Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Førstegangseier hus - Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bodd i leilighet så lenge jeg kan huske.

I fjor kjøpte min samboer og jeg vårt første hus sammen og det er et helt nytt liv, på alle mulige måter.

 

Så til dere andre erfarne huseiere, hva er det dere ikke greier dere uten med tanke på vedlikehold i alle mulige former?

Redskaper, verktøy osv.

 

Jeg skal gå til innkjøp av en gressklipper og høytrykksspyler meget snart.

Er i grunn helt blank på alt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp masse ting du tror du trenger.

Vent til du trenger det, vurder om du kommer til å trenge det flere ganger, og kjøp eventuelt da.

 

Trenger du det én gang, så lån det av venner eller familie, eller lei det.

 

Hilsen en som kommer fra et hjem der fatter har hatt alt fra sementblander til løvblåser.

 

Jeg har gressklipper. Og høytrykkspyler fordi jeg arva en.

 

Arva en snøfreser en gang, men ga den videre da jeg flytta til et sted med mindre oppkjørsel.

 

Man skal ha plass til ting, og har man for mange ting blir det bare rot, og det står og tar opp plass 99% av tiden istedenfor å bli brukt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Gressklipper er absolutt

Snøfreser er kjekt

Liten blå Bosch GSR 12V minidrill/skrutrekker er utrolig kjekk

Liten blå Bosch GKS 12V minisirkelsag

Kantklipper - batteridrevet ikke nødvendig, men kjekt

Hekkesaks - absolutt ledningsfri

Manuell skrutrekker, kjekt med løse bits

Støvsuger til garasje/bil/oppussing. De man har innendørs pleier å dø av slikt

 

Ellers; skal du pusse opp, eller er det nytt?

Hvis litt eldre: 

En passe samling med akrylfugemasse, silikon, malerpensler, whitesprit.

Skumkanon til høyttrykksspyler

Terrassevasker til høyttrykksspyler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten blå Bosch GSR 12V minidrill/skrutrekker er utrolig kjekk

Liten blå Bosch GKS 12V minisirkelsag

 

 

jeg synes det er overdådig å anbefale blå Bosch til en n00b men jeg er enig i at elektrisk skrutrekker og en drill er å anbefale. 

 

Ellers er følgende å anbefale fra meg:

  • sag
  • hammer
  • bits (kanskje med "manuelt" skrutrekkerhåndtak)
  • store og små spader (plantespade og jordspade / anleggsspade)
  • gresklipper (om du trenger manuell eller motordrevet eller elektrisk får du avgjøre selv),
  • snemåke (eller snefreser litt avhengig av hvor stor opkjørsel du har)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må tenke nytteverdi av alt du kjøper, hvor ofte du og/eller familie, venner og naboer kan få bruk for det du kjøper. Du vil ikke ende opp med en garasje full av skrot du gjerne kunne lagt ut på lagerkrigen.

 

For større ting kan det være lurt å samarbeide med nevnte grupper og dele bruksbehovet. Noen ting man kjøper bruker man jo ikke så ofte.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ihvertfall ha stige® når du har enebolig. Kjekt til vedlikehold av tak/vegger og renhold av takrenner.

I tillegg plikter du å ha stige på plass når feier kommer for å rengjøre pipe.

Ikke nødvendigvis. Jeg har ikke stige, og feieren feier pipa fra innsiden på loftet. 

Men en stige, eller en god multitrapp/multistige er kjekt å ha til andre ting som du nevner. 

 

Hadde tenkt meg om lenge før jeg hadde kjøpt høytrykksspyler. Kommer langt med slange og en god kost for vask av terrasser, eller bøtte og svamp for å vaske bilen. 

Selv har jeg stort asfaltert/steinlagt område hjemme og har kjøpt feiemaskin og stor snøfreser. 

Må se litt på egne behov, det som en ikke kan klare seg uten går helt fint for andre. 

 

En god skrudrill vil jeg påstå er uunnværlig for noen som eier et hus. Det er alltid noe som skal henges opp, tas ned, skrus sammen, skrus fra hverandre osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg synes det er overdådig å anbefale blå Bosch til en n00b men jeg er enig i at elektrisk skrutrekker og en drill er å anbefale. 

 

Ellers er følgende å anbefale fra meg:

  • sag
  • hammer
  • bits (kanskje med "manuelt" skrutrekkerhåndtak)
  • store og små spader (plantespade og jordspade / anleggsspade)
  • gresklipper (om du trenger manuell eller motordrevet eller elektrisk får du avgjøre selv),
  • snemåke (eller snefreser litt avhengig av hvor stor opkjørsel du har)

 

Syns ikke det er sååå overdådig med blå Bosch. Man trenger ikke alltid å stikke innom dyreste sted og kjøpe den dyreste utgaven. Det er overraskende stor prisforskjell på de ulike salgsstedene, og hvilke utstyrsmodellene man velger.

https://www.verkter.no/skrutrekker-bor-bosch-gsr-12v-15-12-v-2x1-5-ah-batt.html?utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc

1100kr inkl frakt for den lille blå med to batterier og lader er ganske bra. Det er superirriterende med dårlig eller middelmådig utstyr som ikke klarer jobbene skikkelig. Denne har kraft nok til å skru terrasseskruer hele dagen. Går fint å skru en hel terrasse med den. Ene batteriet i laderen, den andre i maskinen. Også er den liten nok til å klare å komme inn i trange steder som inni kjøkkenskap og bak ting. Bosch har også god garanti. 

