Gå til innhold

Søke sommerjobb i nærområde som student?


Anbefalte innlegg

Hei, er student på jakt etter sommerjobb.

 

''Må'' jeg søke stillinger under kommunen, lyst ut på finn etc, eller burde jeg også ta turen til diverse butikker/bensinstasjoner med søknad i hånda, og forhøre meg om de har behov for ekstra hjelp i sommer?

 

Føles bare litt barnslig å gå rundt med papirsøknad i hånda inne på butikker i 20-årene. Men hadde vært praktisk med en nærliggende arbeidsplass, meste jeg finner på finn o.l er ofte lenger unna, slik at jeg måtte tatt buss.

 

Er det rart å fly rundt i butikker med papirsøknad i hånda som ''ung voksen'', eller er dette helt vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er student på jakt etter sommerjobb.

 

''Må'' jeg søke stillinger under kommunen, lyst ut på finn etc, eller burde jeg også ta turen til diverse butikker/bensinstasjoner med søknad i hånda, og forhøre meg om de har behov for ekstra hjelp i sommer?

 

Føles bare litt barnslig å gå rundt med papirsøknad i hånda inne på butikker i 20-årene. Men hadde vært praktisk med en nærliggende arbeidsplass, meste jeg finner på finn o.l er ofte lenger unna, slik at jeg måtte tatt buss.

 

Er det rart å fly rundt i butikker med papirsøknad i hånda som ''ung voksen'', eller er dette helt vanlig?

 

 

En kan ikke alltid forvente at en daglig leder er på jobb samme tid som du er der, noen kan kanskje føle at det er litt  påtrengende? De fleste leser mail hver dag. (kan ikke snakke for alle)

Ville sendt søknad og CV. Følgt opp noen dager senere: få tak i daglig ledere over tlf; høre om de har sett på det innsendte; tilby å møte de, osv. 

 

Lykke til. 

 

PS. Du må ikke kun søke på det som er lyst ut. Du kan sende en åpen søknad om at du ønsker en sommerjobb. 

Endret av TxT
Lenke til kommentar

Du er nok litt seint ute for enkelte av sommarjobbane, så det å spørre etter jobb på aktuelle arbeidsplassar er nok ein god idé.

 

Det å møte opp personleg med CV i handa er vanleg også for voksne arbeidssøkarar.

 

Det einaste du kan vurdere å endre på er at dersom du ikkje har noke særleg på CV'en, så vil eit ark med kontaktinfo og gjerne eit bilde være like greit som ein nesten blank CV.

 

På bensinstasjonar trur eg at det er minst like fornuftig å søke opp innehavaren og ringe, då den som driv stasjonen ikkje nødvendigvis er på jobb, og den ungdommen som står i kassa kan stort sett ikkje gjere anna enn å ta imot søknaden og legge den på kontoret.

Lenke til kommentar

Anbefaler å bare sende mail/melding til alle stedene i nærheten (som du kunne tenke deg.. regner med du ikke er så kresen). Gjerne gå innom, spør om de fortsatt ansetter folk til sommeren, osv. Hvis du er glad i å være på fjellet så kan jeg også tipse om noen steder jeg vet om som fortsatt ansetter for sommeren ;) Da bor man jo på arbeidsstedet, og slipper å reise noe sted. Men er nok ikke like god lønn da, pluss får jo ikke vært "hjemme". Men ja, bare søk alt du kan er det jeg kan anbefale. Og i søknaden, ikke skriv hva DE kan hjelpe deg med, men prøv å selge hva du kan gjøre for dem, gjerne illustrer gjennom tidligere erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg tror du er sent ute. Da fleste arbeidsgiverne pleier som regel å ansette sommervikarer før påske. Men igjen, det er alltid noen som er sent ute med skaffe seg sommervikarer.

 

Jeg ville anbefale at du sendte epost til daglig leder i diverse butikker og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg har selv dratt rundt på arbeidsplasser med papirer under armen og spurt etter sjefen. Det er ikke så kjekt, men iallefall for meg så viser det initiativ og motivasjon.

 

Ikke alle synes det er greit, men det er vanskelig å lese tankene til noen vi ikke kjenner. Det er jo også mange som synes e-mail er for passivt og signaliserer en person som ikke genuint er interessert.

 

Jeg arbeider da på gulvet og kulturen jeg forholder meg til er nok litt mer avslappet mtp formaliteter. Jeg skal selv søke på en kontorjobb idag og har tenkt til å kjøre bort på plassen for å håpe på at sjefen er til stede så han får sett meg an og kanskje tar seg tid til et impromptu intervju. Hvis ikke så har han iallefall et ansikt han husker når han går igjennom søknadene.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...