Gå til innhold

Besøke alle verdens land!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant! Da har jeg ett tips: Ikke skriv for mye om hvert sted. Hold det kort, innhold- og opplevelsesrikt og interessant. Da skal i hvert fall jeg prøve å følge med. Hvis du gjør det verdt for andre å følge med, og kanskje inkluderer tips så andre kan spare penger, så kan du nesten vurdere å ta en liten sum for å lese også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Mitt beste tips er egentlig å ta det med ro, ta årene til hjelp og ikke prøv å stappe inn for mange land i en enkelt reise. Noe av det mest givende med å reise er når du begynner å trenge litt inn i dybden på et land, etter at du er ferdig med de mest populære attraksjonene og kommer deg utenfor den aller mest oppgåtte turistløypa. Derfor vil jeg anbefale å ta dette mer som et livsprosjekt enn noe du skal gjøre i løpet av noen få år.

 

Jeg vet om enkelte som har gjort eller forsøkt å gjøre det samme, men som da i mange tilfeller kun har kjørt motorveien gjennom ett land på vei til et annet og så huket det av på lista, selv om de strengt tatt ikke har sett eller opplevd noe av landet. Det ville jeg ikke telt som å "besøke" et land noe mer enn jeg ville telt en mellomlanding på flyplassen.

 

Kort og godt, for å få utbytte av dette i form av erfaringer og kulturell kapital så ville jeg satset mer på kvalitet enn kvantitet.

Lenke til kommentar

Enig med de over. Gjør det for opplevelsen, og ikke for å huke av punkter på en liste. Minst én overnatting per land, kan for eksempel være en god regel for å tvinge deg selv til å ikke fyke igjennom små land. Ta deg god tid, og bruk flere år på dette.

 

Dette er nok en drøm veldig mange har, inkludert meg selv. Har alltid hatt en fascinasjon for land som ikke "vanlige" turister drar til fordi de blir ansett som farlige. Stort sett er dette bare ubegrunnede myter. Så reis til dem, og knus folks forutinntatthet! Verden er ikke farlig!

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ikke glem å gjør god research på visum, her kan en gå på store smeller. Som Kina feks, nå må en inn til Oslo for å avgi fingeravtrykk, for å gjøre dette må en få en slott på timelisten deres som somoftest er stappfull. Så ting kan ta veeeldig lang tid ift hva en ser for seg og en tur kan fort gå i vasken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan legge til et tips til og det er å ikke kun besøke hovedsteder, men også å utforske landsbygda og mindre byer.

 

Hovedstedene er fascinerende i seg selv, men de har ofte en egen identitet som skiller seg drastisk fra landet forøvrig og er dermed ikke noe godt utgangspunkt for å oppleve landets kultur. På samme måte som man ikke opplever Norge i Oslo så får man ikke noe godt inntrykk av fransk kultur i Paris eller japansk kultur i Tokyo (her snakker jeg av egen erfaring).

 

Ikke at hovedstedene ikke bør oppleves, men jeg ville anbefale en kombinasjon av hovedsteder og mer avsidesliggende områder der du kommer mer innpå den kulturelle grasrota, slik at du ser helheten i landet. F.eks. ville en flott tur til Frankrike være å kombinere noen dager i Paris med noen dager på landsbygda i Provence. I Japan kunne det være noen dager i Tokyo og så kanskje Kyoto, Nara-parken eller onsen i Nagano.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Kom på et tips til:

 

Tenk litt på hvilken rekkefølge du besøker landene i. Noen land slipper deg ikke inn, dersom du har vært i et land dem misliker. Kina kan for eksempel slå seg vrange om du har stempel fra Tyrkia i passet. Libya og Syria vil ikke slippe deg inn om du har stempel fra Israel. Det var bare hva jeg kom på i farten, det finnes sikkert mange flere slike eksempler.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Tenk litt på hvilken rekkefølge du besøker landene i. Noen land slipper deg ikke inn, dersom du har vært i et land dem misliker. Kina kan for eksempel slå seg vrange om du har stempel fra Tyrkia i passet. Libya og Syria vil ikke slippe deg inn om du har stempel fra Israel. Det var bare hva jeg kom på i farten, det finnes sikkert mange flere slike eksempler.

Det er nok flere land som ikke liker stempel fra Israel i passet. Azerbaidjan og Armenia har noen provinser i det motsatte landet som de ikke liker at du har vært innom. Og har du de siste årene vært innom Libya, Iran, Irak, Somalia, Sudan, Nord-korea, Tsjad, Yemen eller Venezuela så kan du ikke regne med å slippe inn i USA uten visum. Og visum til USA er absolutt ingen liten formalitet, det er omtrent som å søke om statsborgerskap med masse dokumentasjon og intervju og det hele. 

 

Og mange land krever ikke visum av deg, men de krever en online registrering før ankomst. Kommer du til grensen uten å ha registrert deg kan de finne på å sende deg til Norge på din regning eller du slipper ikke inn på flyet som går til landet. Så gjør research og ikke bare møt opp.

 

Det er også endel land med mye korrupsjon, spesielt om du kommer landeveien til en grensestasjon kan du risikere å bli krevd 200 dollar for at de ikke skal rive i stykker passet ditt. Så har du virkelig lyst til å besøke alle land i verden? Hva ønsker du egentlig gjøre i Syria nå eller i Somalia annet enn å få landene krysset av på en liste?

 

Jeg ser ikke reising som noe man skal gjøre én gang for alle for å få krysset av alle land, men ser det mer som en hobby og livsstil. Jeg reiser jevnt til minst 2 nye destinasjoner hver måned og har drevet på slik i ganske mange år. Ha sett og opplevd utrolig mye og har alltid en rekke planlagt turer som jeg gjør research til.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke reising som noe man skal gjøre én gang for alle for å få krysset av alle land, men ser det mer som en hobby og livsstil. Jeg reiser jevnt til minst 2 nye destinasjoner hver måned og har drevet på slik i ganske mange år. Ha sett og opplevd utrolig mye og har alltid en rekke planlagt turer som jeg gjør research til.

 

Regner med dere har mer enn 25 feriedager på jobben din i så fall, ellers blir det ikke lange turene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering! Har haiket/toget gjennom Europa, og skal nå nyte et par gode uker i Italia. Deretter går turen til midtøsten, før planen er å komme seg til Nepal, hvor jeg ønsker å gå annapurna trek. Etter dette må jeg nok prioritere skole en periode. Takk for dere som har fulgt med på meg på instagram! Kjekt med gode tips underveis.

Endret av Deschain
Lenke til kommentar

En drøm for mange, også meg. Men jeg har også slått meg til ro med at det aldri vil bli å skje. I en hektisk hverdag og andre prioriteringer, blir det fort urealistisk. Så i stedet for å samle på land på en så ekstrem måte, vil jeg heller prøve å reise litt til litt spesielle steder, som de fleste nordmenn aldri besøker. Tur til Georgia blir det neste år, etter det er planen Uzbekistan, men neppe før i 2021.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En drøm for mange, også meg. Men jeg har også slått meg til ro med at det aldri vil bli å skje. I en hektisk hverdag og andre prioriteringer, blir det fort urealistisk. Så i stedet for å samle på land på en så ekstrem måte, vil jeg heller prøve å reise litt til litt spesielle steder, som de fleste nordmenn aldri besøker. Tur til Georgia blir det neste år, etter det er planen Uzbekistan, men neppe før i 2021.

 

Det er hva jeg mener man burde gjøre uansett. Kom akkurat tilbake fra Bhutan, som kan anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...