Gå til innhold

Hytteeiere som tar hovedsikringen lager trøbbel for nettselskapene


Anbefalte innlegg

"dekkes av netteier" vil jo si at det er vi andre kundene som dekker det. Og det er jeg ikke med på, for en slik ekstra sikring er helt unødvendig.

Aidon og Kamstrup har betjening for å slå av releet i måleren. Kaifa/Nuri ser ut til å mangle det. Men man oppnår strømfritt anlegg ved å slå av alle sikringskursene istedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil! Det ER en fysisk bryter i ordets rette forstand.. I form av en kontaktor, el rellé om du vil.. Blir ikke mer fysisk enn dette. Eneste som står igjen m spenning er den delen av måleren som sender data til selskapet..

Bare prøv, så vil du høre kontakten slå ut..

Tja, de kontaktorene jeg har i div. maskiner er elektromagnetisk operert, men man kan slå dem direkte/fysisk/mekanisk på ved og bruke foreksempel en skrutrekker men ikke særlig kostnadseffektivt og la en person stå der hele dagen med en skrutrekker dytta inn i kontaktoren.

Lenke til kommentar

Det burde vært ett lite batteri i måleren, da kunne den sendt info om at strømmen forsvant og deretter slått seg av. Da trengs ingen estimering siden forbruket vil være 0. Hvis måleren ikke har sendt info om at strømmen forsvant men tilsynelatende er "død" (blokkert signal, dårlig antenne, feil med måler, etc), da kan de estimere forbruk.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Det burde vært ett lite batteri i måleren, da kunne den sendt info om at strømmen forsvant. Da trengs ingen estimering siden forbruket vil være 0. Hvis måleren ikke har sendt info om at strømmen forsvanr men tilsynelatende er "død" (blokkert signal, dårlig antenne, feil med måler, etc), da kan de estimere forbruk

 

De hadde ikke trengt batteri hvis de hadde spandert en ekstra knapp på måleren for avstengning (Shutdown).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de har problemer med innraporteringen fra anlegg som er frakoblet og ikke bruker strøm i det hele tatt begriper jeg lite av.

Hvis det ikke bruker strøm burde det vel være lett for selskapene å innrapportere en NULL fram til anllegget blir koblet til igjen?

Eventuelle "skumle" jordfeil har vel lite skadepotensiale så lenge anlegget er frakoblet, og vil vel kunne avdekkes umiddelbart når anlegget igjen blir koblet til?

Her har leverandørene gjort store feil ved å levere utstyr som ikke fungerer pga dårlig forabeid og forsøker å skyve ansvaret over på kundene (som tar brannsikkerhet på alvor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel at man ikke vet om måleren ikke sender data pga den er avslått, eller fordi den ikke har signal på GSM.

Når den mister strømmen burde den hatt en liten backup sånn at den kan sende et signal om at "nå er jeg snart avslått" så ser man det på sentralen.

Lenke til kommentar

At de har problemer med innraporteringen fra anlegg som er frakoblet og ikke bruker strøm i det hele tatt begriper jeg lite av.

Hvis det ikke bruker strøm burde det vel være lett for selskapene å innrapportere en NULL fram til anllegget blir koblet til igjen?

Eventuelle "skumle" jordfeil har vel lite skadepotensiale så lenge anlegget er frakoblet, og vil vel kunne avdekkes umiddelbart når anlegget igjen blir koblet til?

Her har leverandørene gjort store feil ved å levere utstyr som ikke fungerer pga dårlig forabeid og forsøker å skyve ansvaret over på kundene (som tar brannsikkerhet på alvor).

 

Tok ut hovedsikringene og AMS restartet av seg selv da jeg skrudde dem i igjen. Så dette håndteres av AMS-måleren. Hvorfor da gjøre et problem ut av at AMS-måleren ikke leverer måledata når strømmen er skrudd av?

 

 

I dette kommentarfeltet er det kommet opp en del spørsmål. Og det er så typisk at bransjen (NVE etc) ikke gidder å svare på dem. De befinner seg utmerket vel i sine elfenbentårn fjernt fra kundene de er ment å betjene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

At de har problemer med innraporteringen fra anlegg som er frakoblet og ikke bruker strøm i det hele tatt begriper jeg lite av.

Hvis det ikke bruker strøm burde det vel være lett for selskapene å innrapportere en NULL fram til anllegget blir koblet til igjen?

Eventuelle "skumle" jordfeil har vel lite skadepotensiale så lenge anlegget er frakoblet, og vil vel kunne avdekkes umiddelbart når anlegget igjen blir koblet til?

Her har leverandørene gjort store feil ved å levere utstyr som ikke fungerer pga dårlig forabeid og forsøker å skyve ansvaret over på kundene (som tar brannsikkerhet på alvor).

 

Tok ut hovedsikringene og AMS restartet av seg selv da jeg skrudde dem i igjen. Så dette håndteres av AMS-måleren. Hvorfor da gjøre et problem ut av at AMS-måleren ikke leverer måledata når strømmen er skrudd av?

 

 

I dette kommentarfeltet er det kommet opp en del spørsmål. Og det er så typisk at bransjen (NVE etc) ikke gidder å svare på dem. De befinner seg utmerket vel i sine elfenbentårn fjernt fra kundene de er ment å betjene!

