Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gi sparken til "venner" og bekjente


Anbefalte innlegg

Startet egen bedrift for noen år siden.

Tilbake da så trengte jeg billig arbeidskraft og noen venner og bekjente som trengte jobb ønsket å stille opp, det var mer som en "win - Win" for begge parter, jeg kunne gi de en relativt god jobb med fleksitid og en helt vanlig lønn. Begge parter var nogenlunde enige om at dette ikke skulle være noe permanent heller, men noe de kunne gjøre å tjene penger på mens de var hjemmeværende.

 

Jobben var å pakke ned varer for å gjøre det klart til utsending via post for 160kr/T

 

Firmaet eskalerte i form av mye salg og ingen av oss sa noe egentlig om hvor lenge de skulle være der. Det er snakk om 3 stk ansatte.

 

Jeg måtte ansette 2-3 nye, unge studenter som også er billig arbeidskraft for 190kr/t slik det er idag.

 

Mine venner og bekjente har nå 280kr T som jeg var villig til å øke gradvis ettersom salget økte greit. De gikk fra å måtte jobbe rundt 5t uka til 15t som det er idag.  Dette er over en periode på 2 år.

 

Problemet nå er at de slurver unna, de har 20-25t i uka som de skriver ned, og jeg vet selv at arbeidet tilsier maks 10t hadde de jobbet effektivt. Studentene sender x3 så mange pakker ut på samme tid.

 

Nå som salget har stoppet litt opp igjen har jeg ikke behov for "vennene" lenger og sitter litt i saksa hvordan jeg skal si at jeg heller vil ha studentene enn de,  De vet selv at de utnytter posisjonen sin siden vi er ekstremt gode venner på hjemmebane, vi er alle "vennepar" og møtes så å si hver helg med barn og grillings, ferier, hytteturer osv osv

 

Jeg føler at det å si " dere er en stor kostnad for firmaet og arbeidet holder ikke til sammenligning med de andre ansatte" Det er liksom så stereotypisk og redd det vil gi sure miner som går utover vårt sosiale liv. Både våre barn også,

 

Det er nærmere 100k i mnd som går til lønn til disse 3 som jeg helt ærlig vil ha selv, jeg kan gjøre jobben deres kombinert alene på samme tid.

 

Tips til hvordan jeg kan gå frem?

 

Har prøvd å få til rutiner for de som skal hindre antall timebruk, men de tar kaffepauser og vanlige pauser veldig ofte, nok til at det faktisk jobbes kanskje 1 t mens 4-5 går til prat og fjas.

 

Jeg føler at de tror de er "partnere" av firmaet, altså jeg har en god lønn og det vet de, så de føler nok at de kanskje fortjener å kunne kose seg såpass så alle har det "bra", men ja.

 

Har snakket med mannen om dette og han mener jeg bare skal gi de fyken og en pekepinn på at man ikke utnytter venner på den måten, er de ansvarlige voksne vil de ikke la det gå utover barna og våre sosiale tilstelninger, men selvfølgelig er ikke det realistisk.. Vi er styrt av følelser og jeg vet de vil føle seg snytt og sutre over at jeg skal ha alt for meg selv nå som jeg firmaet har vokst.

 

What to do



Anonymous poster hash: fd8dc...833
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si det slik det er uten å gå rundt grøten

Si at dem rett og slett gjør en for dårlig jobb og at du ikke har mulighet til å ha dem i jobb om dette fortsetter
Det at dem bruker 3x lenger tid en studentene bør du fra fram som et godt eksempel

Gi dem en tid på 2-4 uker på å vise forbedring.. Om ingenting forekommer så er det fyken

Er de voksne og oppegående folk så skal ikke dette gå ut over deres venner forhold. En "leker" ikke firma

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spørs kva avtale dei har Invader Zim, i dei fleste tariffavtalane så er det avtalt at det er dei med kortast ansiennitet som skal seiast opp fyrst ved innskrenkning av drifta.

Eg får ikkje inntrykket av at denne bedrifta er ogranisert med tariffavtale, så då er det arbeidsmiljølova som er gjeldane.

 

Kravet etter arbeidsmiljølova er at dersom arbeidsgiver vurderer oppsigelser så skal dette drøftast med dei tilsette, og at ein der skal drøfte både grunnen til oppsigelsane og korleis utvelgelsen skal foregå.

 

 

 

Sidan det her også er snakk om vennar, så synes eg at det er svært tøft å gå rett til oppsigelse.

Det må vell være betre å ta ei runde med forventa arbeidsprestasjon, og deretter gradvis stille strengare og strengare krav fram til vennane dine enten hopper av frivillig eller endrar holdning til å følge opp dine krav til arbeidsinnsats?

