Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hallå!

Jeg har en ekstrem presentasjonsangst hvis jeg skal holde presentasjoner foran flere mennesker. Får hjertebank, høy puls, og skjelver både i stemmen og i kroppen. Og nå må jeg muligens holde en i begynnelsen av neste måned. Har vært hos legen og jeg skulle få teste ut betablokker, lurer på om det var propranolol jeg skulle prøve. Men så til spørsmålet mitt:

Er det noen her som har erfaringer med å ha en slik ekstrem presentasjonsangst, og har brukt betablokker mot det? Isåfall, fungerte det?

Takk på forhånd! :)



Anonymous poster hash: 5f7ba...ad8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
propranolol

Jeg bruker denne fast mot noe annet. Jeg fraråder å bruke den mot presentasjonsangst, ettersom den kan gi hjernetåke (pga dårlig blodtilførsel til hjernen, tror jeg). Dette er veldig uønsket når man holder presentasjoner.

 

Den har også mye psykiatriske bivirkninger, som depresjon. Dette er også uønsket når man skal holde en presentasjon. Du kan bli og fremstå uengasjert. Tar du selvmord før du rekker å holde presentasjonen, får du i hvert fall ikke vist hva du kan.

 

For øvrig er det leveringssvikt/treghet på propranolol stadig vekk, og du risikerer å ikke få tak i den i tide, spesielt 10 mg tabletter.

 

Som hovedregel mener jeg man bør prøve ikke-medikamentell behandling før medisiner ved såkalt "lettere psykiske problemer". Dette trenger ikke å være en psykolog, kanskje du kan finne en coach som er ekspert på presentasjonsangst, eller en bok, eller bare noe på internett. Å bare trene på å holde presentasjoner, uten mål, metode og veiledning, har jeg ikke tro på.

 

Og sist, men ikke minst, du må være godt forberedt og kunne det du skal snakke om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...