Gå til innhold

Havvindparken Arkona: 60 vindturbiner leverer nå strøm til 400.000 tyske hjem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er tilhenger av fornybar energi men som med alt innenfor dette må man ha en kombinasjon av dem for å alltid ha tilgang på strøm eller at man desentraliserer det og bruker energilagring som buffer.

 

- Hydro/vannstrøm-elv/demning/bølge
- Vind
- Sol
- Geothermal

- Fornybare biomaterialer

 

Hvordan påvirker vindmøller fugleliv? Selv er jeg størst tilhenger av solenergi da det alltid gir en viss mengde energi med mindre solen her helt blokkert (natten).

 

Vi har enorme ørkenområder som kan bygges ut med solenergi. Ja infrastruktur rundt dette er en utfordring men det er det jo med alt.

 

Ikke så glad i enorme vindmøller:

 

Av alt man har innenfor fornybar energi er vel vindmøller det jeg liker minst, rett og slett fordi de er visuelt mer forsøplende enn det aller meste annet og legger beslag på enorme arealer.

 

De ruger som gigantiske mastodonter i milevis omkrets og når jeg er innom sverige og ser vindmøllene langs grensa så står veldig mange av de ute av drift selv når det er gode vindforhold (av ukjent årsak men ant. mekaniske).

 

 

Jeg har mer tro på desentralisert strømproduksjon. Det vil også være mindre følsomt for utfall/angrep ol.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er tilhenger av fornybar energi men som med alt innenfor dette må man ha en kombinasjon av dem for å alltid ha tilgang på strøm eller at man desentraliserer det og bruker energilagring som buffer.

 

- Hydro/vannstrøm-elv/demning/bølge

- Vind

- Sol

- Geothermal

- Fornybare biomaterialer

 

Hvordan påvirker vindmøller fugleliv? Selv er jeg størst tilhenger av solenergi da det alltid gir en viss mengde energi med mindre solen her helt blokkert (natten).

 

Vi har enorme ørkenområder som kan bygges ut med solenergi. Ja infrastruktur rundt dette er en utfordring men det er det jo med alt.

 

Ikke så glad i enorme vindmøller:

 

Av alt man har innenfor fornybar energi er vel vindmøller det jeg liker minst, rett og slett fordi de er visuelt mer forsøplende enn det aller meste annet og legger beslag på enorme arealer.

 

De ruger som gigantiske mastodonter i milevis omkrets og når jeg er innom sverige og ser vindmøllene langs grensa så står veldig mange av de ute av drift selv når det er gode vindforhold (av ukjent årsak men ant. mekaniske).

 

 

Jeg har mer tro på desentralisert strømproduksjon. Det vil også være mindre følsomt for utfall/angrep ol.

 

Glad i havvindmøller, men samme som deg tenker jeg på enorme områdene med mye sol sim har store potensialer.

Lenke til kommentar

Hva er kw prisen på denne strømmen?

 

Så lenge en energifremstiller produserer mer enn det som går med til oppbygging, handling og  vedlikehold  er det det plussregnskap. Hva en energipris /pengepris   tilsier spiller det liten rolle. Et overskudd av energi er et overskudd av energi. Resten er politikk.

Men havind bør benyttes og utvikles i sammen med  havets bølge-energi, til havs.

Så kan områder som er egnet for solenergi benytte dette.Og områder med vannkraft fra foss & elv benytte dette.

Alle nasjoner i forhold til sine geografiske forutsetninger, og nødvendig bruk av arbeidskraft.

Det er ingen fornuftig grunn til at forbruksenergi skal prises likt fra nasjon til nasjon.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Hva er det med disse vindmøllene dine? Nå har en gått helt over til å generere strøm for så å drive møller elektrisk. Vindmøllene i for eksempel Nederland er stort sett av historisk verdi og gir fugler heller en plass å lande mens de skuer etter noe å ete.

Alle vindmøller er ment å overføre energi. Om man overfører den til et sagverk, malestein eller en turbin for å generere strøm er ikke så nøye ;). Og tydeligvis er resten av fagmiljøet enig.

 

A windmill is a structure that converts the energy of wind into rotational energy by means of vanes called sails or blades. Centuries ago, windmills usually were used to mill grain, pump water, or both. There are windmills that convert the rotational energy directly into heat.

 

https://www.statkraft.no/Energikilder/Vindkraft/Vindkraft-kort-forklart/

Vindturbinene kan produsere kraft når vindhastigheten er minst tre meter per sekund (m/s). Da dreier maskinhuset slik at rotorvingene står mot vinden, og produksjonen starter. Maksimal effekt oppnås når vindhastigheten er 13 m/s (liten kuling). Ved 25 m/s (full storm) slår turbinen seg av for a forhindre skade på vindmøllen.

 

 

https://www.nrk.no/video/PS*26144

https://www.sunwind.no/product/category/?cap=10&Vindenergi

 

 

Så hva er det med deg Bengt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva er kw prisen på denne strømmen?

