Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trange hjulmuttere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje med et gjengesnitt.

 

https://www.ahlsell.no/33/verktoy/skjarende-verktoy/gjengetapp---gjengesnitt/

 

Og evt. gjengetapp om du orker på muttere. Det går an å kjøpe nye muttere men det koster gjerne flesk. Men gjengetapp og gjengesnitt er heller ikke rimelig. Bolten din der på foto vil sikkert ødelegge nye muttere om du fikk deg det?

 

Jeg er ikke bilmekaniker og aner ikke hvordan boltene er festet. Men muligens de kan byttes en for en også, og ikke kun hele festeanordningen. Ofte når jeg har byttet bildekk så virker boltene nokså løse, så det kan nesten virke som om de kan dras ut på andre siden om du får åpnet det og byttes en for en.

 

Det er også en viss fare for at gjengesnittet skjærer seg nedover bolten skjeivt eller i et nytt spor så du ender med "søppel". Du bør sikkert forsøke å få det groveste av utgnidd metall sånn noenlunde i orden før du finpusser med et gjengesnitt på den bolten tipper jeg.

 

Dersom bolten lar seg skifte en for en, så hadde jeg gått for det. dersom du har bruk for å lage egne bolter (som sikkert ikke vil skje på en stund), så kan du investere i kjekt å ha utstyret som koster "flesk".

 

Du kan kanskje klare det med Biltema, men man ser av foto at det er ganske hårete kvalitet på slikt der i gården. Du må nok innom en butikk som selger gjengeverktøy til mekanisk industri om du vil ha litt kvalitet på det.

 

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengesnitt-2000021347

 

På butikker som Biltema så kan du også risikere at de hopper over noen størrelser. Sier ikke at det er tilfelle akkurat her, men på en del ting som bor og mye så hoppes det bukk over en del størrelser i slike billigkjeder.

 

Slikt ser man gjerne ved å søke på ordet gjengetabell.

 

Da vil man se at om man ønsker å nytte en gjengetapp i et hull, så går det ofte i tiendedels millimeterstørrelser på bor. Det selges ikke slike størrelsesnøyaktigheter på f.eks. Biltema, men du må gjerne i en ordentlig verktøybutikk.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se om du kan få tak i en nålefil også. Så kanskje du kan få tatt litt av det groveste utgnidde metallet bort før du finpusser med gjengesnitt. Eller kanskje en slags pirkegjenstand kan pirke det lettere på plass. Kommer jo an på hvor hardt/seigt det utgnidde metallet er for at du skal få bevegd på det, filt det bort.

 

Så litt olje må til når du finpusser med gjengesnitt. Gjengesnitt og gjengetapper er laget av et veldig sprøtt metall, dette for å oppnå hardhet nok til å skjære med. Det knekker lett om du er litt for uforsiktig. Greit å vite.

 

Edit:

 

En annen ting å være obs på er hvor langt gjengeparti som gjenstår for mutteren å få grep i. Jeg tør ikke å vurdere sikkerheten til den bolten din. Jeg har kun vurdert hvordan du kan få tilbake et fint gjenget parti der det er gods nok igjen til å reparere. I fra foto så ser man at du allerede har tapt for godt litt av det gjengede partiet. Det er simpelhen mangel av gods ytterst på bolten til å gjenskape gjenger. Men du kan få pusset opp det godset som gjenstår med et gjengesnitt da  ;)

 

post-101292-2059400.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for svaret! 

 

Ja ett gjengesnitt har jeg faktisk tenkt på. Vi har på jobben. Tror de er 12mm de gjengene? Jeg skal prøve dette! Takker for tipset! 

Vanligvis 12mm ja, men hjulbolter har ikke standard gjengestigning for 12mm. Veldig ofte er det 12x1.25mm, mot 12x1.5mm som vel er standard. Sjekk før du drar på med gjengeverktøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe nye, gamle bankes ut med hammer. Gjengene ser forsåvidt greie ut, litt runde på toppen, men det pleier det som oftest å være. Kjøp noen nye hjulmuttere og sett på de. Før du gjør det kan du stikke innom biltema og kjøpe med deg en stålbørste og børst forsiktig av rust og gammel dritt ut ifra gjengene.

