Gå til innhold

Hvem er økonomisk ansvarlig?


Anbefalte innlegg

Leier en leilighet som har ett innebygd kjøkken som nå sannsynligvis har røket.
(Platetoppene fungerer svært dårlig.)

Det jeg lurer på er hvem som er ansvarlig for de ekstra kostnader jeg får i forbindelse med mat,
er nødt til å kjøpe middagsmat ute i noen dager med mindre utleier fikser ovnen på mandag.

 

Jeg kan godt klare meg uten middagsmat en dag eller to,

men utover det blir det vanskelig, har dårlig råd,
så det er uaktuelt for meg å bruke penger på restaurantmat i mange dager.

Hva sier loven om dette?

Det skal sies at platetoppene er den eneste måten jeg har å forberede varm mat med,
har ikke plass til stekeovn i leiligheten.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det korte svaret er antagelig utleier - med tolkning av "rimelig tid" og hva du mener med "noen dager".

 

Hva slags summer snakker vi om her?

"Noen dager" uten platetopp eller micro hadde antagelig gitt meg ekstra utlegg på alt ifra 0 kroner til en hundrelapp. Sist jeg kjøpte en spiseklar grillet halv kylling tror jeg det kostet 25 kroner eller noe slikt.

 

Det virker litt spesielt å kreve avslag i leien for slike bagateller med mindre man fra før har et særdeles problematisk forhold til utleier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert noe rettslig man kan henge det på, men jeg tror de fleste glatt hadde klart seg uten varm mat noen dager/ei ukes tid ,og synes dette er for bagatell å regne hvis det er snakk om en kort periode. Det er heller ikke slik at man absolutt må gå på restaurant (som jeg ser for meg er dyreste alternativ) for å få seg varm mat, dette får man gjerne over disk i mange dagligvareforretninger f.eks. Ellers så har du sikkert en stekeovn i tillegg til platetoppene dine antar jeg, der finnes det også mange muligheter for varm mat.

Lenke til kommentar

Hva står i kontrakten?

Er platetoppen inkludert, eller er den bare der?

Hva skjer viss den ikke er inkludert,

kan uteleier da nekte å reparere den,

og jeg må evt. fikse det selv?

 

Det kan i tilfelle bli meget dyrt,

da det er snakk om en alt i ett enhet,

det er ett Bauknecht minikjøkken,

og hele toppen, kanskje hele enheten må byttes da alt henger sammen.

 

Nypris for dette er ca. 8500,-

Lenke til kommentar

... Ellers så har du sikkert en stekeovn i tillegg til platetoppene dine antar jeg, der finnes det også mange muligheter for varm mat.

Jeg klarte å lese at TS skrev: "Det skal sies at platetoppene er den eneste måten jeg har å forberede varm mat med,

har ikke plass til stekeovn i leiligheten"...

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert noe rettslig man kan henge det på, men jeg tror de fleste glatt hadde klart seg uten varm mat noen dager/ei ukes tid ,og synes dette er for bagatell å regne hvis det er snakk om en kort periode. Det er heller ikke slik at man absolutt må gå på restaurant (som jeg ser for meg er dyreste alternativ) for å få seg varm mat, dette får man gjerne over disk i mange dagligvareforretninger f.eks. Ellers så har du sikkert en stekeovn i tillegg til platetoppene dine antar jeg, der finnes det også mange muligheter for varm mat.

Ingen stekeovn desverre,

bare koketopper,

er ett minikjøkken.

 

Ingen av butikkene der jeg bor har ferdig varmmat, er en Coop Extra, en bitteliten Spar og en Rema 1000 som er innenfor rekkevidde (Har ikke bil.)

 

Det "beste" alternativet for meg viss det går noen uker,

må være å flytte inn hos søstera mi, da slipper jeg unna med å ta toget en gang eller to i uka.

Lenke til kommentar

Det korte svaret er antagelig utleier - med tolkning av "rimelig tid" og hva du mener med "noen dager".

 

Hva slags summer snakker vi om her?

"Noen dager" uten platetopp eller micro hadde antagelig gitt meg ekstra utlegg på alt ifra 0 kroner til en hundrelapp. Sist jeg kjøpte en spiseklar grillet halv kylling tror jeg det kostet 25 kroner eller noe slikt.

 

Det virker litt spesielt å kreve avslag i leien for slike bagateller med mindre man fra før har et særdeles problematisk forhold til utleier.

 

Jeg er veldig enig med deg,

har ett veldig godt forhold til utleier,

prøver ikke å være vrang eller kjip,

tanken var bare viss det var snakk om en uke eller mer, kan være snakk om en viss ventetid på bestilling av deler til kjøkkenet / nytt kjøkken og elektrikker.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Jeg tror det beste er god kommunikasjon med utleier. Å reparere er fullt mulig, men tar nok mer enn noen få dager å få avtalt service og at servicemann får tak i riktige deler. Uteier kan bytte ut minikjøkkenet, men det er en type produkt som er lite brukt og sansynligvis leveringstid. I tillegg må det rørlegger til for å koble fra gammel og koble opp nytt.

