Gå til innhold

kjøle ned soverom. To vifter i vindu? En stor på gulv? Noe vitenskap her?


Anbefalte innlegg

Trenger å kjøle ned et soverom nå på vår og sommer. Dette rommet er lite, litt mer plass en dobbeltseng og barneseng. Jeg kan ikke bruke airocon da det er baby her. Varmepumpen i stuen klarer heller ikke å kjøle ned stuen inkl dette rommet. 

 

Så ... Rommet har jo fire vegger. to av veggene har vindu, men det er ene framveggen og ene sideveggen, så vinduene er ikke rett ovenfor hverandre. 

 

Det logiske og enkle er vel å sette en større gulvvifte og la den dure og gå. Men ... om man tar to stk større bordvifter, og fester midt i vinduene. Den ene i et vindu som  blåser ut og den andre i det andre vinduet og blåser inn. Vil dette da bli en bedre kjølemetode, og samtidig skifter ut den tunge luften i rommet? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifter hjelper alltid. Men så klart umulig å ha på om nettene, støyen vil holde deg våken, og sirkulérende luft vil gjøre deg forkjølet.

 

Montér insektnetting rundt vinduet. Om du bor nærme bakken, ha det på gløtt i toppen, bor du høyere oppe, ha det åpent, eller på gløtt. Frisk luft om natten er viktig.

 

Det er vanskelig å få god luft i små soverom. Men det hjelper å ha gode lufterutiner om dagen helt frem til leggetid.

 

Men om baby ligger der om dagen, så ville jeg vært bekymret for konstant støy fra vifte. Det er slitsomt for ørene i lengden.

 

Ikke kjøp vifte med stålblader, med mindre du kan høre den i butikken først. de bråker ofte som flymotorer. Kjøp plast.

 

 

Jeg har alltid lurt på hvorfor man ikke kan ha en -Kald-vannstank, eller bare vanlig tappevannstank, i kjelleren eller hvor enn, eller bare vann rett fra hovedkran, med rør som går rundt i hele huset, som når man har varmtvannsrør i gulvet om vinteren. Tappevann holder vel ca 15-20 grader om sommeren, så det burde være en billig måte å kjøle ned huset og/eller enkeltrom. Og ikke minst stillegående!!

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar Taurean. 

 

Ikke lett det der. Skal nå løpe sånn film å lime på rutene, og fått tips om å henge opp et vått håndkle på vinduene, fordi dampen og varmen lager kulde som kryper ned i rommet. 

 

men jeg MÅ finne en løsning for å enten få vind eller temp ned. Ikke kan jeg bruke disse små ac heller for de bråker og ikke bra for baby. Hva med en takvifte som i det minste sender svak vind mot kroppen? Husker jo noen ganger i syden når man var dum å leie Hotell uten ac. da lå man jo utslått i sengen rett under viften både dag og natt om det var for varmt. Den blåse såkalt "varm" luft, men det ble litt mer levlig. kanskje dumt for babyen det også? Men det er jo ikke bra med så sykt tett og varm luft for baby heller. 

Lenke til kommentar

hvorfor skal en ikke kunne bruke aircondition?

Vet ikke hvordan boligen ser ut, men jeg bruker en kanalvifte med slange.

Avhengig av hvor jeg vil kjøle ned trekker jeg enten luft fra murkjelleren eller overbygget vårt som holder seg kjølig.

Grunnen til at jeg bruker kanalvifte er fordi den er kraftig og kan skifte ut den varme luften med kald luft svært raskt.,

men du er selvfølgelig avhengig av å kunne trekke luft fra et sted.

Hvis du er desperat kan du også kjøpe regulator og lydfelle så du kan justere viften til ønsket lydnivå og lufthastighet.

