Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil


Ligri

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig sted å spørre, men lurer på om noen kan svare på dette.

 

Kjøpte en bil privat for 3 år siden. En stund etter kjøpet, hørte jeg en lyd av og til når jeg tråkket på gassen (kan ingenting om bil, men hørtes kanskje ut som en reim.) Etter dette var jeg innom forhandler gang på gang. De fant ting som måtte skiftes og gjøres noe med hver gang, men lyden kom tilbake. De visste tydeligvis aldri helt hva lyden kom av. (Jeg tenkte ikke på at jeg kunne klage på kjøpet før det var for sent.) Etter sist gang de "reparerte" den, har lyden vært borte i flere måneder, men nå har den kommet igjen. Viil ikke ha denne bilen mer når de ikke klarer å finne ut hva som er galt. Det jeg lurer på er; hvis jeg tar en NAF-test, og så selger bilen. Kan da kjøper klage på kjøpet hvis denne lyden dukker opp igjen? Er det tryggere å selge til en forhandler?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Usikker på om dette er riktig sted å spørre, men lurer på om noen kan svare på dette.

 

Kjøpte en bil privat for 3 år siden. En stund etter kjøpet, hørte jeg en lyd av og til når jeg tråkket på gassen (kan ingenting om bil, men hørtes kanskje ut som en reim.) Etter dette var jeg innom forhandler gang på gang. De fant ting som måtte skiftes og gjøres noe med hver gang, men lyden kom tilbake. De visste tydeligvis aldri helt hva lyden kom av. (Jeg tenkte ikke på at jeg kunne klage på kjøpet før det var for sent.) Etter sist gang de "reparerte" den, har lyden vært borte i flere måneder, men nå har den kommet igjen. Viil ikke ha denne bilen mer når de ikke klarer å finne ut hva som er galt. Det jeg lurer på er; hvis jeg tar en NAF-test, og så selger bilen. Kan da kjøper klage på kjøpet hvis denne lyden dukker opp igjen? Er det tryggere å selge til en forhandler?

 

 

 

Du bør og skal opplyse om denne lyden når du selger den. Uavhengig av NAF test eller ei. Du visste om problemet da du solgte bilen, og det er det avgjørende ved en evt reklamasjon.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du bør og skal opplyse om denne lyden når du selger den. Uavhengig av NAF test eller ei. Du visste om problemet da du solgte bilen, og det er det avgjørende ved en evt reklamasjon.  

 

Ja, men det er jo ikke min feil at de ikke klarer å finne ut hva det er. Kan en Nav-test kanskje finne frem til problemet siden den testen er så omfattende? Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å få bilen sjekket. At de ikke klarer å finne problemet er jo helt merkelig. Vet ikke om det bare er de på verkstedet som ikke kan jobben sin eller hva.

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo ikke min feil at de ikke klarer å finne ut hva det er. Kan en Nav-test kanskje finne frem til problemet siden den testen er så omfattende? Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å få bilen sjekket. At de ikke klarer å finne problemet er jo helt merkelig. Vet ikke om det bare er de på verkstedet som ikke kan jobben sin eller hva.

 

Nei det er ikke din feil at de ikke klarer å finne feilen, men du er klar over feilen og dermed er du også ansvarlig for å opplyse om den ved et salg. NAF test vil nok ikke finne grunnen til feilen om ikke merkeverkstedet gjør det, om du ikke har veldig flaks at personen som sjekker bilen tilfeldigvis vet hva denne feilen må være. Gjør han det, burde man jo tro de på merkeverkstedet burde vite dette også.

 

Du kan jo prøve å legge ut bilen for salg litt høyere i pris enn det du håper å få for den, og opplyse om denne lyden. Da vil dette mest sannsynlig bli brukt som argument for å senke prisen, og du kan da gå ned i pris og forhåpentlig komme så nært det du ønsker å få for bilen som mulig. Eller så kan du ta tapet denne lyden vil medføre, være kvitt problemet, og håpe på bedre hell med neste bil i fremtiden. Du må veie opp hva det vil koste å finne feilen på verksteder, mot hva du kan få for bilen om du skulle finne feilen, og om det er verdt det. Det å ikke opplyse om dette ved et salg kan uansett bli en dyr erfaring jeg vil anbefale deg å unngå.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Hvis prisen gjenspeiler tilstanden er det nesten alltid noen som vil kjøpe. Nå vet ikke jeg hvilken type bil vi snakker om, hvor ny den er eller noenting, men det er bare å prøve. Sammenlign med lignende biler på finn og legg den ut til litt under dette. Samtidig som du er helt ærlig i annonseteksten.

 

Dette blir jo litt generelt da siden vi ikke har peiling på hva det kan være. Kan hende det er en bagatell eller så kan det være noe alvorlig. Men hvis du er helt ærlig og sier at verkstedet ikke finner ut av det osv skal du ha ditt på det rene.

 

Hvis du selger bilen til forhandler med en ukjent feil må du regne med å få alt fra 30-100k mindre enn du kanskje kunne fått solgt den for selv. Såklart sett utifra prisklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...