Gå til innhold

AMD skal slippe jubileumsprosessor og -grafikkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke helt styring på hva som er hva i AMD-leiren lengre. Det har simpelthen gått for lenge siden jeg hadde ordentlig lyst på noe derifra.

 

Enig Revox, helt meningsløst. Det var vel også derfor jeg ikke fant mening første gang jeg leste artikkelen. Skribenter av slike artikler burde "ban'(n)e" (underkjenne) slike produkter med stor rød Advarselsskrift.

 

 

Kan artikkelskribenten fortelle litt om hvorfor det lenkes til en artikkel som er omtrent 1 år gammel når det skrives at det nå kommer en Ryzen 7 2700X - nå i 2019. Folk som er mindre oppdaterte på hardware enn meg må jo slite litt med å sortere i disse tingene?

 

 

Edit:

Jeg tolker det dithen at det er en ny utgave av en 1 år gammel CPU, slik artikkelen ble skrevet. Men, jeg måtte lese artikkelen helt på ny for å henge med.'

 

Jeg synes det er vesentlig at en CPU ikke bærer på over et år gammelt design i seg:

 

Substantially all modern high performance microprocessors, including Ryzen, were found to be vulnerable to a new category of speculative execution vulnerabilities.

 

<snip>

</snip>

 

AMD has announced that Zen 2, expected in 2019, will include a hardware fix

 

Så nå ser jeg at det er Zen 2 eller nyere kun, som er aktuellt:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ryzen#Zen_2_microarchitecture

 

CPU'en som artikkelen omtaler kan neppe være en Zen 2, på tross av 2019-slippet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så i følge kommentarene her betyr det at bare fordi en ny generasjon av produkter kommer etterhvert er "eldre" produkter plutselig helt ubrukelig. AMD skal ikke engang få lov til å gjøre noe spesielt på 50 års dagen sin fordi de ikke har noe helt banebrytende å vise, at det går ann.

Lurer på hva dere da mener om intel som har sattt å pusset på den samme 14nm arkitekturen sin de siste årene. For å ikke engang nevne at intel gjorde bokstavelig talt akkurat det samme i fjor, var vel like meningsløst da og eller?

 

Også verdt å nevne at intel har vært mye mer utsatt for både spectre og meltdown, men det gjorde da ikke intel CPU'er mindre ettertraktet. 

Endret av samobil
  • Liker 7
Lenke til kommentar

I dette tilfellet så er feilen så uakseptabel, at de burde ha kunnet greid å kverne ut en ny arkitektur på wafer'en.

 

Så unntaksvis så er jeg villig til å bli på gjerdet til feilen er delvis utryddet ihvertfall. Så det blir enten Zen 2 føler jeg på meg, eller dersom Intel fikk fingeren ut raskere så kanskje noe derfra. Men Intel driver jo også å kverner ut gammel teknologi med minimalt med fiksing av feilene.

 

I Intels tilfelle så kvernes det jo fortsatt ut på 14 nanometer, og akkurat det grepet kan man forstå. Men hvilken generasjon de belyser på wafer'ne blir nok litt blanding av fordi de ikke kan riktig enda, og fordi de av inntjeningsgrunner ikke vil. Det blir uansett vondt for forbrukerne å se forskjell på når de kan og når de ikke vil.

 

Det har gått svært lang tid for at AMD skulle komme seg ut av sykeleiet, og for lang tid for at Intel skulle kjenne at sin besøkelsestid er over.

Endret av G
Lenke til kommentar

Gjerdet jeg sitter på begynner å råtne på rot. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker eller kan vagle meg oppå her? Nå må det komme noe fett og rimelig nok snarest.

 

Jeg vet ikke om gjerdet står til i sommer. Det kommer an på hvor jævlig været på vestlandet framover måtte bli det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så i følge kommentarene her betyr det at bare fordi en ny generasjon av produkter kommer etterhvert er "eldre" produkter plutselig helt ubrukelig. AMD skal ikke engang få lov til å gjøre noe spesielt på 50 års dagen sin fordi de ikke har noe helt banebrytende å vise, at det går ann.

 

Lurer på hva dere da mener om intel som har sattt å pusset på den samme 14nm arkitekturen sin de siste årene. For å ikke engang nevne at intel gjorde bokstavelig talt akkurat det samme i fjor, var vel like meningsløst da og eller?

 

Også verdt å nevne at intel har vært mye mer utsatt for både spectre og meltdown, men det gjorde da ikke intel CPU'er mindre ettertraktet. 

 

Og herregud hvor AMD fanboysa hylte da :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LoveAmiga elsker å provosere, bare glem å svar ham så holder han som regel munnen igjen da det er svært lite interessant det han kommer med eller noe som er virkelig nyttig.

Arkitekturmessig er 2xxx serien noe forbedret fra 1xxx serien, det er en liten finpuss på minne og måten cpu fungerer på som gjør at de er noe mer stabile enn 1xxx serien ( kjappere med bedre minne osv ), den store IPC forskjellen er derimot relativt lav med en forbedring på 3 til 10% ca avhengig av oppgaven.

Man forventer at 3xxx serien skal være siste steg på AM4 platformen, det anbefales dog nye hovedkort som kan utnytte denne cpu'ens spesifikasjoner bedre og vil gi en god ytelseøkning før man går over til nye platformer mot midten / slutten av 2020.

Lenke til kommentar

Blir spennende og se hva de finner på, selv om det ikke akkurat blir noe løp og kjøp her i gården. Mitt gode gamle AM3 hovedkort får tygge videre på FX-en noen år til.

 

Hadde i5 750 frem til da Ryzen ble lansert.

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte brukte server deler fra ebay, jeg så på noen intel xenon servere for slikk og ingenting. Men gjorde ikke mer research.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...