Den lille sirkelsaga bruker samme batteri, og da kan man kjøpe den batteriløse "solo"-utgaven som koster rundt 1050. 

Sirkelsaga er egentlig litt unødvendig, men den er veldig kjekk hvis man skal legge parkett/laminat, eller kappe andre småting. 

 

EDIT: til sammenligning koster det 599kr for en Cocraft 10,8V fra Clas Ohlson. Veit ikke hvordan den er kvalitetsmessig, men når den er bare noen få hundrelapper billigere, og kun kommer med ett batteri virker det som et dårligere kjøp i mine øyne

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støtter meg til forslaget at du kjøper eller låner etterkvart som at du ser at det er behov.

 

Men skal eg dra fram ein ting som du bør kjøpe så er det ein stige.

Behovet for å renske opp i tette takrenner, sikre at pipehatten ikkje løsner, eller for å vaske vindauga i andre etasje kan oppstå fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder batteridrevene småverktøy vil jeg også stemme for blåbosch, og aller helst en koffert med tre-fire verktøy, noen batterier og én lader. Ofte er slike kofferter på tilbud og man får veldig mye for pengene. Ville også ha satset på 12V og ikke 18V, 12V holder til det aller meste og er mye mindre, lettere og hendigere i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blå Bosch selv så jeg kaster kanskje litt sten i glasshus men jeg står ved det jeg skrev over at for en som i beste fall er hobbysnekker og skal gjøre et eller annet svært sjeldent holder det med grønn Bosch. Grønn Bosch (og andre merker) har fordelen at samme batteri innenfor samme voltstyrke kan brukes på flere verktøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger en stige, en 4-6-trinns gardintrapp, verktøykasse med basisverktøy, manuelt snøryddingsutstyr og gressklipper. Alt annet kjøper eller leier/låner du når behovet oppstår. Batteridrill mener jeg er en del av det viktige basisutstyret. Den blåboshen som linkes er fin og mer enn kraftig nok til det aller meste.

 

Jeg må si meg litt uenig i det å konsekvent unngå billigverktøy. Jeg kjøper litt billig og litt dyrt alt ettersom hvor mye det skal brukes og hvor katastrofe det er om den svikter.

 

Vær obs på at ting hoper seg opp og tar plass. Et stort hus høres sikkert ut som et hav av plass for en som kommer fra en liten leilighet, men etter noen få år skjønner man ikke hvor det ble av all plassen. Jeg flyttet fra 30 til 300 kvadrat og nå etter 12 år føles like fullstappet. Jeg har vært dårlig til å begrense innkjøp av diverse ting jeg tror jeg trenger en vakker dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg flyttet fra 160 kvm, inkludert 3 innvendige boder, pluss gulvet loft og dobbelgarasje.

 

Hadde snøfreser, måkebrett, snøskuffe, ca. 20 ulike spader, skuffer, raker, river, krafser, skyfler, spett og lignende, løvblåser, hekksakser, kantklipper, gressklipper...

 

Flyttet inn i 140 kvm med en liten bod inne og en ute som eneste oppbevaring, åpen carport.

 

Ga bort det meste jeg hadde til familie som bor i nærheten og som har plass til det. På den måten får de kanskje brukt det mer enn jeg gjorde, og jeg kan låne det ved behov.

 

Ute i boden har jeg beholdt gressklipperen og kantklipperen, høytrykkspyleren, garasjejekk og snøskuffe. Tok også med meg en stige og en gardintrapp. Har også en haug av diverse verktøy jeg skal jobbe meg gjennom i sommer og sortere.

Har 4 håndsager, fastnøkkelsett, drill, bits, bor, hammere, tenger, sikkert 10 tommestokker, masse bitsett (der samtlige mangler torx-15 :/ ), umbrakonøkler, bokser og kasser med ymse sandpapir, muttere, skiver, beslag og diverse skruer som har fulgt med oppheng og lignende men ikke blitt benytta.

 

Drømmer om å få til et fint system til dette. Alt er kaos etter flyttinga i fjor, og jeg har prioritert å male og jobbe fremfor å skaffe meg orden på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale en god drill, er ufattelig mye rart du kan bruke den til. Alt fra enkle ting som å skru opp/ned ting fra veggen, montere sammen møbler, borre hull, blande mindre mengder sement/andre masser som må blandes. Faren min jobber som tømrer og jeg fikk arve den gamle proff drillen han sin når han skulle bytte, og jeg vil si det er stoooor forskjell på en skikkelig proff drill og en middelmådig drill. Så drill ville jeg brukt litt ekstra penger i, er så kjipt når drillen ikke greier å skru inn skruer :p 

 

Men som andre her har påpekt, du trenger ikke det beste av det beste til alt, og tenk nøye gjennom hvor avhengig du er av de forskjellige verktøyene før du handler inn, fort blir boden full og kjerringa irritert :p Med ett hus fra 2008 med god standard så kreves det langt mindre verktøy.

 

Min liste over mest brukte verktøy:

 

Drill

Gressklipper

verktøykasse med forskjellige skrujern, målebånd, umbrakosett, kniv. Så kan du fylle på litt små ting i verktøykasse når du ser behovene.

vater (blir litt lettere å få hyllene/bildene til å henge rett) :p 

Gardintrapp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...