Gå til innhold

Neste generasjon bør ha 8K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Krysser fingrene for Xbox Next får 8k støtte .... nå PS5 hopper in på next gen.
Hele 4K generasjonen ble en stor vits med format kriger og standarder som skifter i hytt og pine.
Er nå i 2019 4K begynner å bli et voksen format. Håper 8k blir mere stabilt.

 

 

Moderatormelding

Denne trådens 30 første innlegg er splittet ut fra Xbox-kafeen.

Endret av Camrot
La inn beskjed fra mod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ser virkelig null poeng med 8K, vi har nådd et punkt hvor vi har minimalt utbytte av å ha noe høyere oppløsning.

 

Og iallefall i forhold til spill, så håper jeg virkelig ikke vi ser noe 8K gaming før om minst 10 år (selv om jeg forsatt ikke kommer til å se poenget).

Lenke til kommentar

Tror folk tar det for veldig god fisk at denne hardwaren skal klare å game i 8K. Skjermkort som koster 3-4 ganger så mye som en konsoll klarer vel knapt dette.

 

Tipper den får en HDMI standard eller noe som STØTTER opptil 8K 30Hz eller noe for å kunne se film.

 

Også kommer vel flere spill med valg om eyecandy 30Hz eller smooth 60Hz som Forza og Tomb raider og slikt.

Lenke til kommentar

Ganske klart at folk ikke forstår stort når det kommer til hardware om en faktisk tror at vi vil kunne spille spill i 8K på dem neste konsollene....

 

PS5 og den neste Xbox konsollen vil nok begge støtte 8K TV'r. Men det er snakk om oppskalering ikke å rendre spill i 8K. Det er absurd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske klart at folk ikke forstår stort når det kommer til hardware om en faktisk tror at vi vil kunne spille spill i 8K på dem neste konsollene....

 

PS5 og den neste Xbox konsollen vil nok begge støtte 8K TV'r. Men det er snakk om oppskalering ikke å rendre spill i 8K. Det er absurd. 

 

Helt enig.

 

Hoppet fra 4K til 8K er mye større enn 2K til 4K og teknologien (både hardware, drivere, spillmotorer, APIer osv) utvikler seg ikke raskt nok til at det hoppet skjer på en god stund på spillplattformer.

 

Dagens konsoller takler bare såvidt 4K med mange kompromisser og jeg tenker vi har nådd et metningspunkt ift "høyere oppløsning er alltid bedre" og bør bruke energien på å utvikle andre områder en god stund fremover.

 

Jeg tenker (og håper) vi blir på 4K mange, mange år fremover med unntak av video/film for for entusiastene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ganske klart at folk ikke forstår stort når det kommer til hardware om en faktisk tror at vi vil kunne spille spill i 8K på dem neste konsollene....

 

PS5 og den neste Xbox konsollen vil nok begge støtte 8K TV'r. Men det er snakk om oppskalering ikke å rendre spill i 8K. Det er absurd. 

Tror det var en del som mente "det samme" som 4k da Xbox One X og PS4 Pro ble presentert i sin tid.

Nå klarer jo begge konsollene å kjøre 4k-spill.

 

Forstår godt at mange heller ønsker 60fps foran 8k. Men hva tror du markedsføringsavdelingen ønsker å klistre utover konsollreklamene? (8K!!!!!!!)

Lenke til kommentar

I november kommer Halo Infinite som et eksempel på et nydelig spill som vil rendres i ekte 4K, og kjøre i 60fps på en X1X.

 

https://youtu.be/1b9ZsJKRqHY

 

X1X har sin berømte 6TFLOPS kapable GPU, og en strikkmotor av en CPU.

 

La oss se på hva som vil kreves for å kjøre samme spill i 8K@30Hz: Vel, ved 30Hz får jo GPU dobbelt så lang tid på seg til å lage en frame som den ville fått ved 60Hz. Altså, ved 30Hz ville en X1X faktisk vært i stand til å lage en halv frame innen 33,3ms i Halo Infinite i 8K. Med andre ord trenger vi en dobbelt så rask GPU som i X1X for å klare en hel frame innen 33,3ms. Det vil altså gi 8K@30fps. Og hva er det ryktene sier om hvor kraftig next gen GPU skal være? Jeg har hørt tall som 13 - 15 TFLOPS. Altså minst dobbelt så rask som X1X's GPU. 8K@30fps bør altså være ganske greit oppnåelig på next gen konsollene, og det uten en gang å benytte Checker board rendering.