Lenke til kommentar

TS syns sikkert det er enklere å bare gi dem sparken, er noen blitt vandt med å behandle deg på en viss måte så blir mange folk sure og bitre når du setter ned foten, så skjønner det godt. Er ikke alle du har lyst til å krangle med og diskutere hva du gjør med din egen bedrift. 

Er disse vennene venner du har råd til å miste TS? For da er det å bare gi dem sparken en flott måte å gi dem sparken som venner på også, og hvorfor skulle de ikke bli sinte? De hjalp deg jo med å bygge opp firmaet og nå som det går bra har du lyst til å kaste dem vekk og heller ta pengene til deg selv, helt ok i følge loven (moralmessig blir det en annen sak), men prat med dem om du ønsker å fortsette venneforholdet som dere har nå. Du kommer garantert til å miste en venn eller to i prosessen da folk blir rabiat og idiot rundt penger, det er bare sånn det er. Ser det hver gang en person i en familie dør og det er snakk om arv, folk blir plutselig til gribber og viser hvem de faktisk er. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

For det første, det er ikke bare å "gi folk sparken". Avhengig av hvilke kontrakter de har, så er dette en langvarig prosess, og en burde gjøre seg meget godt kjent med lovverket før en begir seg ut på sånt uten juridisk hjelp.

 

For det andre, så antar vel de arbeiderne at firma går godt og at ting går som det skal?

Hva med å fikse et møte, enten enkeltvis eller sammen med alle, der du viser hvordan salget svikter, og hvordan studentene er 3x mer effektive. IKKE nevn ordene oppsigelse eller permittering, men spør arbeidstakeren hva han/hun mener man kan gjøre med dette. Med litt informasjon rundt dette, så tror jeg at de fleste vil forstå at de må trå til for å få ting til å gå rundt (og for å beholde jobben).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 spør arbeidstakeren hva han/hun mener man kan gjøre med dette. Med litt informasjon rundt dette, så tror jeg at de fleste vil forstå at de må trå til for å få ting til å gå rundt (og for å beholde jobben).

Dette er vel og bra, og vil trolig fungere. Kan man tippe på kanskje 25% økning i produktiviteten?

Dessverre er dette MEGET langt fra bra nok. Andre arbeidstakere (studentene) yter 3 ganger så mye, og produktiviteten må altså økes med 200%, ikke 25%. 

For syns  skyld må de få to-tre uker på seg til å framvise en radikal forbedring, men det er bare å begynne å slipe øksa. Bortskjemte ansatte snur ytterst sjelden tvert om, det eneste som nytter, er at de får ny jobb et annet sted. "Det sitter i veggene", sies det, derfor må de vekk.

Lenke til kommentar

Det var en åpen og uformell tone når dere startet, da er dét normen nå som ting er annerledes også. Du står 100% fritt til å styre din business, det er tross alt du som har all risikoen.

Jeg ville tatt den med på møte og sagt at de kan fortsette å jobbe hvis de yter dét som det faktiske timeantallet tyder på. Si at du sier det fordi du vil at bedriften skal være bærekraftig i lang fremtid, ikke fordi du ønsker dem noe vondt. Så enkelt er det. Ved å bry seg om deg selv, bryr du deg om andre.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Dette er vel og bra, og vil trolig fungere. Kan man tippe på kanskje 25% økning i produktiviteten?

Dessverre er dette MEGET langt fra bra nok. Andre arbeidstakere (studentene) yter 3 ganger så mye, og produktiviteten må altså økes med 200%, ikke 25%. 

For syns  skyld må de få to-tre uker på seg til å framvise en radikal forbedring, men det er bare å begynne å slipe øksa. Bortskjemte ansatte snur ytterst sjelden tvert om, det eneste som nytter, er at de får ny jobb et annet sted. "Det sitter i veggene", sies det, derfor må de vekk.

Dette er gjetting, antakelser og en fryktelig dårlig innstilling fra din side. Jeg er glad jeg verken jobber under eller med deg. 

 

Ja, hvis de ikke skjerper seg, og yter noenlunde det samme som andre arbeidstakere, så må de vekk. Men å sitte og slipe øksa på første møte, er ondskapsfullt, og man vil selvsagt ikke beholde vennskapet.

 

 

Norske (skandinaviske?) bedrifter er kjent for et lavt hierarki og god mulighet for kontakt mellom toppen og bunnen av organisasjonskartet. Dette innebærer at informasjon går begge veier, slik at en kan gjøre gode beslutninger både i ledelsen og blant de ansatte. Om de ansatte ikke vet at det er et problem, så gjør de selvsagt ikke noe med det. Snakk med de ansatte, gi informasjon og diskuterer sammen med dem.

