Gå til innhold

KOMMENTAR: Strømmekvaliteten til HBO er en skam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og er det vel trolig disse mezzanine-filene som er grunnlag for CMore sin broadcast-utspilling, uten at det kanskje er nødvendig å gjøre så mye med dem? Når du sier mpeg2 her, tenker jeg du mener transportstrøm, og ikke det nok mange kan oppfatte det som - mpeg2-enkoding av videoen, samt dette som er grunnlaget for en del av dem som vel enkoder dette selv for ABR-leveranse av tv-leverandørene. 

IMX og XDCAM bruker mpeg2 som CODEC, typisk 50mbps.

Mpeg2 er ikke problemet her siden bitbudget er så stort, men problemet ligger i at det er 1080i50 og i p25... 

Containeren er typisk MOV format (Quicktime)

Lenke til kommentar

Primevideo greier å levere UHD med veldig god kvalitet, så det burde være mulig for de også.

 

HBO er et anerikansk kabelselskap så langt tilbake som 1972. De distribuerer nå også pr. satellitt .

Så langt så ser det ut som om de holder seg til HD bilder, selv om WestWorld er gitt ut på 4K Blu-ray .

Så lenge bildene er bra i HD, som det meste andre som sendes på TV, så holder det i massevis.

Men HBO gjør seg klart best som app på en smart TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Har HBO abb. kun for å bidra med noen kroner til tv-seriene de lager, men torrents gir dessverre vesentlig bedre bildekvalitet.. Bildet er så ødelagt av komprimering at mørke scener minner om Minecraft på det verste. Det er rett og slett pinlig at de ikke klarer å levere bedre i 2019.

Sammenlikner jeg med Netflix føles det som å gå 4-5 år tilbake i tid når jeg bruker HBO

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar

Veldig tafatt av HBO. Det må vere mogleg å levere noko betre.

 

Eg brukte lenge Chrome heilt til eg fann ut at den ikkje støtta meir enn 720p, så eg gjekk over til Edge. Det hjalp ganske mykje.

 

Var ikke klar over dette. Er det forskjell på hvilken nettleser man bruker på de andre streamingtjenestene også som Netflix?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har Netflix med tilgang til 4K, Dolby Atmos og Dolby Vision og det er virkelig noe helt spesielt om du har utstyr som gjengir bilde og lyd med slik standard. HBO lager den potensielt mest populære TV serien hittil, og serverer den i en gårdagstandard. Ikke for at alle har tilgang på mer en 1080p vanlig 5.1 lyd, men såpass mange har tilgang nå så det er en skam at de ikke presenterer en slik serie i så høy standard som de overhodet kan slik at den kan nytes på beste mulige måte av de som har den muligheten jeg har. 4K er ingen overdrift lenger, og til og med mellomklasse TV og Lyd utstyr kommer med Atmos og Vision nå om dagen. Jeg føler meg snytt når jeg betaler for HBO samme penger omtrendt som andre strømmetjenester som gir deg MYE bedre kvalitet og MYE, for det er ikke bare et par utvalgte serier men ALT som er filmet med god kvalitet, serverer de i den beste kvaliteten som det er tilgjengelig med. NEI HBO dette er ikke godt nok. GOT burde MINST ha 4K og jeg ville sett det som helt NATURLIG å få den servert med Dolby Atmos og Dolby vision, eller tilsvarende. Den burde ikke lanseres med dårligere kvalitet i det hele tatt, for nedskalering er altid et alternativ, men oppskalering og behandling fra 1080p til en Vision klar 70" OLED TV med 4K vil aldri se noe annet en forferdelig ut. Det ser kanskje bedre ut på en mindre skjerm feks en 40" men selv minst 50-60" TV begynner å bli folkestørrelsen på TV nå og da er 1080p forferdelig å se på.

Hva slags bitrate kjører Netflix sin Atmos i? Tviler på at det er i nærheten av BluRay. 1080p BluRay på en skikkelig TV f.eks Plasma ser fremdeles meget bra ut. Jeg tar en toppmodell Plasma over en 4K LCD anyday.

 

Jeg så Stranger Things Sesong 1 i BluRay (1080p og bilde var helt nydelig på min VT60 plasma) med TrueHD og sesong 2 Netflix download med "vanlig" Dolby Digital og det var en vannvittig forskjell i lyden.

