Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ulyd i Toyota Corolla


Anbefalte innlegg

Har en Toytota Corolla som lager en vibrerende lyd under kjøring. Høres ut som den kommer fra område rundt forhjulene. Lyden er der hele tiden, men høres best når farten er over ca 60km/h, spesielt når jeg slipper gassen og farten synker. Den er der fortsatt og endrer seg ikke om jeg setter giret i fri og bare triller. 

 

Lyden ble tydeligere etter at jeg skiftet til sommerdekk. Tror den er der med vinterdekk også, men legger ikke så mye merke til den da. 

 

Den blir også tydeligere når jeg svinger mot høyre, det samme skjer ikke når jeg svinger til venstre.

 

Kjenner ikke noe vibrasjoner i bilen, det er bare lyden. 

 

 

Video:

 

https://www.dropbox.com/s/pn8mezgm6w5uufo/VID_20190422_175139.mp4?dl=0

 

 

Noen som har en anelse om hva det kan være?

Endret av FraXinuS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et hjullager ja. For et verksted som har en presse, er dette å regne som en liten jobb. Om du skaffer nytt lager selv, vil jeg tippe et verksted tar en tusenlapp eller noe sånt for jobben.

 

Eventuelt kan du investere i noe sånt som dette å gjøre jobben selv: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-for-forhjulslager-2000021491

Lenke til kommentar

Har hørt med noen verksted, billigste så langt skal ha 4800 i arbeid, også kommer deler i tillegg. 

 

Har ikke lyst å koste på for mye på denne bilen, så vurderer å gjøre et forsøk selv.

 

Hvilke verksteder har du forhørt deg med? Det var vanvittig høyt! 

 

Uansett, her er en annen guide: 

Bør være greit å gjøre selv om du har litt mekke-erfaring.

Lenke til kommentar

Ja, har fått skriftlig tilbud. Jeg har sendt forespørsel via kontakt-sidene deres på nett og spurt etter pris på å få byttet venstre hjullager forran.

 

Beskrivelsen av arbeidet i et par av tilbudene er som følger:

"Utskifting av hjullager foran på venstre side" 

"Skifte hjullager, venstre side forran" 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte bare jeg skulle nevne at jeg endte opp med å gjøre et forsøk på å bytte lageret selv. Det var vellykket og lyden er nå borte.  :)

 

 

Endte opp med bruke ca 10 timer på jobben. Brukte en kombinasjon av teknikkene  vist i de to videoene over.  Fjerningen av det gamle lageret var det som tok mest tid. Mutterene på endeleddet og abs sensoren var veldig rustne så var ikke mulig å få dem av uten å ødelegge dem tror jeg. Så måtte jobbe med greiene festet på bilen som i video nr to over.  Var mye knoting for å få ut den gamle låseringen,  men når alt var ute så gikk det ganske greit å presse inn de nye lageret. 

 

Kjøpte meg et slikt sett med plater + bolt for å presse ut/inn lager og det fungerte bra. Ellers så fikk jeg av spindelen med en hjemmelaget glidehammer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke bilde akkurat nå, men konstruksjonen var ganske enkel. Det var en jeg kjenner som kom på ideen.

 

Den ble lagd av en bit av et firkantet rør. Det ble boret to hull for hjulboltene og ett for aksel bolten på den ene siden, og ett hull på den andre siden for å føre inn en gjengestang. 

 

 

post-42518-0-07230300-1558189705_thumb.png

 

 

Siden det bare er fire hjulbolter på min bil så kan rørbiten festes til hjulboltene som vist på bildet. 

 

Vi festet røret med hjulmutrene, og festet en gjengestang med skive og mutter på den andre siden av røret. Deretter tredde vi et gammelt sleggehode inn på stanga og låste den andre enden av stanga med skive og mutter. Også var det bare å hamre i vei.   :)

 

Spindelen kom av uten alt for store problemer, men måtte ta i en del. Kunne med fordel hatt en litt lengre stang. 

 

  

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...