Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mageproblemer etter India tur


Vermini

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sliter stort med mageproblemer etter India tur. Kom hjem i starten av mars, etter 4 uker i India. Når jeg kom til India ble magen min løs allerede etter noe slikt som to dager. Hadde en liten sykdsomsperiode med spying der etter noen dager, men ble bedre etter 12 timer. Men magen min hadde det fortsatt ikke topp.

 

Jeg ble så ca 3 uker inn i turen en god del dårligere med diaré, etter dette greide jeg nesten ikke få i meg mat. Og var veldig slapp siste uke.

 

Når jeg kom hjem tenkte jeg at alt skulle ordne seg, men hadde 10 dager med fortsatt diaré symptomer. Mye drite på do, og løs mage. Diaré fikk jeg under kontroll igjen, men ble dårligere etter en uke etter inntak av sjokolade, ost og melk. Har nå prøvd å holde meg unna melkeprodukter (utenom litt yoghurt) og magen er i all fall ikke løs. Jeg prøver også holde meg unna krydder, løk og sukker. Men føler det er noe feil med magen fortsatt, 7 uker etter hjemreise. Må pisse ofte de fleste dager. Mage føles ikke bra ut, type litt oppblåst. Avføring er litt løs, og det lukter stygt ved toalettbesøk. Jeg vil gjerne også ha muligheten til å gå spise alt igjen. Jeg blir også fort trøtt, og har veldig "cravings" på mat.

 

Jeg har vært hos legen, og tatt blod og avføringsprøver to ganger. Men de har ikke funnet noe, utenom noe med "litt betennelse" (nå vet jeg ikke hva hun helt mente med det, hun sendte meg så raskt på dør).

 

Jeg lurer på om det er irritabel tarm jeg har fått? Hva hjelper i så fall?

 

Jeg lurer også på om det kan være parasitter? Hvordan rense dette ut best?

 

Jeg har begynt å ta noe fermentert drikke greie hver dag for å hjelpe bakteriefloraen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være du har fått irritabel tarm som resultat av infeksjon under India oppholdet ditt.   Det du kan prøve er 24 /48  timers faste - alt etter hva du orker -  med kun vanninntak. Gir mage/tarm ro i noen timer.  Så starte forsiktig med fast føde igjen. Føler du fortsatt ubehag i dagene fremover oppsøk lege på nytt.  Be om forklaring på hva hun mente med " betennelse ".   Du kan prøve Idoform som du får på apotek - inneholder melkesyrebakterier som kan være med på å gjenopprette en skadet tarmflora.  

Har du fått parasitt så må det medikamentell behandling til, snakk med legen din. 

Lenke til kommentar

Høres ut som om du trenger å bytte fastlege hvis det er fastlegen som sendte deg på dør så fort uten mer info. Hater leger som skal ha pasientene sine ut så fort som mulig. 

Støtter fasting. Det hjelper på systemet å la det få hvile litt og slappe av, gjør det av og til bare fordi jeg ikke liker at kroppen konstant jobber med å fordøye ting, er ikke naturlig at vi kan få hva enn vi vil ha nå med en gang. 

Probiotika funker også godt mot vond mage, lærte det når jeg tok antibiotika og fikk driiiitvondt i magen da jeg ikke tenkte på å måtte tilføre nye, gode bakterier. 

Spis rent. Kjøtt med ris eller poteter med grønnsaker/salat, kutt ut meieri og karbo (for akkurat nå, ikke for godt). 

Lenke til kommentar

Jeg har vært hos legen, og tatt blod og avføringsprøver to ganger. Men de har ikke funnet noe

 

Det sier litt seg selv at når man kommer til legen med dårlig mage som ikke gir seg forbundet med 4 uker i India, så burde man teste bredt. Imidlertid er det ikke tilfelle.

Listen over bakterielle-, virale infeksjoner og parasitter som man kan få i India, er ganske lang. Det kreves ekspertise i diagnostiseringen, noe de fleste fastleger ikke har med mindre det er særskilt interesserte i mikrobiologi eller tropiske sykdommer. Det er også et spørsmål om penger.

 

Oven nevnte forslag om irritabel tarm m.v, er vel og bra, men det er viktig at du kjenner til at noen tropiske lidelser skaper varige skader uten behandling. Jeg vurderer at du ikke har tid å miste.

 

Når ikke din fastlege klarer å finne ut problemet, bør du likevel i det minste få utelukket at du er smittet med noe fra India. Be fastlegen å henvise deg til infeksjonspoliklinikken på ditt sykehus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier litt seg selv at når man kommer til legen med dårlig mage som ikke gir seg forbundet med 4 uker i India, så burde man teste bredt. Imidlertid er det ikke tilfelle.

