Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heis i blokk - sameie


Anbefalte innlegg

Sameiet består av 42 leiligheter fordelt på 2 blokker på 8 etg.

 

Onsdag før påske stanset heisen, styret vil ikke betale overtid. Folk må bruke trappene.

 

Jeg har rullestol og sliter med mine 6 etg.

 

Vedtektene omtaler ikke heisen i det hele.

 

Hvem bestemmer hva som skal utbedres og hva som kan forfalle?

 

Anonymous poster hash: ec0c3...a9e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør du når brannalarmen går?

 

Anonymous poster hash: ac8bd...9e6

Ikkje heisa får eg håpe. Det er uansett lettare å kome seg ned ei trapp enn opp, særleg når det dreier seg om ein nødsituasjon.

 

Uansett. Etter eierseksjonslova:

§ 57.Styrets oppgaver

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.

Styret skal sørge for vedlikehaldet, men det er ikkje automatisk slik at styret må få reparert det som er øydelagt koste kva det koste vil. Det kan være god forvaltning av felles verdiar å vente til neste arbeidsdag.

Når det er sagt så er ei fungerande heis tydeleg ei viktig forutsetning for bruken av leiligheita for deg, så det kan fort være urimeleg å forvente at du skal sitte i husarrest i lang tid.

 

Akkurat kvar grensa går er litt situasjonsavhengig.

Ein framgangsmåte til meste gong kan være at du rett og slett sjølv bestiller nødvendig heismontør, og heller tek krangelen om rekninga i etterkant.

Personleg dreg eg parallellen til ei vasslekkasje, ein venter ikkje med å ringe rørleggar til neste arbeidsdag sjølv om det er billegare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er/var styret klar over situasjonen din? Kunne noen i styret som bor nært deg hjulpet deg på en midlertidig måte, f.eks med bærehjelp av deg/rullestol eller lignende? Har styret forsøkt å komme deg i møte på en annen måte eller bare vært fraværende og overlatt problemet til deg mens de kanskje har vært på påskeferie? Eller var merkostnaden for en heismontør i påsken eneste gode løsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personleg dreg eg parallellen til ei vasslekkasje, ein venter ikkje med å ringe rørleggar til neste arbeidsdag sjølv om det er billegare.

Synes ikke dette er helt parallelt. En vannlekkasje må man få stanset så raskt som mulig, men utbedring av årsaken kan tas innen rimelig tid etterpå. At heisen stanser er noe man må regne med innimellom (oftere enn vannlekkasje), og utbedring her må også skje innen rimelig tid.

 

I sameiet mitt har heisen stått 2-3 ganger i vinter, og det går gjerne en dag eller to før den er reparert, kanskje mer dersom det er helg/høytid. Kjedelig når det skjer, men jeg har forståelse for at styret må vurdere de økonomiske konsekvensene i hvert enkelt tilfelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes ikke dette er helt parallelt. En vannlekkasje må man få stanset så raskt som mulig, men utbedring av årsaken kan tas innen rimelig tid etterpå. At heisen stanser er noe man må regne med innimellom (oftere enn vannlekkasje), og utbedring her må også skje innen rimelig tid.

 

I sameiet mitt har heisen stått 2-3 ganger i vinter, og det går gjerne en dag eller to før den er reparert, kanskje mer dersom det er helg/høytid. Kjedelig når det skjer, men jeg har forståelse for at styret må vurdere de økonomiske konsekvensene i hvert enkelt tilfelle.

Vet ikke hvor høy blokk du bor i, men TS bor i en blokk på 8 etg. Da vil jeg faktisk påstå at det er viktig for langt flere enn bare TS og få heisen i gang så fort som overhode mulig. 4 etg uten heis bør ikke være noe problem for oppegående mennesker men når du snakker om opp til 8 etg da er det noe annet. Ofte har jo folk med seg diverse og.

Lenke til kommentar

Hva gjør du når brannalarmen går?

 

Anonymous poster hash: ac8bd...9e6

 

 

TS her igjen, hvis det brenner kommer jeg meg ned og kan krype de siste metene fra trappa til fortauet.

 

:hm:

 

Tekniker kom på slutten av dagen i dag, fikk ikke orden men hengte opp lapper.

 

Hun ene i styret vet ingenting, formannen som har tatt beslutningen svarer ikke på henvendelser fra noen.

 

De er høy snittalder i blokka, vel 70 år og folk flest bruker heisen. Fra 5. og oppover blir folk bare sittende inne og vente.

 

Vi får håpe de ordner det i morgen, vente på en god forklaring før evt. mistillit.

 

Anonymous poster hash: ec0c3...a9e

Lenke til kommentar

9 dager (?) uten heis i en 8-etasjers blokk er jo ganske ille, særlig med rullestol. Jeg tror du gjør lurt i å prate med flere beboere og begynne å presse styret mer. Dette bør utbedres lynraskt nå eller gi kompensasjoner til de berørte. Det virker som det er styret det står på og ikke heisleverandøren. Følg gjerne opp med å ringe til heisleverandøren selv og hør hvor ståa er. Jeg aner ikke om dere er bundet til én heisleverandør eller om flere leverandører kan konkurrere om både pris og rettetid. Det skader ikke å ta en telefon og høre om muligheten. Men ikke gjør noen avtaler på vegne av styret, da det kan bli bråk om hvem som skal ta regninga. Bare bruk den infoen du får til å presse styret.

Lenke til kommentar

Fult forståelig at ting kan ta tid om det er vanskelig, mye jobb eller lang leveringstid, men det betyr jo ikke at styret bare skal la det skure og gå for beboerne. Han med rullestol bør jo helt klart få bærehjelp på borettslagets bekostning og de som går bør få en eller annen kompensasjon som står i stil til mangelen. De betaler for leilighet + fungerende borettslag-fasiliteter som blant annet heis. Det er klart de kan kreve kompensasjon når de ikke får deler av det de betaler for.

 

Så vidt jeg vet er det vanlig i andre borettslag å få kompensasjon når f.eks bodanlegg eller garasjeanlegg skal renoveres og ikke kan brukes i renovasjonstida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...