Gå til innhold

Tesla Model S og X får enda bedre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette viser hvor langt Tesla er foran de andre. Ca 700km wltp er imponerende, og når bilen får samme batteritype som model 3 blir det iver 800km. Det er ca 1000km av den gamle nedc rekkevidden. Da holder det ikke at ipace og etron klarer 350-400km...

 

Pluss at du om et års tid kan leie de ut som drosje, når du ikke selv bruker de. :-)

Lenke til kommentar

Hva legger de i "all new drivetrain" ut over nye dekk og hjullager? Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan gi hele 10,3% bedre rekkevidde.

 

Hjulopphenget skal visstnok også være nytt uten at de forklarer hva som er endret. "Adaptiv suspension" sier meg ikke så mye ettersom det er en egenskap disse har hatt i alle år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva legger de i "all new drivetrain" ut over nye dekk og hjullager? Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan gi hele 10,3% bedre rekkevidde.

 

Hjulopphenget skal visstnok også være nytt uten at de forklarer hva som er endret. "Adaptiv suspension" sier meg ikke så mye ettersom det er en egenskap disse har hatt i alle år.

 

 

Fra artikkelen:

Først og fremst vil de få den nye og mer effektive motoren som ble utviklet til Model 3. Dette vil igjen føre til at disse modellene får i overkant av ti prosent lenger rekkevidde, ifølge Tesla selv.

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva legger de i "all new drivetrain" ut over nye dekk og hjullager? Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan gi hele 10,3% bedre rekkevidde.

 

Hjulopphenget skal visstnok også være nytt uten at de forklarer hva som er endret. "Adaptiv suspension" sier meg ikke så mye ettersom det er en egenskap disse har hatt i alle år.

 

Bytte fra induksjon til permamagnet som i Model 3 står nok for brorparten av de 10%. Mulig de har fått til vektreduksjon og.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva legger de i "all new drivetrain" ut over nye dekk og hjullager? Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan gi hele 10,3% bedre rekkevidde.

 

Hjulopphenget skal visstnok også være nytt uten at de forklarer hva som er endret. "Adaptiv suspension" sier meg ikke så mye ettersom det er en egenskap disse har hatt i alle år.

Se her:https://www.tesla.com/no_NO/blog/longest-range-electric-vehicle-now-goes-even-farther?redirect=no

 

Adaptive dempere som aktivt tilpasser seg underlaget.

Endret av Klykken-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette viser hvor langt Tesla er foran de andre. Ca 700km wltp er imponerende, og når bilen får samme batteritype som model 3 blir det iver 800km. Det er ca 1000km av den gamle nedc rekkevidden. Da holder det ikke at ipace og etron klarer 350-400km...

Nå har tesla holdt på x antall år lengre med elbil enn Audi og Jaguar å da.. Så de har hatt tiden til å forske og forbedre litt..

Lenke til kommentar

Hva legger de i "all new drivetrain" ut over nye dekk og hjullager? Jeg kan ikke helt skjønne hva som kan gi hele 10,3% bedre rekkevidde.

 

Hjulopphenget skal visstnok også være nytt uten at de forklarer hva som er endret. "Adaptiv suspension" sier meg ikke så mye ettersom det er en egenskap disse har hatt i alle år.

 

De bytter ut motoren foran med permanentmagnetmotor designet fra model 3, og beholder AC motoren bak. Så sørger SW for å bruke hver av motorene når det er mest effektivt, best of both worlds.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pluss at du om et års tid kan leie de ut som drosje, når du ikke selv bruker de. :-)

At de om ett år skal oppnå full autonomi, få det godkjent i Norge, og starte opp ett selskap som fasiliterer dette, også med nødvendige godkjenninger fra norske myndigheter? Dette tror du altså kan skje om ett års tid?

 

Det er tydeligvis ingen grenser for hva folk vil tro på...

