Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Banken satte opp renta uten å si ifra


Kaffeleif

Anbefalte innlegg

Hei

 

Like før påske så jeg plutselig at den effektive renta på boliglånet mitt var økt med 0.5%-poeng. Så kun dette på detaljer om lånet, banken har ikke sendt noe brev eller kommunisert på en annen måte at renta har økt. Er bare den effektive renta som er økt, den nominelle er den samme.

 

Er det ikke et krav om at de må si ifra 6 uker før de evnt øker rentene? Kan jeg nekte å betale avdraget?

 

Det er snakk om Sparebanken Øst.

Hvis det er relevant så ble boliglånet flyttet hit i slutten av februar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du endret løpetid på lånet eller lignende? Den effektive renten er jo bare summen av nominell rente og gebyrer, hvor sistnevnte er beregnet som andel av lånet og ikke som absolutte tall. Hvis lånesaldoen er liten så kan små endringer i gebyrer få stort utslag, men banken kan jo ikke endre gebyrene uten å varsle heller. Men forlengelse av lånets løpetid, eventuelt en stor innbetaling uten at løpetiden endres (men med reduksjon av terminstørrelsen) kan føre til at den effektive renten øker.

 

Eventuelt: Er du sikker på at de ikke har sendt brev i digital postkasse som du ikke har varsler på?

Lenke til kommentar

Har du endret løpetid på lånet eller lignende? Den effektive renten er jo bare summen av nominell rente og gebyrer, hvor sistnevnte er beregnet som andel av lånet og ikke som absolutte tall. Hvis lånesaldoen er liten så kan små endringer i gebyrer få stort utslag, men banken kan jo ikke endre gebyrene uten å varsle heller. Men forlengelse av lånets løpetid, eventuelt en stor innbetaling uten at løpetiden endres (men med reduksjon av terminstørrelsen) kan føre til at den effektive renten øker.

 

Eventuelt: Er du sikker på at de ikke har sendt brev i digital postkasse som du ikke har varsler på?

 

Jeg byttet fra DNB til Sparebanken Øst i februar, ikke gjort noen endringer etter det. Så skjønner ikke hva det er som skulle øke den effektive renta. Ser også at summen for neste termin har økt med litt over 1000 kr.

 

Finner ingen brev fra de, hverken på digipost eller i nettbanken.

Lenke til kommentar

Du kan først sjekke om de nominelle betingelsene i nettbanken stemmer med det du har i låneavtalen din (er det såpass kort tid siden har du nok den liggende et sted).

 

Er det avvik her og du ikke har motatt varsel om endring bør du klage. Er det ikke avvik her, men du mener effektiv rente er feil likevel kan du poste det, så får du det nok kontrollregnet her om du ønsker.

 

Man betaler renter etterskuddsvis på lån, så en endring som gir effekt på månedsbeløp for termin i mai har tatt effekt i april. Endring i betingelser skal varsles senest 6 uker før effektuering, så en endring som trer i kraft i april skal være varslet senest en gang i midten av februar.

 

Det er også ikke uvanlig at høykostbanker, som regionale sparebanker er, priser opp eksisterende kunder litt ekstra sammenlignet med avertert prisliste ved renteendringer for å få opp marginen på kunder som ikke følger med.

 

Så følg med og si ifra hvis du sitter med andre betingelser ift prisliste etter endringer. Spesielt om du har fått tilbud under avertert prisliste da du byttet, da kan det være dem er spesielt interessert i å få priset deg opp på deres normalnivå så fort som mulig.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hei

 

Like før påske så jeg plutselig at den effektive renta på boliglånet mitt var økt med 0.5%-poeng. Så kun dette på detaljer om lånet, banken har ikke sendt noe brev eller kommunisert på en annen måte at renta har økt. Er bare den effektive renta som er økt, den nominelle er den samme.

 

Er det ikke et krav om at de må si ifra 6 uker før de evnt øker rentene? Kan jeg nekte å betale avdraget?

 

Det er snakk om Sparebanken Øst.

Hvis det er relevant så ble boliglånet flyttet hit i slutten av februar.

Nå vet ikke jeg om du Sparebanken Øst bruker samme app/nettside som Sparebanken Vest, men for meg er det skikkelig vanskelig å legge merke til om det kommer brev i postkassa i nettbanken.

 

Anonymous poster hash: 98980...a70

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om du Sparebanken Øst bruker samme app/nettside som Sparebanken Vest, men for meg er det skikkelig vanskelig å legge merke til om det kommer brev i postkassa i nettbanken.

 

Anonymous poster hash: 98980...a70

 

De hadde sendt brev via dinbank.no istedenfor, så måtte logge inn der for å se brevet. Noe som jo virker helt på trynet, men jaja. Kjenner jeg allerede angrer på dette bankbyttet  :nei:

Lenke til kommentar

Satte dem opp med så mye som 0,5%?

 

Ifølge https://www.finansportalen.no/bank/boliglan-historikk endret Sparebanken Øst de ulike boilglånsrentene sine med 0,2-0,4% fra 29. mars.

 

Hvis din rente er justert opp med mer enn det bør du be om en forklaring på det.

 

Var byttet basert på et tilbud som var bedre enn rentene i prisliste? Da bør du sjekke at rabatten du har fått ift. prisliste fortsatt er den samme også.

 

Det finnes nok noe generelle vendinger om flytende individuell rente i betingelsene, men hvis dem har gitt et tilbud bedre enn prisliste for så å begynne å spise av det samme måned som avtalen inngås er dem på tynn is ift god forretningskikk i både markedsføringslov og finansavtalelov.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Kjenner jeg allerede angrer på dette bankbyttet  :nei:

Det er jo enkelt å bytte igjen. Sjekk markedet og se hvem som er best for ditt behov. Har du mulighet for lån i SPK er det en av markedets beste betingelser. Ellers er det bare å shoppe rundt, ser at Sbanken pleier å være konkurransedyktige både på rente og gebyrer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...