alle de rollene du nevnte over er ferdigheter utenom det vanlige en forutsetning for å få jobben. For å lykkes må du derfor jobbe minst like mye som alle andre, og du må være minst like smart. Eventuelt må du også ha en del flaks, det hjelper på.

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av dine "konkurrenter"/kollegaer vil også ha svært gode "ferdigheter". Faktisk, for alle de rollene du nevnte over er ferdigheter utenom det vanlige en forutsetning for å få jobben. For å lykkes må du derfor jobbe minst like mye som alle andre, og du må være minst like smart. Eventuelt må du også ha en del flaks, det hjelper på.

Takk for innspill, du har nok noen gode poenger der ja.:)
Lenke til kommentar

Jobber du innen det som kalles Investment Banking som gjerne er de entry-level jobbene med høyest lønn, kan du regne med 80+ timer i uken når det er mye å gjøre. Når det er rolig tror jeg 50-60 timer er mer normalt. Dette er hva jeg har hørt om investeringsbankene i Oslo (ABG, Carnegie, Pareto, etc.)

Når det jobbes 80 pluss timer, innebærer dette da 80+ timer spm jobbes mandag til fredag, eller kan noen av disse timene unnagjøres i helga?
Lenke til kommentar

Når det jobbes 80 pluss timer, innebærer dette da 80+ timer spm jobbes mandag til fredag, eller kan noen av disse timene unnagjøres i helga?

 

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg jobber i finansbransjen, og har jobbet alt fra 40 til 100 timer i uken. Det varierer fra uke til uke og prosjekt til prosjekt, men felles for ukene er at overordnede generelt ikke bryr seg når du jobber, så lenge jobben som skal gjøres blir gjort og man er tilgjengelig når de trenger deg (typisk vanlig kontortid).

 

Når man jobber med et prosjekt, en transaksjon eller lignende, jobber man gjerne ut ifra en tidsplan. Denne forholder alle på teamet seg til, og da er det ikke så viktig om arbeidsoppgaven man er satt til å gjøre blir gjort mandag, tirsdag eller søndag, så lenge den er gjort til deadline.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg jobber i finansbransjen, og har jobbet alt fra 40 til 100 timer i uken. Det varierer fra uke til uke og prosjekt til prosjekt, men felles for ukene er at overordnede generelt ikke bryr seg når du jobber, så lenge jobben som skal gjøres blir gjort og man er tilgjengelig når de trenger deg (typisk vanlig kontortid).

 

Mange takk for svar Finansguru,appreciate it. :) Selv er jeg skeptisk til å jobbe type 11 timer eller mer mange dager på rad fordi jeg også vil ha tid til å pendle til jobben, samtidig som jeg også får sovet mine 8 timer med søvn hver natt. Endret av Gronfargen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...