Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tyveri av Vespa, forsikring?


mfb

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående forsikring i forbindelse med tyveri av scooter.

 

Min Vespa, 2014 modell er nettopp blitt stjålet.

 

Jeg kjøpte den for kr 20.000 i fjor sommer fra en bruktforhandler. 

 

Jeg har Kasko-forsikring på den. 

 

Den stod på en privat parkeringsplass foran min privatbil opp mot et gjerde.

Parkeringsplassen er sikret med bom og man må ha elektronisk nøkkel for å åpne bommen.

Derimot kan man trille scooteren på en liten gressplen forbi et gjerde og ut på veien, og slik unngå bommen. 

 

Scooteren var ikke låst med kjetting, sykkellås eller ligende, og rattlåsen var heller ikke på. 

Jeg har fortsatt den eneste nøkkelen til scooteren.

 

Egenandelen hos IF er på kr 4000.

 

Mitt spørsmål er da, hva kan jeg forvente meg av penger tilbake i forsikringsøyemed?

Får jeg tilbake kjøpsprisen 20.000 minus egenandel 4.000, altså 16.000 tilbake?

Har det noe å si at rattlåsen ikke var på?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg kommer sikkert til å få kjeft for å skrive det her, men hvis du skriver du ikke låste den, får du ingenting.

Ikke noen kjeft av meg for denne kommentaren, for jeg er ganske så enig.

 

På If sine sider står det oppgitt vilkår for at forsikringen skal gjelde, og der står det blant annet:

"Motorsykkel, moped og snøscooter skal minst være låst med original(e) lås(er) når det ikke er personer på den."

 

Har ellers sett at noen forsikringsselskaper har i sine vilkår at det er dobbel egenandel hvis mopeden ikke er låst.

 

Ellers så er det vel slik at hva du betalte for den ikke har så mye å si for hva du eventuelt får igjen. Det som spiller noen rolle, er hva forsikringsselskapet mener at er verdien på den. De forholder seg til hva det vil koste å erstatte den med en tilsvarende moped og årsmodell.

Nå var den tross alt nesten 1 år eldre enn da du kjøpte den, og hvis du i dag skulle ha kjøpt en 2014-modell, så hadde nok den også vært billigere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje rattlåsen var på? For om nøkkelen var ute, og rattlåsen var på, får du igjen. Noen ganger er det like greit å svare unnvikende. Var kjøretøyet forsvarlig låst? Ja. Var rattlås på? Ja, det vil jeg tro, jeg pleier å bruke den, men det er jo bare en stålpinne i styrekrona. Kan brytes opp for hånd.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...