Gå til innhold

Tannhjulene foran kommer borti ramma - hvor ligger feilen?


Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

CwaRi5X.jpg

Fant frem igjen sykkelen etter vinteren, og oppdaget dette. Når pedalene går rundt, treffer det minste av tannhjulene borti rammen på sykkelen. Den skraper borti en gang per runde, men variasjonen er ikke stor og det er aldri merkbar klarering mellom tannhjul og ramme. .

 

Er feilen her at noe har blitt alvorlig bøyd, eller er det noe som indikerer en justeringsfeil som er lettere å løse? Tenkte det var greit å spørre før jeg skrur i vei.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Er den blitt kjørt på? dvs. Har en bil rygget borti den? Jeg har faktisk hatt en slik på reparasjon som brukeren hevdet den ikke var rygget på, men når man begynte å måle den, så var det ikke i tvil om at noe hadde vært borti den.

Derfor det er litt rart at den nå først har begynt å ta borti rammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Den har stått i hele vinter, og var ugrei før det (kjedet hoppa av på siste turen før vinteren), men uten at jeg så noe på den. Den har aldri vært utsatt for noe med meg i nærheten, men den har ofte stått låst utenfor butikker o.l. Har blitt brukt til korte turer innenfor 2km, og den tar ikke borti hardere enn at jeg kan ha kjørt noen slike turer med den uten å ha tenkt over det.

 

Er det ramma du tenker er bøyd da? Lurte på det selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja om en bil har kommet borti den, er jo en logisk forklaring på hvorfor tannhjulene plutselig tar borti rammen. Kan jo være kranklageret som er gåent. Det er ikke så fryktelig solide saker de der lagrene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bytt kranklager og kjøp et for tilsvarende krankhusbredde (68 eller 73mm). Øk aksellengden med noen mm. Du har et firkantlager på sykkelen din. Riktig kranklager kan du finne ved å måle bredden på røret kranken går i gjennom. Aksellengden du har i dag kan bare finnes ved å demontere kranken, med spesialverktøy.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...