Ingen strømmetjenester har bedre lyd enn Dolby Digital og Dolby Digital+. Dolby Atmos leveres med Dolby TrueHD på Blu-ray, og med Dolby Digital+ hos Netflix.

Netflix Atmos har vært 448kbps (6 kanaler, CBR), men de har nettopp oppgradert til 768kbps.

Vanlige lydstreams har vært 640kbps en stund nå.

Lenke til kommentar

Netflix Atmos har vært 448kbps (6 kanaler, CBR), men de har nettopp oppgradert til 768kbps.

Vanlige lydstreams har vært 640kbps en stund nå.

 

Da er det med andre ord et GODT stykke unna BluRay.

 

På en skikkelig receiver og noen solide gulvstående høyttalere så hører man et hav av forskjell, selv på "kun" et 5.1 oppsett.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Meget bra artikkel! Ikke ofte man ser artikler med fokus på bildekvalitet. Responsen fra HBO Nordic har ikke noe, som antyder at de selv forstår problemet. Grøss. Jeg har sammenlignet scener mellom HBO Nordic og ‘HBO Nordic’ pakken hos Get, og Get er klart bedre (men ikke bra). Min erfaring er at toppligaen av bildekvalitet er: iTunes, Prime Video, og Netflix. Da mener jeg kvalitet per piksel.

Lenke til kommentar

Noen personlige betraktninger:

 

- Tilstrekkelig bitrate må til, men kodingen er også viktig. Testet "Outlander": Netflix 5.8Mbps klart bedre enn ca 8Mbps 'HBO Nordics "Outlander"' hos Get.

 

- Poenget med 4K *strømming* er ikke mer piksler men atskillig mer bitrate. Et review fant iTunes UHD like bra som Bluray FHD (HDTVtest). LinuxTechTips har en ypperlig video som viser at poenget med 4K på YouTube også er høy bitrate. Debatter/artikler rundt 4K-strømming avsporer oftest med et fokus på "om man kan se pikslene". Duh!

Lenke til kommentar

Har HBO abb. kun for å bidra med noen kroner til tv-seriene de lager, men torrents gir dessverre vesentlig bedre bildekvalitet.. Bildet er så ødelagt av komprimering at mørke scener minner om Minecraft på det verste. Det er rett og slett pinlig at de ikke klarer å levere bedre i 2019.

 

Sammenlikner jeg med Netflix føles det som å gå 4-5 år tilbake i tid når jeg bruker HBO

har personlig løst dette ved å utelukkende se serier som er mer enn 4-5 år gamle  :tease:  

Lenke til kommentar

 

- Poenget med 4K *strømming* er ikke mer piksler men atskillig mer bitrate. Et review fant iTunes UHD like bra som Bluray FHD (HDTVtest). LinuxTechTips har en ypperlig video som viser at poenget med 4K på YouTube også er høy bitrate. Debatter/artikler rundt 4K-strømming avsporer oftest med et fokus på "om man kan se pikslene". Duh!

 

For tredjepart som laster opp videoer til YouTube så blir dette relevant da de selv ikke styrer eller kontrollerer tjenesten og begrensingene som settes.

 

Men for HBO/Netflix/TV2Sumo/Viaplay/Dplay eller hvem det måtte være som styrer hele tjenesten og innholdet som legges ut så er det absolutt ingen direkte korrelasjon mellom antallet piksler / oppløsning og hvilken båndbredde videoen kan ha.

 

Det er absolutt ingenting som forhindrer HBO Nordic å legge ut Game of Thrones i 18-21 mbps som er det BluRay utgivelsene ser ut til å ligge på i 1080P med MPEG-4 AVC/H264 encoding. Annet enn at det selvsagt vil kreve langt mer av servere og infrastruktur så de begrenser seg selv til tung H264 encoding for å få båndbreddekravet ned til omlag 2-4 mbps.

 

 

Dette har ingenting med hvorvidt videoen er i 2160P, 1080P eller 480P. Men på YouTube hvor det er tredjepart som laster opp videoer til en plattform som gir deg diverse begrensinger som direkte korrelerer med oppløsningen på det du laster opp så vil du få tilgang på langt høyere maksimal båndbredde om du velger å gå for 2160P kontra 1080P da Google begrenser opplasting av 1080P@30Hz til 6 mbps og 2160P@30Hz til 34 mbps.

