Gå til innhold

Privat- og jobbruk av telefon


polsen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et lite AS jeg eier 100%. Nå er jeg klar over at om man får en jobbtelefon med abonnement fra sin jobb, som kan brukes privat, så skal man trekkes i skatt for denne fordelen, det er vel typisk et sjablon-messig trekk på 4000 i året eller noe sånt.

 

Men; er det noen som vet om det er ok å gjøre det "motsatte"?!

 

Dvs., jeg tenker å la AS'et mitt kjøpe den fysiske telefonen, så holder jeg selv abonnementet, og "sponser" AS'et ved å betale selv for jobb-samtaler, mot at jeg bruker AS'et sin fysiske telefon til både jobb- og altså privatsamtaler...

 

Men vil ikke gjøre noe som er skattemessig galt, i min favør. 

 

Petter

Endret av polsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem.

Kjøp av fysisk telefon og kostnader for telefonabonnement er to ulike poster. Bare fordi du har kjøpet en telefon på firmaet, betyr det ikke at firmaet må bruke den med et bedriftsabonnement.

 

Jeg har dog løst mitt problem med en Nokia 7+ (forbasket bra telefon forresten), som tar to simkort. Et privatsim og et bedriftssim. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både jeg og andre har vært i kontakt med skatteetaten om dette. Deres svar er ganske entydig:

Dersom arbeidsgiver betaler for telefon men ikke abonnent vil man betrakte telefon som en naturalytelse. Skatteetaten sier at årsaken er at dersom man ikke får betalt for abonnement så har man ikke bruk for telefon i virksomheten og kjøpet av telefon dermed er til privat bruk.

 

Du kan selvsagt ha et privat abbn på telefonen og la bedriften refundere dette, men på en eller annen måte skal bedriften betale for abbn.

 

Du kan også ha to abbn, et privat og et til jobb. Da betaler du for det private selv og jobben for det andre. Så vidt jeg kan forstå utløser ikke dette noen privat fordel og bør være skattefritt. Ulempen er selvsagt kost med to abbn. Merk, jeg har ikke sjekket med skatteetaten at dette er ok.

 

Dersom du lar arbeidsgiver betale abbn, så kan han også betale for bredbånd uten at du må skatte noe mer av den grunn. For de fleste er dette en gunstig ordning. Dette forutsetter vel dog at du har behov for bredbånd hjemme knyttet til virksomheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Jeg får vurdere om jeg går for to-abonnements-løsning eller hel-privat, da... Evt. også vurdere bredbånds-momentet også...

 

Etter å ha surfet litt rundt, tror jeg en god løsning for meg kan være bedriftseid dual-sim-telefon med et rimelig kontantkortabonnement for jobbting, og et litt dyrere og mer "vanlig" abonnement for det private. "TalkMore kontant" ser fornuftig ut, og en P30 Pro bør vel være oppdatert på disse dual-sim-greiene... :-)

Endret av polsen
Lenke til kommentar

Arbeidstakers bruk av arbeidsgivers driftsmidler er i utgangspunktet skattefritt så lenge den ansatte har tjenestlig behov for bruken. Dette gjelder også om noe av bruken er privat.

 

I skattemessig sammenheng vil du likevel ha vansker for å overbevise etaten om at du har tjenestlig behov for telefonen men må holde abonnement selv.

 

Du skal aldri skattemessig belastes med mer enn den verdien du har mottatt. Det vil si at hvis arbeidsgiver betaler 4000,- kr i EK-tjenester per år (som er det det abonnementet kostet) skal du ikke fordelsbeskattes for mer enn 4000,- kr.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...