Gå til innhold

Meget skuffet over Epson FastFoto FF-680W


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Epson FastFoto FF-680W når den kom ut i vinter, men har ikke fått tatt den i bruk før nå. Må si jeg er MEGET skuffet over kvaliteten på scanninga her! Legger ved et bilde her som er MEGET bra på papiret, men som er kornete og dårlig digitalt.

Dette er maks oppløsning og lagret i TIFF.

 

 

https://www.epson.no/products/scanners/consumer-scanners/fastfoto-ff-680w

 

Ene fikset av scanneren, det andre ikke.

post-188189-0-54542100-1556289746_thumb.jpg

post-188189-0-38998000-1556289760_thumb.jpg

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke veldig mye erfaring med scanning, men jeg satt opp til (dias-) scanning for et år eller to siden. Da måtte jeg passe på å sette høy kvalitet / foto-kvalitet flere steder i drivere og i programmet før jeg ble fornøyd. Printere og scannere har elendig software, IMO.

 

Jeg mener det tok over 1 minutt pr bilde. 

Lenke til kommentar

Også utrolig irriterende at bilder kommer ut opp ned eller riktig vei helt tilfeldig, selv om de ligger samme vei.

Det høres ut som en brukerfeil.

Er 99% sikker på at ikke driveren bare snur om på bildene sånn for moroskyld. 

 

Tipper du vimser litt når du legger bildet ned på platen, slik at de av og til blir opp/ned ;)

 

Om ikke høres det veldig merkelig ut hvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er bilder i 300, 600 og 1200 ppt. "Raw" og behandlet av programvaren. De med *a.tiff er behandlet av programvaren. Hva syns dere er best, og er noe av det godt nok? Papirbildene er perfekte og tatt med god film og meget bra speilrefleks. Se bort i fra støv og striper på bildene, da dette ikke er scannerens feil.

(Fikk ikke lastet dem opp her nå. Legger ved link).

 

https://1drv.ms/f/s!Au0JIQya5sd5gbVQlJno1_pU21WDsA

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på bildene, men det er litt uklart hva som er forskjellen på *a.tiff og de andre. Hva menes med "behandlet av programvaren"? Det jeg kan se er at *a.tiff er skarpet opp en del som bringer frem detaljer, men dessverre også gjør støv, riper osv mer synlig.

 

Hvit ser ut til å være litt hvitere (*a.tiff) og svart litt svartere som jeg oppfatter som positivt så overall foretrekker jeg nok de prosesserte bildene, men når man overlater slikt til automatikken vil resultatet alltid variere - dvs at noen endringer er positive, mens andre kan slå negativt ut. Automatikken gjør sikkert andre ting også, men vanskelig å bedømme eksakt hva.

 

Når jeg scanner så gjør jeg det med alt av automatikk nullstilt (har ikke din scanner), justerer scanningparametere før scanning og prosesserer bildene individuelt etterpå. Dvs at jeg tar de inn i Photoshop eller Lightroom og sannsynligvis gjør noe tilsvarende den automatiske funksjonen din med individuelle justeringer per bilde. Dette er selvsagt mye mer arbeidskrevende så jeg scanner alt, men prosesserer kun bildene ferdig når de skal brukes til noe konkret.

 

Når det gjelder skanning av papirbilder generelt så er jeg redd du ikke kan forvente så mye mer. Jeg har ikke mulighet til å sammenligne med originaler så jeg vet ikke hva som går tapt i scannerprosessen, men du må huske at en papirkopi har veldig begrenset dynamisk omfang og det kan du ikke få tilbake på noen måte (justere på kontrast kan hjelpe litt).

 

Papirkopier har også ganske lav oppløsning så bildene er ikke egnet til å vises særlig mye større enn det de var på originalen, og på en skjerm som har en helt annen teknologi synes skavanker på bildet bedre enn på originalene. Nettstedet scantips.com skriver f.eks at vanlige papirkopier neppe har mer enn 400dpi reell oppløsing så scanning med høyere oppløsning enn det gir bare større filer og bildet kunne like godt vært forstørret i programvare etterpå. Scanner du med f.eks 600dpi kan du være rimelig sikker på at du får med all info som er tilgjengelig på bildet med god margin.

 

Personlig prøver jeg å scanne film så sant den er tilgjengelig da det kan være vanskeligere, men med litt trenging kan man få bedre resultat. Scanning av film er imidlertid en ganske arbeidskrevende prosess i forhold til å slippe en bunke med papirkopier i scanneren slik du kan gjøre.

 

Jeg har ikke noen konklusjon, men tror ikke du kan forvente så mye bedre resultat enn du ser. Spesielt mørke bilder er vanskelige å få gode fra papirkopier (synes jeg).

 

https://www.scantips.com/basics08.html

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du kan prøve et annet scanning program. VueScan støtter nok FF 680W.

 

Den stopper scanninga etter 2-3 bilder.

 

Edit, var noe ulogisk for meg der. Måtte IKKE aktiver dokumentmater, men Duplex for at den tok flere bilder...

Edir 2, Nei der ble det mer kluss.. Får se mer på dette senere. Har en Epson Flatbed/multiskriver, så skal teste noen bilder på den for sammenligning.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Blir utrolig irritert her nå! Den kan jo scanne 2-sidige bilder og dokumenter, men om jeg kjører 10x15 bilder gjennom, sånn ca 30 stk per gang, og bildene legges inn DEN SAMME VEIEN fler ganger på rad, så kommer seriene ut helt vilkårlig scannet på forsiden eller baksiden!

Lenke til kommentar

Etter å ha scannet noen grupper med ca 30 bilder skifter den også plutselig til en annen undermappe å lagre bildene i.

Forøvrig scanner den riktig side om man velger avslutt scanning i stedet for å fortsette når ei ladning er igjennom.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Hmm, den skanneren der har en optisk oppløsning på kun 600 DPI - er det bra nok til å skanne bilder i god (nok) kvalitet da?

 

Mer enn nok for papirbilder. Stort sett holder det med 300dpi hvis det er vanlige kopier fra vanlig fotobutikk. 600dpi virker som fornuftig kompromiss mellom filstørrelse og oppløsing. Da får man all info som ligger i bildet med god margin. For film trenger man mye høyere oppløsning. 1200dpi er interpolert.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...