 

Med CBR er faktisk 60fps innenfor rekkevidde. Man vil med CBR da først rendre en 8K frame, og deretter en (f.eks.) 4K frame som oppskaleres til 8K vha. fargeinformasjonen fra forrige ekte 8K frame, og geometri data som sørger for at oppskaleringen ikke utføres i "blinde". GPU må da altså bare klare tilsvarende 5stk. 4K frames i løpet av 33,3ms. Eller sagt på en annen måte; den trenger i gjennomsnitt over 2stk. 60Hz frames å være 2,5 ganger raskere enn X1X's for å klare 8K@60fps. Oog... 6TFLOPS x 2,5 = 15 TFLOPS. ;)

 

Vi støter riktignok på et problem: Next gen konsollenes GPU må jo nødvendigvis være 4 ganger raskere enn X1X's for å klare den første, og deretter annenhver 8K frame innen 16,7ms. Og det kommer jo ikke til å skje. Så her må det enten "jukses" med triple buffering som vil gi input-lag, og dermed ikke være så godt egnet for FPS. Da man jo vil få input-lag tilsvarende 30 fps, det er "bare" bildeflyten som vil være 60 fps. Eller alternativt, så kan man jo komme til et "kompromiss" for FPS. Next gen GPU'en vil nok ikke klare 1 frame innen 16,7ms for 60 fps, men om man går litt ned i grafikk, og satser på 20ms, eller 22,2ms i stedet. Så er jo 45 - 50fps innen rekkevidde. Og TV'er i 2020 kommer jo til å ha HDMI 2.1 med VRR. Men det er klart, om 60 fps tilsvarende input-lag er et "must", så tenker jeg dynamisk oppløsning nok er mer aktuelt for de aktuelle spillene. Eller ren 4K med "gammeldags" oppskalering om man er på en 8K TV.

 

Men for typiske konsoll spill altså; hverken 8K@30fps eller 8K@60fps er egentlig utenfor rekkevidde om neste generasjon konsoller blir bestykket med GPUer like kraftige som ryktet... :)

 

Edit: Husk også på at jeg ikke en gang har vært inne på nye måter å jobbe på som et blir støtte for i Navi, for eksempel foveated rendering etc. Og heller ikke nevnt hvor mye raskere Zen 2 CPU'en kommer til å være enn dagens "strikkmotor"... :)

Spill utviklerne vil nok heller pushe kjernegrafikk i 4K eller "4K" (sub 4K, CBR, dynamic resolution scaling). 8K eller "8K" med ingen til lite forbedringer i kjerne grafikken er neppe så interessant for en ny generasjon konsoll, spesielt mtp at markedsandelen av 8K TV'er kommer nok til å være lav i mange år fremover.

 

Det store flertallet av AAA spill på XBO-X kjører forøvrig i "4K" i 30FPS.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Du kan vel sjekke kontoutskrift for å sjekke om du har blitt trukket disse summene?

At de er i dollar høres usannsynlig ut, men at du har blitt trukket disse beløpene i kroner ser jeg ikke bort i fra.

Det er jo hele poenget med «free trial»; du må legge inn kortinformasjon så startes et abonnement så smart prøveperioden er over. Dette må du logge inn på Microsoft sine sider for å stoppe.

Jeg kan forstå det for 14d trial. Da husker jeg at det kom en tekst for det.

 

Men for 3 måneders Live kort jeg har lagt inn? Jeg har kjøpt mange av disse kortene for å bruke dem når jeg bruker konsollen (brukes kun i perioder). Jeg har aldri valgt "automatisk fornyelse" på innleggelse av Live kodene.

 

EDIT:

Jepp det er heldigvis trukket i NOK og ikke USD som statussiden feilaktiv viser. Men likevel rart at Live har blitt automatisk fornyet når jeg brukte en engangs 3mnd kode kjøpt via cdon.com tilbud (sammen med mange fler av de).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De så ikke den "forskjellen" fra 2k til 4k.
Enig med Samco. Mange mente det var "umulig" at en liten stuekonsoll kom til å kjøre 4k i den generasjonen vi har nå.
Jeg sier ikke at kommende generasjon kjører 8k fra første stund. Men gi den litt tid, så kjører den det helt sikkert.

Før PS4 Pro og Xbox One X var det mange som mente kun de heftigste grafikkortene i pc kunne klare 4k.
Dere tok feil, og kommer sikkert til å tippe feil igjen.

Lenke til kommentar

Forresten. Hvordan kjører Witcher 3 på en X? Noen som har testet. Vurdere å begynne men orker ikke noe 20-30 fps mareritt.

 

I 4k mode vil det ligge san noenlunde stabilt på 30 fps i de fleste tilfeller men det er dynamisk oppløsning så denne går litt opp og ned. I performance (1080P) mode vil du ha mellom 40 og 60 FPS stort sett heletiden. 

Lenke til kommentar

De så ikke den "forskjellen" fra 2k til 4k.

Enig med Samco. Mange mente det var "umulig" at en liten stuekonsoll kom til å kjøre 4k i den generasjonen vi har nå.

Jeg sier ikke at kommende generasjon kjører 8k fra første stund. Men gi den litt tid, så kjører den det helt sikkert.

 

Før PS4 Pro og Xbox One X var det mange som mente kun de heftigste grafikkortene i pc kunne klare 4k.

Dere tok feil, og kommer sikkert til å tippe feil igjen.

 
Det måtte en mellom generasjon til da og mye av tvilen dreide seg om native 4K, noe som stort sett har vist seg å stemme. 
 
