Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motortemp går ned når klima temp er på high


sujee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt at temperaturen i kjølevannet går ned hvis du skrur varmen i bilen på fullt. Gammelt triks for å hindre koking på sommeren f.eks. Det sirkuleres jo maks kjølevann gjennom varmeapparatregisteret slik at varmen blir borte der (=inni bilen). 

Du har et problem et eller annet sted. Termostat eller vannpumpe kan være et godt sted å begynne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt normalt at temperaturen i kjølevannet går ned hvis du skrur varmen i bilen på fullt. Gammelt triks for å hindre koking på sommeren f.eks. Det sirkuleres jo maks kjølevann gjennom varmeapparatregisteret slik at varmen blir borte der (=inni bilen). 

Du har et problem et eller annet sted. Termostat eller vannpumpe kan være et godt sted å begynne. 

termostat byttet jeg pga dette problemet. men det funket ikke. må nok sikker være vannpumpa kanskje.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt at temperaturen i kjølevannet går ned hvis du skrur varmen i bilen på fullt. Gammelt triks for å hindre koking på sommeren f.eks. Det sirkuleres jo maks kjølevann gjennom varmeapparatregisteret slik at varmen blir borte der (=inni bilen). 

Du har et problem et eller annet sted. Termostat eller vannpumpe kan være et godt sted å begynne. 

 

Om du har en bil fra 60-tallet ja. Ingen moderne biler skal bevege seg spesielt langt fra midten. Synker den under midten så har du en dårlig termostat, og stiger den over midten så har du problemer med kjøling.

Lenke til kommentar

Om du har en bil fra 60-tallet ja. Ingen moderne biler skal bevege seg spesielt langt fra midten. Synker den under midten så har du en dårlig termostat, og stiger den over midten så har du problemer med kjøling.

Det stemmer ikke alltid. Ved liten belastning har motorer lite spillvarme, så når en bil går på tomgang i kaldt vær, med varmen på fullt, vil motortemperaturen synke.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke alltid. Ved liten belastning har motorer lite spillvarme, så når en bil går på tomgang i kaldt vær, med varmen på fullt, vil motortemperaturen synke.

 

Mulig dette er tilfellet på svært effektive motorer, men i all hovedsak så er alt annet enn driftstemperatur uønsket av produsent, så derfor er det lagt inn nøyaktige termostater som åpner og stenger kjølevannet i blokka for å holde motortemperatur der den er mest effektiv og komfortabel. Hvis termostat er dårlig og slipper gjennom kjølevann selv ved optimal temperatur så kan du risikere at temperaturen synker.

Lenke til kommentar

den fungerer

En del biler har gjerne to elektriske vifter bak radiatoren; én (større,) generell og én (mindre) for klimaanlegget. Hvis én av disse blir defekt, kan man oppleve uvante svingninger i motortemp pga. ineffektiv kjøling. TS skriver ikke hva slags bil det er snakk om men verdt å dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar

En del biler har gjerne to elektriske vifter bak radiatoren; én (større,) generell og én (mindre) for klimaanlegget. Hvis én av disse blir defekt, kan man oppleve uvante svingninger i motortemp pga. ineffektiv kjøling. TS skriver ikke hva slags bil det er snakk om men verdt å dobbeltsjekke.

hei! ja bilen er en Audi a3 2001 1.6 model!

 

den har to vifte som du sier og begge fungerer!

Lenke til kommentar

Såå igår da jeg kjørte kom temperaturen høy og jeg skrudde på ac til high som jeg alltid gjør og da plutseligbkom det hvit røyk fra motorrom. Jeg stoppet bilen å sjekka det fant ut at kjølevæska var tomt. heldigvis hadde jeg nytt i baggasjen. Så jeg helte det oppi og alt bare falt under bilen.. hvor kan det være lekkasje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...