 

Hywind kan nok sammenlignes.

 

Når vi spør om drifts- og vedlikeholdsutgifter, henviser Dirdal igjen til hva dette koster i Europa, som ifølge ham er 20 øre per kWh.

 

Statoil regner med at flytende vindparker kan konkurrere på pris med konvensjonelle offshore vindparker rundt 2030. Da forventer Statoil at flytende vindparker produserer strøm til 30-40 euro pr MW/h.

 

Ifølge Reuters produserer Hywind Peterhead strøm til 190 britiske pund per MWh

Lenke til kommentar

Vi trenger også vindmøllene, det er en del av fremtidens strømproduksjonen.

I en fremtid med vannkraft, jordvarme, bølgekraftverk, tidekraftverk, fusjonskraftverk og solceller som man kan plasser på det meste hva får deg til å tro at man fortsatt vil satse på dyre, støyende, stygge og fugledrepende vindmøller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produserer jordvarme strøm :)

På Island gjør man det, men som oftest vil det være mest effektivt å bruke direkte til å varme hus, som erstatning for fx strøm.

 

Hva med fiskene, får de det bedre om vi bygger flere vannkraft :hmm:

Man har mange tiltak man kan gjøre for å sikre fiskene i vassdrag som utbygges. Å sikre fx ørn mot vindmøller har man derimot ingen tiltak for.

 

Poenget er at det ikke ser ut til å være noen steder man i fremtiden faktisk trenger vindmøller når man har mye bedre alternativer. Det har blitt et symbol på fornybar energi for mange, men stadig flere ser nå at det er et langt dårligere valg enn alternativene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler det er ille at jeg må på e24 for å finne teknisk informasjon utover "se og hør" journalistikk som "forsyner 400 000 tyske hjem". Ja, skal vi vite hvor mye det er?

For de som lurer er anlegget anslått til å produsere noe over 1TWh årlig, og Tysklands samlede elektrisitetsforbruk er rundt 556TWh (2018).

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Føler det er ille at jeg må på e24 for å finne teknisk informasjon utover "se og hør" journalistikk som "forsyner 400 000 tyske hjem". Ja, skal vi vite hvor mye det er?

 

For de som lurer er anlegget anslått til å produsere noe over 1TWh årlig, og Tysklands samlede elektrisitetsforbruk er rundt 556TWh (2018).

Til sammenligning gir det største kullkraftverket i Tyskland over 18 TWh... og var billigere å bygge. Så selv med enorme investeringer i subsidier så monner dette lite.

 

Og har man sjekket om trekkfugler har rute der hvorhavvindparken skal plasseres?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Føler det er ille at jeg må på e24 for å finne teknisk informasjon utover "se og hør" journalistikk som "forsyner 400 000 tyske hjem". Ja, skal vi vite hvor mye det er?

 

For de som lurer er anlegget anslått til å produsere noe over 1TWh årlig, og Tysklands samlede elektrisitetsforbruk er rundt 556TWh (2018).

Til sammenligning gir det største kullkraftverket i Tyskland over 18 TWh... og var billigere å bygge. Så selv med enorme investeringer i subsidier så monner dette lite.

 

Og har man sjekket om trekkfugler har rute der hvorhavvindparken skal plasseres?

Vind er gratis. Det er ikke kull. Så da hjelper det lite om det er billigere å bygge ut kullkraft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Føler det er ille at jeg må på e24 for å finne teknisk informasjon utover "se og hør" journalistikk som "forsyner 400 000 tyske hjem". Ja, skal vi vite hvor mye det er?

 

For de som lurer er anlegget anslått til å produsere noe over 1TWh årlig, og Tysklands samlede elektrisitetsforbruk er rundt 556TWh (2018).

 

Takker for info. Enig at det burde stått i TU hvor mye kraft som ble produsert.

 

11Mrd NOK / 1TWh gir en byggepris på 11kr/KWh/år, noe som er omtrent det dobbelte av hva vannkraft pleier å koste hvis det skal bli bygget ut.

 

Om anlegget står uten tilsyn (uten driftsutgifter) i 11år vil det bli 1kr kwh. Etter 22 år vil det bli 0,5kr KWh. -Driftsutgifter og finanskostnader kommer i tillegg.

Det blir nok butikk ut av dette også. Tyskere betaler vel sånn på generell basis 2kr-2,50kr/KWh som sluttkunder inkludert avgifter osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert en spennende alternativ livsførsel å kun kunne vaske klær, lage middag, ha leselys eller se på TV når det er nok vind.

<sarkasme>

Ja, for når ein fyrst har eit vindkraftverk er det jo heilt umogeleg å supplere med andre kraftkjelder. Heilt inkompatible typar straum. Må ha nye leidningar og stikkontaktar òg har eg høyrt. Tenk om nokon kunne finne opp vindkraft som fungerte slik at vi kunne kople dei på straumnettet saman med andre kraftverk, og til dømes regulere ned eit vasskraftverk eller to når vinden bles!</sarkasme>

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...