Når det gjelder lyd så er jo white noise noe som blir anbefalt for babyer med innsovningsvansker så jeg ser ikke helt for meg at det er problematisk å bruke vifter i sesong. Eneste downsiden er vel at babien KANSKJE kan bli avhengig av white noise på lik linje med smokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo tenker å montere en takvifte. MEN den vil jo blåse luften ovenfra og ned. Det vil si at men får en viss følelse av kjøling, selv om det er den varme luften den blåser ned. Samtidig vil den jo lage en form for trekk ned på baby. Rommet er ikke større enn at babyen også vil kjenne trekken fra viften. Så spørsmålet blir vel 1. blir det kjøling nok på et tett varmt rom 2. er den type trekk skadelig for babyen. Skulle man også være uheldig at man ikke klarer å holde rommet prikkfritt for støv, så vil jo det trekke opp og blåses ned på baby, og det er heller ikke bra. 

 

Derfor jeg så for meg en vifte i vinduet som trekker frisk men varm luft inn fra utsiden, og en vifte i neste vindu som blåser varm innestengt luft ut. Dette uten for mye rpm som gjør at det ikke blir for mye trekk ...

Lenke til kommentar

Det vil absolutt hjelpe på følelsen av friskhet, frisk luft hjelper. Bare husk å montere myggnetting ^^ Og sørg for å gjøre det tett, små kryp er overraskende utrettelige i å finne små åpninger å krype inn gjennom. Det gjelder veps også.

 

Sist sommer solgte de noen svarte, små plastvifter på tilbud hos Clas Ohlson, tror de kostet 70 eller 80 kr, og de er de beste viftene jeg har vært borti. Har brukt en av dem nesten konstant gjennom vinteren for å skifte ut luft på badet, og den virker like bra enda. De har dem ikke nå, dog.

 

Tipset mitt blir i hvert fall å ikke kjøpe vifter av metall, de bråker verre enn flymotorer. Med mindre det finnes modeller som er utformet på en måte som lager mindre lyd, kan godt hende det finnes. Spør om du kan få prøve dem i butikken først hvis det er mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regner med at "faren" med ac er en myte.

Kan ikke se for meg at det er noe magisk med lufta som passerer vifte a kontra vifte b med mindre vifte a er overøst med morderbakterier.

 

Det er antagelig atter en hysteri greie som bloggere hauser opp for å virke som om de kommer med noe med mening.

 

Den egentlige faren er antagelig så enkel som at en skal ikke redusere temperaturen til en farlig lav temp og i særdeles varme land skal man ikke flytte babyer mellom veldig varmt og veldig kaldt ettersom de er kjent for å ikke regulere veldig bra.

 

 

Antagelig er den reelle faren med fornuftig bruk av ac ca 0.5 micromort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp et par luft rensere i forbindelse med pollen. De kjøler litt også et hakk, føles sånn på soverommet iallefall. Men støyer jo når den er på max. De jeg har blåser luften oppover (Winix p 150 & en fra Clos Ohlson til kr 998,- Pluss er at den også renser luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Luftrenser glemte jeg å nevne ja. Det kan være en fin greie. Behøver ikke stå på maks styrke. Spør om du kan høre dem i aksjon i butikken om mulig først, de kan gi annerledes lyd. Noen gir en mer mekanisk og hul lyd som er mer slitsom å høre på, andre gir en mer lukket og dempet lyd som nesten er beroligende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Luftrenser glemte jeg å nevne ja. Det kan være en fin greie. Behøver ikke stå på maks styrke. Spør om du kan høre dem i aksjon i butikken om mulig først, de kan gi annerledes lyd. Noen gir en mer mekanisk og hul lyd som er mer slitsom å høre på, andre gir en mer lukket og dempet lyd som nesten er beroligende.

 

 

Sant det, jeg liker Winix, men selges ikke i Norge. Jeg hadde flax der noen solgte rimelig ubrukt på finn.no. til 500 spenn. Fant filter under toll grensa på ebay, den regulerer seg om luften blir dårlig automatrisk.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hva med å snekre seg noen tynne vegger opp fra en bakk / panne med vann. Henge tøy og trekkreftene det gir på å suge opp vann. Legg baby mellom to slike fuktige tøydekkede plater. Burde vel gi en viss kjøleeffekt med fordamping, og at den effekten ikke skjer så brått.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Corp Por skrev (På 23.4.2019 den 23.43):

hvorfor skal en ikke kunne bruke aircondition?