Listen over bakterielle-, virale infeksjoner og parasitter som man kan få i India, er ganske lang. Det kreves ekspertise i diagnostiseringen, noe de fleste fastleger ikke har med mindre det er særskilt interesserte i mikrobiologi eller tropiske sykdommer. Det er også et spørsmål om penger.

 

Oven nevnte forslag om irritabel tarm m.v, er vel og bra, men det er viktig at du kjenner til at noen tropiske lidelser skaper varige skader uten behandling. Jeg vurderer at du ikke har tid å miste.

 

Når ikke din fastlege klarer å finne ut problemet, bør du likevel i det minste få utelukket at du er smittet med noe fra India. Be fastlegen å henvise deg til infeksjonspoliklinikken på ditt sykehus.

 

Det du skriver er her er ikke riktig. Fastlegen trenger nesten ingen erfaring inden reisemedisin for å kunne sette en diagnose på dette. 

 

Når man sender inn en avføringsprøve, vil denne vise om det er oppvekst av bakterier, eventuelt mikroskopering for parasitter. Det er faktisk ikke så veldig mye annet enn dette du kan gjøre. Dersom man har symptomer som begrenser seg til tarmene, så lurer jeg på hvilke andre prøver enn avføringsprøve du ville tatt for å stille diagnosen når mistanken er infeksjon i tarmsystemet. 

 

Til TS:

Dersom dine symptomer vedvarer, ville jeg oppsøkt fastlegen igjen og sagt at dette ikke går over. Det kan hende at fastlegen vurderer å henvise deg til videre utredning hos en gastroenterolog for endret avføringsmønster. 

Lenke til kommentar

Når man sender inn en avføringsprøve, vil denne vise om det er oppvekst av bakterier, eventuelt mikroskopering for parasitter. Det er faktisk ikke så veldig mye annet enn dette du kan gjøre. Dersom man har symptomer som begrenser seg til tarmene, så lurer jeg på hvilke andre prøver enn avføringsprøve du ville tatt for å stille diagnosen når mistanken er infeksjon i tarmsystemet. 

 

Nja. I mange tilfeller er fastlegen ganske spesifikk når det kommer til dyrking. Typisk spør fastlegen om dysenteri, salmonella og campylobacter. Man må be laboratoriet om å test bredt, ellers gjør de ikke det. Det er ikke standard å teste for f.eks Yersinia (fordi den er vanskelig å dyrke). Mikroskopering for f.eks Giardia og Amøba må man også be om spesifikt. 

 

Det er langsøkt, men noen parasitter kan gi diare, som ikke er synlige på mikroskopering, men som bare kan oppdages ved antikropper i serum, som f.eks Schistosomiasis (som ikke er tilfellet for TS), men det er det jeg kommer på i farta uten å måtte henvende meg til litteraturen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være du har fått irritabel tarm som resultat av infeksjon under India oppholdet ditt. Det du kan prøve er 24 /48 timers faste - alt etter hva du orker - med kun vanninntak. Gir mage/tarm ro i noen timer. Så starte forsiktig med fast føde igjen. Føler du fortsatt ubehag i dagene fremover oppsøk lege på nytt. Be om forklaring på hva hun mente med " betennelse ". Du kan prøve Idoform som du får på apotek - inneholder melkesyrebakterier som kan være med på å gjenopprette en skadet tarmflora.

Har du fått parasitt så må det medikamentell behandling til, snakk med legen din.

Takk for svar. Skal prøve med faste fra og med i morgen kveld. Skal kjøpe Idoform i morgen på apoteket.

Lenke til kommentar

Det kan være nok med probiotika. Som regel smart å ta det forebyggende litt før du reiser og også mens du er i fremmede land med andre (bakterie)kulturer. Du kan prøve bredspektret antibiotika hvis Idoform ikke virker.

Hadde jeg bare vært litt smartere før jeg dro, hehe. Bredspektret antibiotika? Skal notere meg det.
Lenke til kommentar

Høres ut som om du trenger å bytte fastlege hvis det er fastlegen som sendte deg på dør så fort uten mer info. Hater leger som skal ha pasientene sine ut så fort som mulig.

 

Støtter fasting. Det hjelper på systemet å la det få hvile litt og slappe av, gjør det av og til bare fordi jeg ikke liker at kroppen konstant jobber med å fordøye ting, er ikke naturlig at vi kan få hva enn vi vil ha nå med en gang.

 

Probiotika funker også godt mot vond mage, lærte det når jeg tok antibiotika og fikk driiiitvondt i magen da jeg ikke tenkte på å måtte tilføre nye, gode bakterier.

 

Spis rent. Kjøtt med ris eller poteter med grønnsaker/salat, kutt ut meieri og karbo (for akkurat nå, ikke for godt).