Som nevnt så er det forventet et klart hopp i kjernegrafikken med en ny konsoll generasjon, noe man ikke vil få med 8K. Det er godt mulig det blir enkelte spill som får 8K, men det blir nok heller en ting for en mellom generasjon. Jeg vil ihvertfall mye heller ha grafikk som i "The Heretic" (se link) i "4K" enn mer eller mindre dagens grafikk i 8K, og selv det er en ganske stor stretch da det er snakk om 4x flere pixler. I beste fall blir det snakk om en ~2,5x kraftigere GPU (teoretisk) enn XBO-X. Til sammenligning drar XBO-X ~4x flere pixler med en 4,6x kraftigere GPU enn XBO-S, men en del spill har også noe forbedringer utover høyere rendering oppløsning. 
 
Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samco og Tor:

 

2K = 2.073.600 piksler

4K = 8.294.400 piksler

8K = 33.177.600 piksler

 

Fra 2K til 4K er det et hopp på 6.220.800 piksler-

Fra 4K til 8K er det et hopp på 24.800.200 piksler.

 

Ergo uten være særlig skolelys ser man at hoppet er vesentlig større fra 4K til 8K enn det var fra 2K til 4K. 

 

Sammenligner man dette grovt med noe så "unøyaktig" som transistorøkning i GPUer fra "this-gen" vanilla launch til nå så snakker vi en økning fra ca. 8.000.000.000 med Maxwell i 2013/14 og 7.000.000.000 med Kepler i 2012 til ca. 12.000.000.000 med Pascal i 2017 når Pro/X ble lansert. Med turing i 2018/19 har vi hoppet til 18.600.000.000. Se dette i lys av at man allerede sliter litt med krymping og at 2080Ti er en gigant av en chip.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count#GPUs

 

La oss si at Turing med 2080Ti er godt nok til å drive 4K for alle spill med låst 60FPS (som ikke er begrenset av api, spillmotor, cpu, minne/larging el.). Hvor mange år tar det før man får noe som kan drive 8K godt nok?

 

 

Som MistaPi sier vil vi nok se veldig enkle titler med såkalt "8K" etterhvert og annet type innhold som kan være 8K men å drive tunge spill i 8K og native 8K med PS5 og XB2? Nope, tror ikke på julenissen ;)

 

 

Min ønskeliste for neste generasjon ifb. med oppløsning er:

- Blir veldig fornøyd om vi får se 4K 60FPS som en standard

- Tørre å også gå litt utenfor 16:9 med støtte for oppløsninger med aspect ratio "21:9" og kanskje også "32:9"

- Bedre støtte for alternative oppløsninger som 2560x1440p

 

Mitt største ønske er at Microsoft og Sony kunngjorde følgende før neste generasjon:

"Vi åpner nå for at alle som lager VR briller kan lage HMD med tilbehør til våre konsoller".

Slik man i dag gjør med headset, ratt/pedaler osv.

 

Å kunne kjøpe et sett VR briller som støtter "PS5 + PC" eller "XB2 + PC" er bedre enn dagens alternativ.

 

EDIT:

8K for neste generasjon er desverre noe PR og markedsføringsapparatet tror skal selge flere konsoller. Det var kanskje sant med 4K men tviler på at det vil ha samme effekt med 8K.

 

Når jeg kjøpte meg ny TV nå for litt siden hadde jeg mulighet til å kjøpe en 8K til omtrentlig samme pris (25% opp eller noe slik), men det er lite interessant og gikk heller for en god 4K TV.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samco og Tor:

 

2K = 2.073.600 piksler

4K = 8.294.400 piksler

8K = 33.177.600 piksler

 

Fra 2K til 4K er det et hopp på 6.220.800 piksler-

Fra 4K til 8K er det et hopp på 24.800.200 piksler.

 

Ergo uten være særlig skolelys ser man at hoppet er vesentlig større fra 4K til 8K enn det var fra 2K til 4K. 

Samme skolelys ser at hoppet fra 2k til 4k har en faktor på 4.

Og hoppet fra 4k til 8k har en faktor på......tada! =4.

 

Sist gang vi diskuterte dette, fra 2k til 4k, ble det sagt at en 4-dobling ikke var mulig. Tada!.....de fikk det til.

Nå diskuterer vi igjen om en 4-dobling er mulig, og enkelte konkluderer med....."det går ikke".

 

Vel noen skolelys ser fagene under ett, og tenker tverrfaglig. Så hvis vi nå blander historiefaget med mattefaget, så vil et skolelys som ser lengre linjer både bakover og fremover, ha en høyere forståelse.  :w00t: 

 

Og jeg er helt enig. Det kommer i utgangspunktet til å blir et markedsføringsgimmick å få stemplet 8k!! på konsollene, selv om det tar lang tid før vi får ekte 8k!!!. Men tro meg, de kommer til å klare det.

(Nå brukte jeg mest historiefaget, og ikke så mye mattefaget her i konklusjonen. :rofl: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...