 

Edit: gjengesnitt som andre har foreslått fungerer også, men jeg foretrekker stålbørste. Gjør du en feil med et gjengesnitt, må du ha nye bolter uansett.

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar

Vanligvis 12mm ja, men hjulbolter har ikke standard gjengestigning for 12mm. Veldig ofte er det 12x1.25mm, mot 12x1.5mm som vel er standard. Sjekk før du drar på med gjengeverktøy. 

 

Da bør en låne seg et gjengemål. Hos en verktøybutikk så bør det la seg kjøpe eller bestille inn et gjengesnitt med den stigningen man behøver.

 

Men som en gjerne ser her så blir det fort dyrt om man skal ha alt nødvendig til odel og eie. Kanskje det billigste blir å kjøpe ny bolt dersom den er av typen som lar seg bytte ut.

 

345021.jpg

 

Mål så på en av de friske boltene.

 

 

Er en annen i samme situasjon her, fra i går. Der står det litt om bytte av bolter: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1844570&do=findComment&comment=24885652
 
Godt jeg kan lite om bilmekanikk. Antok at noen kompetente ville trø støttende til. Men, jeg antok nesten at boltene ofte lar seg skifte ut da jeg har funnet ut at de kan være noe løst bevegelige om man banker litt inn på dem ja. Men siden jeg aldri har hatt av ting som henger på hjulakslingene så er det best av meg å ikke si for mye om det  :)
 
 
Edit:
Sendte dette på PM til trådstarter, men andre har gjerne glede av det.
 

 

Du står med følgende valg:

 

1. Sjekke om hjulbolten lar seg bytte ut. Kjøpe den løsningen.

 

2. Låne eller kjøpe verktøy for å måle og friske opp gjenger, med de fallgruver som kan finnes på å skjære feil. Ga litt tips om hvordan du kan forsøke å rette opp mest mulig før du drar på med gjengesnittet.

 

For litt av dilemmaet ditt er at du må holde snittet beint når slitasjen sitter på en tupp av en gjenget stang. Hadde slitasjen sittet midt på en stang så ville gjengesnittet delvis vært støttet opp av gjengestangen du har passert før du når slitasjen.

 

Det kan altså være enten vanskeligere å få dratt friske gjenger enn om stangen var ferdig dreiet ned til riktig diameter for å lage helt nye gjenger til hele stangen (beskrev nyproduksjon, ikke at dette er mulig i dette tilfelle). Eller det kan hende du er heldig å treffer sporet og at det ikke er så vanskelig som en innbiller seg.

(la også inn noen småendringer)

 

 

Edit: gjengesnitt som andre har foreslått fungerer også, men jeg foretrekker stålbørste. Gjør du en feil med et gjengesnitt, må du ha nye bolter uansett.
 
Man ser at tuppen har gnidd metall innover bolten. Dette får du ikke fjernet med en stålbørste er mine tanker. Kanskje bedre med en roterende stålbørste, men likevel, dersom det er for tjukk utsmørning av metallet og det henger i en for tjukk flik, så skal det godt gjøres å kun stålbørste det bort. Men dette vet en jo ikke før en har prøvd heller. Jeg synes bare det ser litt vanskelig ut.
 
Stålbørsten egner seg til å fjerne det lille rustbelegget og olje/sandsmuss godt.
 
Tror at nålefiler eller et pirkeverktøy (eller begge deler) egner seg for å få dratt metallet ut av gjengesporet:
 
l_100011441_1_l.jpg
 
Nålefiler:
Endret av G
Lenke til kommentar

post-101292-2059400.jpg

 

Jeg påstår ikke at det er tilstrekkelig, men kan hende at pirkeverktøy, nålefiler og så rengjøre mede roterende stålbørste (bruk vernebrille/briller) er nok også. Men du bør gjerne ha en ny mutter etterpå da en ikke vet hvilken skade gjengene der har tatt.