 

Jeg kjenner ihvertfall en arbeidstaker som sa ja til å gå ned i lønn, og en annen som gikk frivillig ned i stillingsprosent i et annet firma. Dette var etter at ledelsen informerte på en god og detaljert måte hvorfor bedriften ikke kunne fortsette som før, og at eneste andre alternativet var oppsigelser/permitteringer. Edit: Denne ansatte hadde ikke blitt oppsagt, h*n gikk ned i lønn for at andre kunne fortsette på arbeidsplassen.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I min observasjon er det normen at nyansatte og ungdom jobber mye mer enn de inngrodde.

 

Arbeidere som føler seg for sikre og har antatt en holdning av eierskap i en bedrift har en tendens til å ta veldig lange pauser, komme og gå når de vil, forskyve arbeid over på andre og unnskylde seg med seg selv at de (tror) de jobber så mye mer effektivt.

 

De gangene jeg har vært i situasjoner hvor det har vært snakk om nedskjæringer har jeg vært den eneste som har vært villig til å gå midlertidig ned i lønn i nedgangstider mens andre har heller ønsket å spille rulett. Nordmenn er ikke spesielt solidariske og i min erfaring må man jevnlig minne folk på hvem som faktisk driver butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg verken jobber under eller med deg. 

Ja, hvis de ikke skjerper seg, og yter noenlunde det samme som andre arbeidstakere, så må de vekk. Men å sitte og slipe øksa på første møte, er ondskapsfullt, og man vil selvsagt ikke beholde vennskapet.

Mens jeg er glad for at du ikke har lederansvar i min bedrift. Det virker sjokkerende naivt virkelig å tro på at inngrodde ansatte plutselig skal produsere 3 ganger så mye. Som sagt skal de jo få sjansen, men som den med lederansvar må man selvfølgelig mentalt forberede seg på at den tiden snart kommer at man må si opp de som har utviklet seg til noen som ikke på noe vis holder mål. Selv om det gjelder venner, er dette faktisk lederens tunge plikt. Mentalt å forberede seg på det, er meningen med metaforen å slipe øksa (slik at den hogger reint og ikke ødelegger mer enn nødvendig hos hverken offer eller bøddel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si at du grunnet mindre behov for arbeidskraft må nedbemanne og at det mest rettferdige er å gjøre dette basert på effektivitet.

Sett opp en enkel statestikk hvor du ser hvor mange pakker hver arbeider i snitt sender per oppførte time.

Klargjør at avgjørelsen ikke er oppe for diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres ut som en vanskelig situasjon som du burde tatt grep for å unngå å havne i i utgangspunktet. Men det får du ikke endret på nå.

 

Det er mulig at det er mest hensiktsmessig å kvitte seg med én av dem. Da kan du håpe på at det vil være vanskeligere for den ene å bli uvenner med deg på grunn av det, for du vil ikke samtidig vende de andre to mot deg og den ene vil stå alene. Samtidig vil det kanskje virke disiplinerende på de gjenværende to som får en sunn frykt for at de også kan miste stillingen sin.

 

Eventuelt kan du starte med å opplyse om at du ikke har behov for så mye arbeidskraft lenger og at den minst effektive av dine ansatte etter hvert vil forsvinne.

Lenke til kommentar

Dersom bedriften går godt, og du har behov for en person som driver med et eller annet av administrasjon, salg, markedsføring eller gudene vet hva du måtte ha behov for foruten om pakkingen. Så kan deler av stillingsinstruksen være HR.

 

Så får denne personen alt ansvar for dialog og lønnsrelaterte saker. Da kan ikke vennene dine komme direkte til deg for å reforhandle i framtiden. Du lar denne nyansatte HR-ansvarlige få oppgaven å først sette seg inn i situasjonen noen uker, hvor det følges tett med. Så restruktureres det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samle sammen all relevant informasjon og ikke forsøk å skjule noe eller fremheve noe, det kan være statistikk for salg, ordreinngang, lønnsutvikling osv. Gi det til alle ansatt samtidig som du kaller inn til en allmøte på et konferanserom på hotell eller lignende. Der legger du frem alle fakta uten å antyde noen form for løsninger, bare si hvordan ståa er, og sier til gruppen at skal firmaet/bedriften overleve og være konkurransedyktige videre fremover kan det ikke fortsette som nå. Be de om å komme med forslag til hva som kan gjøres for å redde bedriften og en strategi fremover for å bli lønnsomme. Forlat rommet og si at du kommer tilbake til lunsj, som du spanderer og spiser sammen med dem, og at vil høre deres forslag etterpå for å komme til en endelig konklusjon.

 

Da har du involvert de ansatte og ikke kommet med en løsning og trer den nedover hodene på dem som er den mest vanlige løsningen, og forhåpentligvis reddet vennskapet til dine venner samtidig. Vis dine ansatt tillit og du vil bli overrasket over hvor klarsynte og hvor kreative de kommer til å være i en slik situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...