Endret av Kron
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette er spennende. Nå hadde vel den forrige motoren i tesla s en del problemer, så det er jo naturlig at denne blir erstattet når de nå har et bedre alternativ. Er enig i at tesla virker å holde de nye aktørene bak seg i premiumsegmentet, men samtidig så er jeg litt tilbakeholden med å kalle tesla premium når du nå må sammenligne dem med audi, jaguar og snart mercedes og bmw. Premium teknologi kanskje, men ikke premiumfølelse på nivå med de andre. Ikke enda i alle fall. Uansett veldig bra at tesla skrur opp bryteren enda et hakk. Frister veldig å bestille en model y selv om den ser ut som en pukkellaks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tommel opp for økt rekkevidde. Men nå må Tesla skjerpe seg mtp endring av priser og alt tullet med forskjellige batteripakker. 

Det har vært så mye rart mtp på prismodeller og batteripakker at kanskje folk blir sittende på gjerdet å avvente ennå lavere priser, eller crazy combo deals framfor å faktisk kjøpe model s eller x. 

 

Spesielt S er jo kommet langt ut i livsløpet og vi trenger vel egentlig en helt ny modell ganske snart. Med fornyet design, nytt interiør og kanskje også 21700 cellene for å virkelig markere at modellen er helt ny. En overgang til 21700 celler vil jo kunne gi ennå lengre rekkevidde, 700-800 km rekkevidde. Pluss ennå raskere super charging. Og da må nok designet være helt fresh både utvendig og innvendig for virkelig å markere at det er verdt å betale mer for model S kontra model 3. 

 

Skulle gjerne sett model S med ny front og bedre lys. Synes fronten begynner å se gammal ut. Også interiøret skulle vært gjort noe med i mine øyne. Kanskje en indre skjerm i dash'n? Den 17" er nesten påtrengende. Kanskje en litt mindre skjerm, med bedre oppløsning og smalere kanter ville gjort skjermen mindre dominerende? Evt kunne kanskje skjermen vært rotert 90 grader? Om skjermen var landscape/liggende heller en portrett ville det kanskje vært bedre? Er ikke sikker bare føler at skjermen var unik ved lansering og noe helt nytt, nå virker det nesten i meste laget eller nesten litt feil? 

 

Ryktene sier ny S neste år, vi får se. Noe langt mer spennende er jo egentlig kommende Tesla pick up. Men der må vi kanskje vente litt, det er vel ikke konkretisert noe rundt lanseringstidspunkt for pick up'n? Blir et spennende "race" mellom Tesla og Rivian. Rivian har vel mer eller mindre sagt de første bilene vil være klare for levering mot slutten av 2020. Kan Tesla klare levering av pick up i 2020 el 2021?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Spesielt S er jo kommet langt ut i livsløpet og vi trenger vel egentlig en helt ny modell ganske snart. Med fornyet design, nytt interiør og kanskje også 21700 cellene for å virkelig markere at modellen er helt ny. En overgang til 21700 celler vil jo kunne gi ennå lengre rekkevidde, 700-800 km rekkevidde. Pluss ennå raskere super charging. Og da må nok designet være helt fresh både utvendig og innvendig for virkelig å markere at det er verdt å betale mer for model S kontra model 3. 

 

Skulle gjerne sett model S med ny front og bedre lys. Synes fronten begynner å se gammal ut. Også interiøret skulle vært gjort noe med i mine øyne. Kanskje en indre skjerm i dash'n? Den 17" er nesten påtrengende. Kanskje en litt mindre skjerm, med bedre oppløsning og smalere kanter ville gjort skjermen mindre dominerende? Evt kunne kanskje skjermen vært rotert 90 grader? Om skjermen var landscape/liggende heller en portrett ville det kanskje vært bedre? Er ikke sikker bare føler at skjermen var unik ved lansering og noe helt nytt, nå virker det nesten i meste laget eller nesten litt feil? 

 

Ryktene sier ny S neste år, vi får se. Noe langt mer spennende er jo egentlig kommende Tesla pick up. Men der må vi kanskje vente litt, det er vel ikke konkretisert noe rundt lanseringstidspunkt for pick up'n? Blir et spennende "race" mellom Tesla og Rivian. Rivian har vel mer eller mindre sagt de første bilene vil være klare for levering mot slutten av 2020. Kan Tesla klare levering av pick up i 2020 el 2021?