 

 

Tjenester som HBO, Netflix osv.. Som står for både tjenesten og innholdet som legges ut så kan de tillate nøyaktig den båndbredden de selv ønsker per video helt uavhengig av oppløsningen.

Lenke til kommentar

For tredjepart som laster opp videoer til YouTube så blir dette relevant da de selv ikke styrer eller kontrollerer tjenesten og begrensingene som settes.

 

Men for HBO/Netflix/TV2Sumo/Viaplay/Dplay eller hvem det måtte være som styrer hele tjenesten og innholdet som legges ut så er det absolutt ingen direkte korrelasjon mellom antallet piksler / oppløsning og hvilken båndbredde videoen kan ha.

 

Det er absolutt ingenting som forhindrer HBO Nordic å legge ut Game of Thrones i 18-21 mbps som er det BluRay utgivelsene ser ut til å ligge på i 1080P med MPEG-4 AVC/H264 encoding. Annet enn at det selvsagt vil kreve langt mer av servere og infrastruktur så de begrenser seg selv til tung H264 encoding for å få båndbreddekravet ned til omlag 2-4 mbps.

 

 

Dette har ingenting med hvorvidt videoen er i 2160P, 1080P eller 480P. Men på YouTube hvor det er tredjepart som laster opp videoer til en plattform som gir deg diverse begrensinger som direkte korrelerer med oppløsningen på det du laster opp så vil du få tilgang på langt høyere maksimal båndbredde om du velger å gå for 2160P kontra 1080P da Google begrenser opplasting av 1080P@30Hz til 6 mbps og 2160P@30Hz til 34 mbps.

 

 

Tjenester som HBO, Netflix osv.. Som står for både tjenesten og innholdet som legges ut så kan de tillate nøyaktig den båndbredden de selv ønsker per video helt uavhengig av oppløsningen.

De 3 første sesongene 1080p BluRay er på 32-37mbps inkl lydspor. De 4 siste er på alt fra 21 til 29mbps da inkl lydspor. Dette kan vel de fleste idag klare å streame. For min del er lyd minst like viktig som bilde.

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke på hva folk kan og ikke kan streame.

 

Det handler som alltid å maksimere inntjeningen, og det vil være langt større kostnader på server og infrastruktur om du skal hoppe fra å levere i 2-4 mbps til å levere 21 mbps+.

 

Når HBO Nordic sliter nok med å takle belastningen når de leverer 2-4 mbps, tenk hvor mye de måtte skalert opp for å takle 21 mbps+.

 

 

Det er på ingen måte umulig, og det er vel strengtatt ikke så fryktelig vanskelig heller men om de ikke ser for seg at det å levere i høyere kvalitet vil føre til noe særlig flere abonnementer og penger inn i kassa så blir det jo sett på som å nærmest kaste bort penger for selskapet sin del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei kunne i det minste tilbydd høgare kvalitet mot at det vart manuelt aktivert i ein meny, ev. ta nokre kroner meir betalt som Netflix, så har ein i det minste eit valg.

 

Dei fleste er ikkje så opptatt av kvaliteten og ser på alt uansett. Difor er det ikkje så mykje å hente for HBO på å levere betre kvalitet. Dei kan ende opp med dårlegare fortjeneste, og dei aller fleste bedrifter prioriterer først og fremst inntekter.

 

Det går ut over dei av oss som faktisk bryr seg om kvaliteten og gjerne skulle hatt eit berre produkt.

Lenke til kommentar

Til dere some har Prime:

 

Kan dere bekrefte/avkrefte om det er mulig å kjøpe HBO-kanalene gjennom Prime i Norge? (Vet de kan det i USA og muligens andre steder og)

 

Apple skal jo i mai begynne å tilby HBO på Apple TV gjennom et tilleggsabonnement, med førsteklasses bildekvalitet rett fra Apples servere, men hvis ikke Prime tilbyr HBO i Norge, er det vel lite trolig at Apple vil tilby det i Norge. Sikkert pga rettigheter i Norge.. :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...