Legen min er kjapp som bare det ja, tror min raskeste legetime var under minuttet. Hadde en vikar-lege her for ikke lenge siden og hun fikk meg faktisk lyst til å bytte fastlege. Føler legen min er grei nok forsåvidt. Har henvist meg, og gitt meg de prøver jeg har ønsket. Og grei på resepter (hovedsaklig kremer, hun er nok streng på piller).

 

Kan absolutt spise renere. Men kutte ut karbo? Ris er vel karbo. Føler også havregrøt er bra for magen, spist mye av det.

Lenke til kommentar

Det sier litt seg selv at når man kommer til legen med dårlig mage som ikke gir seg forbundet med 4 uker i India, så burde man teste bredt. Imidlertid er det ikke tilfelle.

Listen over bakterielle-, virale infeksjoner og parasitter som man kan få i India, er ganske lang. Det kreves ekspertise i diagnostiseringen, noe de fleste fastleger ikke har med mindre det er særskilt interesserte i mikrobiologi eller tropiske sykdommer. Det er også et spørsmål om penger.

 

Oven nevnte forslag om irritabel tarm m.v, er vel og bra, men det er viktig at du kjenner til at noen tropiske lidelser skaper varige skader uten behandling. Jeg vurderer at du ikke har tid å miste.

 

Når ikke din fastlege klarer å finne ut problemet, bør du likevel i det minste få utelukket at du er smittet med noe fra India. Be fastlegen å henvise deg til infeksjonspoliklinikken på ditt sykehus.

Takk for svar. Skal ordne meg ny legetime og spørre om henvisning til infeksjonspoliklinikk.

Lenke til kommentar

Hadde jeg bare vært litt smartere før jeg dro, hehe. Bredspektret antibiotika? Skal notere meg det.

 

Probiotika får du kjøpt over disk og er gode bakterier som kan bekjempe dårlige og forhindre dem fra å etablere seg.

 

Antibiotika dreper bakterier og bør ikke brukes med mindre det er godt forarbeid som vil si om dem virker. Det er gitt at en må vite om det er en bakterie og antibiotikaen er effektiv mot den. Viktig å fullføre kuren selv om du føler deg bedre, ellers risikerer du å bidra til antibiotika-resistens-problematikken.

 

Etter en antibiotikakur kan det være lurt å repopulere med gode mikroorganismer så du ikke utvikler dysbiose.

Lenke til kommentar

Probiotika får du kjøpt over disk og er gode bakterier som kan bekjempe dårlige og forhindre dem fra å etablere seg.

 

Antibiotika dreper bakterier og bør ikke brukes med mindre det er godt forarbeid som vil si om dem virker. Det er gitt at en må vite om det er en bakterie og antibiotikaen er effektiv mot den. Viktig å fullføre kuren selv om du føler deg bedre, ellers risikerer du å bidra til antibiotika-resistens-problematikken.

 

Etter en antibiotikakur kan det være lurt å repopulere med gode mikroorganismer så du ikke utvikler dysbiose.

Fått meg med problematikken med antibiotikaresistans. Jeg håpet når jeg var hos legen første gang at de skulle finne ut at det var en eller annen bakterie eller parasitt, så gi meg anti-biotika, også var det hele over, men skulle ikke være så lett, hehe.

 

Skal fikse Idoform i morgen tenkte jeg.

Lenke til kommentar

Legen min er kjapp som bare det ja, tror min raskeste legetime var under minuttet. Hadde en vikar-lege her for ikke lenge siden og hun fikk meg faktisk lyst til å bytte fastlege. Føler legen min er grei nok forsåvidt. Har henvist meg, og gitt meg de prøver jeg har ønsket. Og grei på resepter (hovedsaklig kremer, hun er nok streng på piller).

 

Kan absolutt spise renere. Men kutte ut karbo? Ris er vel karbo. Føler også havregrøt er bra for magen, spist mye av det.

Jo men det er forskjell på karbohydrater. Skal du spise rent har ikke pasta noen plass, men er plass til ris og poteter siden de er naturlige kilder til karbo. Så når jeg sier unngå karbo mener jeg brød og pasta og sånne ting.

Lenke til kommentar

Be om en hastetime hos lege og få diagnostisert dette ordentlig så fort som mulig.

Får du ikke gjort dette hos fastlegen kjapt så finn noen andre, om enn legevakten.

Har levert avføringsprøver og blodprøver hos fastlegen to ganger. Skal få meg en ny legetime, og spørre om henvisning "videre".
Lenke til kommentar

hvorfor av alle land, valgte du å reise til det skitne drittlandet india?

 

det er så mange land å velge mellom og du valgte en av de verste

Fordi jeg hadde lyst til å oppleve kulturen der, som er veldig spesiell. Hadde en veldig fin tur frem til siste uka, men skal sies at mageproblemene har lagt en stor demper på hele greia, men jeg visste ikke at jeg kom til å oppleve det før jeg dro.

 

Tror faktisk jeg blir å dra tilbake en dag ;-) .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...