 

Ett sett muttere om man bytter alle 16 eller 20 stykk, koster fort kr 1300 og oppover om man ikke behøver kun noen få nye, fra merkeverksted.

 

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/sirkularborste-2000016892

 

1111758.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

post-101292-2059400.jpg

 

 

Ett sett muttere om man bytter alle 16 eller 20 stykk, koster fort kr 1300 og oppover om man ikke behøver kun noen få nye, fra merkeverksted.

 

 

Seriøst, nærmere 100kr mutteren? Kunne forventet det av tysk premium, men ikke for en Honda, Skoda eller mitsu? Er det ikke bare kjøpe fra Biltema e.l. da? Mekonomen tar ca 20 kr stk. Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Ser dette. Eksempelet med kr 1300 var fra en Toyota merkeforhandler. Jeg har funnet ut at Toyota bilforhandler er rimelig dyre hvor jeg bor.

 

Sånne muttere har jeg lite kunnskap om. Er den konen på mutterne like fra bilmerke til bilmerke, bilmodell til bilmodell?

 

Jeg vet bare at Meca bilverkstedet jeg gikk til sa jeg burde spør hos Toyota forhandler sist gang jeg måtte skaffe meg muttere. Men til bil så finnes det jo som regel alltid alternative produsenter eller kopivarer. Men er Biltema mutterne av god kvalitet nok da? Det er mye jeg selv kjøper på Biltema. Det er god nok kvalitet og veldig god kvalitet på enkelte varer der. Men det er også mye billigste produsent-varer å finne på Biltema også da. Kvalitetskontrollen strekker seg i fra super til godt nok, til litt sånn lavmåls, det er mitt inntrykk. Kundene vil jo ha ting billigst mulig, Biltema vil tjene mest mulig og det vil alltid være en viss fare for at kan gå utover kvaliteten på hva de selger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sett før. Men takk for tanken. Så litt dyrt ut

 

Det er nok en unødvendig dyr variant, man får gjengefiler som ser ut som vanlige filer, som man rett og slett filer gjengene med, men de krever nok litt erfaring for å få stigningen riktig.

 

Ellers så får man en annen type som er firkantet som gjerne filer 3-4 gjenger av gangen, og har stigningen "innebygget", slik at man treffer riktig når man begynner fra siden med bra gjenger og filer seg innover i skaden.

 

Har brukt sistnevnte en del, og tror det kan være en grei løsning dersom man ikke har noe særlig erfaring med dette.

Disse kan file både innvendige og utvendige gjenger, og har som oftest en rekke stigninger å velge mellom.

 

Gjør selvfølgelig rent med en stålbørste først, for å få bort løst metall.

 

Man får en slik fil på Biltema for litt over en hundrelapp, eller en skikkelig fil som holder til rundt 7-800,- hos en velassortert maskinforretning.

 

012497ba.jpg

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Ellers så får man en annen type som er firkantet som gjerne filer 3-4 gjenger av gangen, og har stigningen "innebygget", slik at man treffer riktig når man begynner fra siden med bra gjenger og filer seg innover i skaden.

012497ba.jpg

 

Jeg så noen slike bilder med den der inni mutteren, så det var greit av deg å nevne at det funker på utvendig bolt også. Man må vel være litt stø på hånda der også?

Lenke til kommentar

Det var min tanke og, men det er visst ikke noen heksekunst:

post-30484-0-59320500-1556193343_thumb.jpg

 

Selv om det kanskje blir litt leting, så er det jo ikke helt umulig å finne riktig bolt heller:

 

Obs! denne er ikke til å feste hjul med, men eksempel opp i mot den litt sære bolten toth fant i video til gjengefilen:

 

0001719_bolt-2-fully-threaded_300.jpeg

Eksempel på bolt med en feil dimensjon mest sannsynlig: https://www.ceisupply.com/bolt-2-fully-threaded

Men kostnadene kan være høye og lave for bolter alt etter hvem du kjøper av.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...