For meg har ikke model 3 vært noe alternativ til S, da jeg synes S er trang nok som den er (jeg har en P85 med større frunk enn de nyere variantene).

 

Jeg synes også S og X trenger en oppfriskning, men med den nylige oppfriskingen av rekkevidde så tviler jeg det kommer med det første. 2170-celler har ca 15% mer kapasitet per kg og per liter. Det betyr at de mest sannsynlig kunne byttet ut nåværende 100 kWh batteripakke med en på 115 kWh, hvis de 5 millimeterne ekstra cellelengde kan "skjules" andre steder i konstruksjonen eller bilen blir 5mm lavere. Rekkevidden ville antagelg økt fra 610 til ca 700 km WLTP. Ladehastigheten bør også få et merkbart oppsving.

 

Andre ting jeg ville hatt på neste års model S:

- Rotert skjerm, kanskje etter inspirasjon fra M3, men plassert lavere og nærmere sjåføren sånn at man kan hvile armen samtidig som man betjener skjermen (slik som Audi e-tron). De må IKKE kvitte seg med skjermen bak rattet, slik de gjorde med model 3.

- At stor frunk vender tilbake, i hvert fall som opsjon og alternativ til dommedags-luftfilteret

- At 7-seterutgaven kommer tilbake og at både seter og "kupe" der bak forbedres.

- Hengerfeste, gjerne med tilbud om smart ekstrautstyr for ski/sykkel etc.

- Slankekur

- Bedre lydisolering

- Bedre kjørelys

- Mer fancy kupelys

- Bedre inndeling og utforming av midtkonsollen

- Kamerabaserte sidespeil? (Musk sa noe om at sidespeilene står for hele 5% av drag-en, så det kan bety ca 3% / 20 km lengre rekkevidde)

- Hjulkapsler som standard (ytterligere 3~5% bedre rekkevidde)

- Varmepumpe (hvorfor i all verden har de ikke hatt dette fra starten?)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har tesla holdt på x antall år lengre med elbil enn Audi og Jaguar å da.. Så de har hatt tiden til å forske og forbedre litt..

Men alle haterne var jo så klare på at de utdaterte produsentene når som helst kunne trylle frem massevis av elbiler som rett og slett knuste Tesla og gjorde så Tesla ville gå konkurs?

Lenke til kommentar

Andre ting jeg ville hatt på neste års model S:

Tesla har vel aldri operert med årsmodeller har de? Oppdateringer/oppgraderinger/endringer kommer vel sånn i ny og ne.

 

Ellers, hørte nettopp en podcast som mente grunnen til at det ikke var 2170 batterier i X og S enda var at M3 fortsatt har batteriproduksjon som flaskehals.

 

Ellers ville jeg lagt til to ting på den lista di: 360-graders parkerings(/rygge-)kamera og lufting i setene på alle med premium-interiør.

Lenke til kommentar

Det var ikke ment som årsmodell heller. Jeg tenkte mer på at det sikkert tar en stund før de gjør nye store endringer etter det som ble lansert for et par dager siden. Neste år er bare et rundt anslag.

 

Jepp, men jeg regner med at 18650-produksjonslinjene (3 stk?) vil legges om til 2170 en etter en. På kort sikt gir det økt produksjonskapasitet på model, men ser vi litt større på det gir det mer fleksibilitet til å flytte produksjonskapasitet på batterier mellom model S/X og 3/Y.

 

360-graders kamera er vel standard på alle bilene nå eller er det en av tingene de fjerner på den billigste model 3?

 

Jeg har ikke prøvd de nyeste setene lenge nok til å mene noe om det, men hører at enkelte misliker det veganske materialvalget og at i-Pace har langt bedre seter med ekte skinn og god lufting. Tesla gjør vel et veganer-poeng ut av det og det er godt mulig det slår godt an blant amerikanske kjøpere, men personlig ville jeg valgt ekte skinn. Spesielt amerikanere burde jo se nytten av å bruke skinnmaterialet til noe når de har spist opp kjøttet som var innpakket i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...