Og TU, i likhet med andre media sluker alt som kommer fra el-bransjen rått uten ett eneste kritisk spørsmål eller egne undersøkelser.

Er dette en journalistisk artikkel eller en betalt annonse fra el-leverandørene som skal forsøke å dekke over deres egen inkompetanse?

Man kan lure.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det må være temmelig opplagt at mange virksomheter (inklusive hytter) har behov for å ha et nett som ikke er strømsatt så lenge det ikke er under oppsyn flere måneder av et år. At folk som arbeider profesjonelt med strøm, ikke skjønner det er oppsiktsvekkende (men ikke uventet med hensyn til deres utspill med AMS, effekttariff etc).

 

 

 

 

Enig i det du sa der.

 

"Ut over dette legger funksjonaliteten til rette for tilleggstjenester, som at nettselskap kan tilby sesongvis inn- og utkobling av strøm for fritidsboliger med mer." - https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/

Endret av fiskeskjaer
Lenke til kommentar

Det står på AMS-målerne med store bokstaver: Bruk ikke bryteren som hovedsikring.

Tviler på det. En slik formulering ville vært meningsløs.

På min måler står det at bryteren må ikke anvendes som sikkerhetsbryter. Det er ikke det samme som å koble ut strømmen.

 

Vil anbefale flere her å lese tidligere innlegg i tråden, de samme misforståelsene blir tatt opp igjen og igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Feil! Det ER en fysisk bryter i ordets rette forstand.. I form av en kontaktor, el rellé om du vil.. Blir ikke mer fysisk enn dette. Eneste som står igjen m spenning er den delen av måleren som sender data til selskapet..

Bare prøv, så vil du høre kontakten slå ut..

Tja, de kontaktorene jeg har i div. maskiner er elektromagnetisk operert, men man kan slå dem direkte/fysisk/mekanisk på ved og bruke foreksempel en skrutrekker men ikke særlig kostnadseffektivt og la en person stå der hele dagen med en skrutrekker dytta inn i kontaktoren.

Ikke noe tja her. Det er en kontaktor/rele inni måleren som er elektromagnetisk styrt. Denne kan opereres lokalt på måleren og/eller fjernstyres av netteier.

Lenke til kommentar

 

 

Og brann i det elektriske anlegget.

 

Om ein oppnår det same med å vippe over ein brytar på målaren så er det jo ei grei løysing. Eigaren får lagt det meste spenningslaust og Elhub får dataene sine.

Det er ikke en fysisk bryter i ordet rette forstand, man bryter strømmen elektronisk omtrent som man bruker fjernkontrollen for å slå av teve'n og man har blitt fortalt at det ikke er godt nok når man reiser bort så derfor er det nok mange som heller slår av hovedsikringen.

Feil! Det ER en fysisk bryter i ordets rette forstand.. I form av en kontaktor, el rellé om du vil.. Blir ikke mer fysisk enn dette. Eneste som står igjen m spenning er den delen av måleren som sender data til selskapet..

Bare prøv, så vil du høre kontakten slå ut..

Og hvordan betjener man denne funktionen på en "nuri" ?

Eneste bryter jeg kan se er en orange vriknapp som er plombert,

og en trykknapp, også orange, som lar displayet vise forskjellige parametere.

Det er en advarsel på fronten mot å bruke den som bryter, og at den blir betraktet som spenningsførende uansett.

Lenke til kommentar

Tor B. Heiberg i Elhub sier: "De nye AMS-målerne har en bryter på selve måleren som skal brukes for å koble ut strømmen".

 

 

På min måler (Aidon) er det en pinne som en kan skyve inn for å bryte strømmen. Dette må forstås å være være "bryteren" som Heiberg referer til. Vil Heiberg anbefale at en bruker denne "bryteren" fram for å ta ut hovedsikringene? Dersom "bryter" trykkes inn får en et blinkende rødt lys i stedet for et grønt bilnkende. Bruksanvisningen for måleren sier "Blinker rødt: Strøm er koblet ut, kontakt Hafslunds Netts kundesenter". En smule tvetydighet her!

 

 

Vil Heiberg anbefale å bruke denne "bryteren" for å slå av strømmen mens en er borte fra hytta? Men Heiberg som de fleste andre personer i denne bransjen vil vel ikke verdige meg et svar (enten det er av feighet eller av andre grunner).

 

 

Om en tar hovedsikringene slik at AMS-måler slutter å virke (motta/sende signaler) så er intet som tyder på at det gir problemer. Når sikringer settes på plass igjen, gjenopptar måler sin funksjon.

 

Jeg vil anbefale alle å ta ut hovedsikringene dersom det er behov for strømfritt nett. Muligheten til å ta strømmen i måleren (min måler i det minste fremstår alt for diffus). Elhub og netteierne får selv ordne opp om uttak av hovedsikringer (mot formodning) skulle gi problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette nærmer seg nettbank....

 

"Gjør mest mulig av jobben vår, og spar det vi kan avstå og fakturere deg for."

 

"Vi kan ikke love og la deg få hele fordelen av din investering og ditt arbeid lenge". 

 

"Det er slutt på fordelene når alle gjør som vi vil". (Jmfr. Elbilfordeler)

 

"Det er tross alt -vi- som skal drive butikk her"!

........

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...