Vet ikke hvordan boligen ser ut, men jeg bruker en kanalvifte med slange.

Avhengig av hvor jeg vil kjøle ned trekker jeg enten luft fra murkjelleren eller overbygget vårt som holder seg kjølig.

Grunnen til at jeg bruker kanalvifte er fordi den er kraftig og kan skifte ut den varme luften med kald luft svært raskt.,

men du er selvfølgelig avhengig av å kunne trekke luft fra et sted.

Hvis du er desperat kan du også kjøpe regulator og lydfelle så du kan justere viften til ønsket lydnivå og lufthastighet.

Når det gjelder lyd så er jo white noise noe som blir anbefalt for babyer med innsovningsvansker så jeg ser ikke helt for meg at det er problematisk å bruke vifter i sesong. Eneste downsiden er vel at babien KANSKJE kan bli avhengig av white noise på lik linje med smokk.

Hei Corp Por. Du har ikke lyst å fortelle litt mer om opplegget ditt med kanalvifte og slange? Jeg kan godt tenke meg å få kjølt ned soverommet litt bedre på sommerstid ved å flytte kald luft fra varmepumpen vår. Problemet er at den står i et rom, så er det en gang/trapperom og så først kommer soverommet. I tillegg er de en trapp ned fra gangen ned til en gang i kjelleren som vil fange mye kjølig luft. Så jeg ser altså for meg at først må rommet med VP kjøles ned, så gangen oppe, så trappen ned og gangen nede før det vil komme noe særlig kjøleeffekt til soverommet.

Derfor har jeg tenkt på å kunne flytte kald luft mer direkte fra varmepumpen til soveromsdøren. Og da har jeg tenkt på en kanalvifte med fleksibel slange som kan ryddes vekk når det ikke er i bruk. Nå er vel både kanalvifter, ventilasjonsslanger og ev. annet elektrisk utstyr først og fremst tenkt for fast installasjon antar jeg, både elektrisk og ventilasjonsteknisk. Og på f.eks. kanalviften jeg har sett på fra Clas Ohlson står det f.eks. «Må kun installeres av registrert installasjonsvirksomhet.» Men det må da kunne være mulig å få til et slikt opplegg selv og med støpsel i stedet for fast tilkobling? Selve viften er jo bare på 14 W så den trekker jo i hvert fall ikke mye strøm.

Jeg har sett på følgende produkter:

-         Kanalvifte: https://www.clasohlson.com/no/Flexit-100-DFM-kanalvifte/p/36-4634

-         Turtallsregulator: https://www.clasohlson.com/no/Turtallsregulator/p/36-1664

-         (usikker på om jeg trenger et trimpotensiometer for å justere turtallsregulatoren, er det et slikt?: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/komponentsett/luxorparts-trimpotensiometer-med-skruknott-10-k-5-pk.-p90633)

-         Ventilasjonsslange: https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventilasjon/ventilasjonsslanger/ventilasjonsslange-2000031439?gclid=EAIaIQobChMIiOzvlOCs6wIVB9-yCh1WiwBhEAQYBSABEgKPQPD_BwE

-         Ledning med støpsel og bryter: https://www.clasohlson.com/no/Ledning/p/32-4342-2

-         Mer ledning for å koble mellom viften og regulatoren: https://www.clasohlson.com/no/p/49-191-50

Jeg tenkte da å sette viften mellom 2 stk slanger a 3 m. Noen tanker mht. dette opplegget? Bør vel gå greit å koble viften med støpsel? Ev. hva slags produkter har du benyttet? Har du montert selv? Hvor "fast" er det montert, dvs. hvor flyttbart er det? Noen bekymringer rundt det å flytte på et slikt opplegg på daglig basis?

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...