Gå til innhold

Hvordan starte russebuss? Trenger liste om hva vi må gjøre


Anbefalte innlegg

Hei, jeg var ikke sikker på hvor jeg kunne spørre og jeg er klar over at dette kanskje ikke er rette forumet å spørre i, men jeg tar en sjans. Det har seg slik at jeg skal være russ i 2021, så det er enda en stund til. Jeg og mine venner skal ha buss og vi er til nå 20 stk og mangler 4. Vi skal ha det første bussmøte nå til helgen for å diskutere diverse ting. Vi sliter litt med hvordan vi skal komme i gang, og lurte derfor på om noen av dere gjerne har hatt buss, eventuelt om dere har sønner eller døtre som er eller var på buss. Hva må man huske på? Hvordan starter man? Hva er det man trenger?

 

Jeg vet at mange voksne ikke er veldig begeistret over hvordan russekulturen har blitt, og hvor mye penger vi faktisk bruker, men husk at dette er vårt valg og vi bruker våre egne penger som vi tjener helt selv. Dere trenger derfor ikke skrive under alt det negative som kommer med å ha buss:)

 

HVIS DERE HAR TIPS TIL ANDRE PLASSER JEG KAN PUBLISERE DETTE, SI IFRA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen bestemt måte å gjøre dette på. 

 

Det mest formelle som dere må finne ut av er hvem som skal stå som registrert eier av køyretøyet/forsikring, eller om dere skal opprette ett AS som kan bussen kan stå registrert på.

 

Så er det sjølvsagt lurt å utarbeide forpliktande avtalar som regulerer felleseiget. Og dere må bli enige om korleis besluttningar skal takast. Er det vanleg fleirtalsbestemmelse som skal gjelde? Kva med stemmelikheit? Skal dere ha eit mindretallsvern?

Det er særleg viktig å få avtalefesta korleis dere skal forholde dere til at enkelte vil melde seg ut av russebussen.

På dette punktet er det særleg mykje konflikt rundt då grunnen til at enkelte vil melde seg ut ofte er begrunna i interne konfliktar. Dersom det skjer så blir det alltid eit spørsmål om pengar, sidan ein fram til utmeldinga har bidratt til russebussen i form av pengar eller arbeid, samt at det at det blir ein mindre som er med på russebussen gjer at prisen går opp for den eller dei som sitter igjen.

 

Det er svært viktig at foresatt også signerer avtalen på vegne av de som er under 18 år på avtaletidspunktet.

 

 

 

Heilt konkret så ville eg starta med kartlegging. Finn ut kor mange dykk er i dag, kor mange som dere må være for at prosjektet er gjennomførbart og kor mange som maksimalt kan være med på bussen.

Deretter må dere finne ut kva budsjett dere har, og kva som er mogleg å få til for det budsjettet.

Kor mykje kostar bussen som dere vurderer å kjøpe/leige? Kor mykje må dere pårekne i reperasjon og vedlikehaldsutgifter? Kva kostar det å innrede/male busse? Og kva kostar det å bruke bussen?

Leige av bussjåfør blir fort dyrt sidan det nok blir mykje nattarbeid, dere må også rekne med at sjåføren krever ekstra betalt når det dreier seg om å kjøyre russebuss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...