 

 

 

Noe helt annet er at jeg synes det er utrolig at noen klarer seg så simpel løsning som minikjøkken over tid for matlaging. Hadde det vært for kort tid på en liten hytte så er jeg med på det, men ikke for permanent bosted. "Problemet" er vel sleipe utleiere som vil spare mest mulig på fasilitetene.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å lese at TS skrev: "Det skal sies at platetoppene er den eneste måten jeg har å forberede varm mat med,

har ikke plass til stekeovn i leiligheten"...

 

 

Ingen stekeovn desverre,

bare koketopper,

er ett minikjøkken.

 

Sorry, leste ikke godt nok :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det beste er god kommunikasjon med utleier. Å reparere er fullt mulig, men tar nok mer enn noen få dager å få avtalt service og at servicemann får tak i riktige deler. Uteier kan bytte ut minikjøkkenet, men det er en type produkt som er lite brukt og sansynligvis leveringstid. I tillegg må det rørlegger til for å koble fra gammel og koble opp nytt.

 

 

 

Noe helt annet er at jeg synes det er utrolig at noen klarer seg så simpel løsning som minikjøkken over tid for matlaging. Hadde det vært for kort tid på en liten hytte så er jeg med på det, men ikke for permanent bosted. "Problemet" er vel sleipe utleiere som vil spare mest mulig på fasilitetene.

 

Noe av problemet i denne leiligheten er mangel på plass,

man kunne selvfølgelig droppet minikjøkkenet og satt inn en vanlig komfyr,

men da måtte man evt. skaffet seg ett kjøleskap og oppvaskkum ved siden av,

kjøleskapet er greit nok, verre med oppvaskkum (Det ville ikke vært plass til ovn og kum ved siden av hverandre),

for min del gjør det ingen ting (bortsett fra nå :p) at jeg ikke har tilgang til stekeovn,

det eneste jeg brukte den til før var pizza, pommes frites ol.,

nå spiser jeg ekstremt mye sunnere. :)

 

 

Om den ikke er inkludert i leiekontrakten, prøv å ha en god dialog med utleier - kanskje hen dekker det uansett. Om ikke må du se om det kan tas service på den eller finne noe billigere på finn, type ikke innebygd koketopp.

 

Blir nok noe billigere på finn,

f.eks noen løse koketopper og sette dem på toppen av de andre toppene,

elektrikker har jeg ikke råd til uansett.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Hva står i kontrakten?

Er platetoppen inkludert, eller er den bare der?

 

Om den ikke er inkludert i leiekontrakten, prøv å ha en god dialog med utleier - kanskje hen dekker det uansett. Om ikke må du se om det kan tas service på den eller finne noe billigere på finn, type ikke innebygd koketopp.

 

Det er en integrert del av kjøkkenbenken. Pleier dere ha spesifisert i leiekontraktene deres at f.eks. kjøkkenvask og toalett er en del av det man leier? Dette blir akkurat det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt som er i leiligheita ved innflytting tilhøyrer huseigar/utleigar, og er derfor utleigers ansvar når det må reparerast.

Med mindre anna er avtalt så kan ikkje utleiger la være å reparere ting som følgte med.

 

Det at koketoppen ikkje fungerer er ein mangel som du har rett til å få utbedra innan rimeleg tid, alternativt kan du holde igjen ein passeleg del av husleiga, eller fikse mangelen sjølv og trekke dette frå husleiga.

 

Kva som er rimeleg tid blir ei vurderingssak.

Eg ville meint på at dine forventningar til å få varm middag kvar dag vil være litt lavare enn ellers sidan du tross alt har gått med på å leige eit så lite kjøkken med kun eit oppvarmingsalternativ.

Med tanke på at det er god tilgang til ferdigmat i butikken som ikkje krever oppvarming, så går dette med varm middag kvar dag mest på komforten og ikkje på nødvendigheit.

Så dine ekstrautgifter er i stor grad knytta til at du må kjøpe ferdigstekte kjøttkaker frå kjøledisken og ikkje rå kjøttdeig som må varmebehandlast for å kunne etast.

I alle fall dei fyrste dagane, men etterkvart som tida går så meiner eg at du med rette kan holde tilbake ein stadig større del av husleiga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvitevarer er som regel ikke inkludert i leilighetene

Dersom dei står i leiligheita på visningstidspunktet, og det ikkje er sagt at dei ikkje følger med, så er også kvitevarer, lyspærer, røykvarslar og gardiner inkludert.

Sjølv om det kan fjernast så følger det med.

 

I motsettning til bustadkjøp, der utgangspunktet er at ein kjøper huset og det som sitter fast i huset, og alt løysøyre skal ryddast ut, så er det ved utleige slik at ein leiger bustaden som den står.

Medfølgande kvitevarer er då på godt å vondt, fordelen er at fungerande kvitevarer er ein del av det du betalar for, ulempen er at dersom du vil bruke dine eigne kvitevarer så må du finne ein plass å oppbevare dei som følgte med, a lik at du kan sette dei tilbake ved utflytting.

 

Merk likevel at leigetaker har reperasjons og vedlikeholdsansvar. Så dersom dette hybelkjøkkenet ikkje må byttast ut, men kan rearerast så går ansvaret tilbake til leigetakaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...