Gå til innhold

Frode Berg dømt til 14 års fengsel i arbeidsleir


Anbefalte innlegg

Han anker ikke. Han håper norske diplomater kan hjelpe ham.

 

Ifølge advokaten Novikov har Berg problemer med hjertet og får dårlig oppfølging i fengselet:

 

– Helsesystemet i fengselet er svært dårlig, og legene der sier bare at alt er OK med ham. Det er ingen grunn til at Berg ikke kunne ha sittet i husarrest istedenfor fengsel, men det fikk vi ikke gjennomslag for. Novikov forteller at den norske ambassaden tilbød å leie en leilighet til Berg i Moskva, og at han kunne vært i husarrest der.

 

I følge BBC er han dømt for å spionere for norske myndigheter, først og fremst for PST E-tjenesten og spionasje på ubåter. Advokaten advarer om at 14 års fengsel er så brutalt at det for denne eldre herren reelt sett er en livstidsstraff. Selv transporten fra retten til arbeidsleiren, som kan være i Sibir, er svært brutal.

 

Bør norske myndigheter ta ansvar for denne amatørmessige operasjonen som nå har fått slike alvorlige konsekvenser for Berg? Eller er han selv skyld i at han nå er i den kniper han er?

 

Kilder: Aftenposten VG BBC

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bør norske myndigheter ta ansvar for denne amatørmessige operasjonen som nå har fått slike alvorlige konsekvenser for Berg? Eller er han selv skyld i at han nå er i den kniper han er?

 

Nå er det flere tidligere topper i e-tjenesten som har kommet ut og sagt at hele «operasjonen» var såpass amatør messig at de aldri kunne stått inne for dette. Så jeg mener Norge bør bruke de ressursene de har til å hjelpe Berg. Men han har også et ansvar selv da han viste hvilken risiko han satte seg selv i, men sånn jeg ser det så var det mer press enn faktisk frivlighet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Etter at han fikk dommen på 14 års fengsel, virker det som at "støttespillerne", advokaten og folk i hjemkommunen, tror (eller håper) at det nærmest bare er plankekjøring og litt diplomati som trengs, for at Frode Berg er hjemme igjen i en fei.

 

Er det så enkelt? Hvorfor skulle Putin benåde Frode Berg, nærmest på autopilot?

 

Ingen i Norge bestrider at Frode Berg var på oppdrag for de norske hemmelige tjenestene. Og at dommen dermed er en naturlig følge av det.

 

Ser nesten for meg at han i det minste blir værende i fengsel i 2-3 år(?)

 

Vet ikke hva de evt. kan lokke Putin med av hestehandel, for å signere i løpet av få måneder.  :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg mener Norge bør bruke de ressursene de har til å hjelpe Berg.

 

hestehandel var lettere i gamle tider. Da kunne de tilbudt Keiser Putin hånden til prinsesse Ingrid Alexandra & halve kongeriket (eller i alle fall Finnmark og Nordland)

 

Nå derimot vil alle trekk Erna foretar seg være under falkeblikk fra norsk media. Skal liksom ikke være for ettergivende og raus med tilbudet som trengs i bytte for benådning. Og ditto, hemmeligholdes hva som er guleroten, blir det ville spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Streng straff? Dårlige forhold i russiske fengsler?

 

Det regner jeg virkelig med at den norske spiontjenesten og Frode Berg tok med i beregningen når de valgte å gjøre ulovligheter i Russland! 14 år for spionasje er vel ikke spesielt strengt? 

 

Det er patetisk å lese i avisene om at "Dette må løses raskt, ellers vil det være en verkebyll i Norges forhold til Russland"

 

"Løses"?, hallo: Det er selve spioneringen som er verkebyllen! Den er allerede utført! Straffen er resultatet, og bør i mine øyne sones ferdig uten forsøk på benådning, da det vil virke som om Norge prøver bagatellisere forbrytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bør norske myndigheter ta ansvar for denne amatørmessige operasjonen som nå har fått slike alvorlige konsekvenser for Berg? Eller er han selv skyld i at han nå er i den kniper han er?

Norske byråkrater of politikere er spesialister i ansvarsfraskrivelse ... selv Berg fraskriver seg alt ansvar her.

 

La ham jobbe i Sibir ... trolig første gang han har måttet ta ett tak ... send gjerne Erna og resten av ruklet etter.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Streng straff? Dårlige forhold i russiske fengsler?

 

Det regner jeg virkelig med at den norske spiontjenesten og Frode Berg tok med i beregningen når de valgte å gjøre ulovligheter i Russland! 14 år for spionasje er vel ikke spesielt strengt?

 

Det er patetisk å lese i avisene om at "Dette må løses raskt, ellers vil det være en verkebyll i Norges forhold til Russland"

 

"Løses"?, hallo: Det er selve spioneringen som er verkebyllen! Den er allerede utført! Straffen er resultatet, og bør i mine øyne sones ferdig uten forsøk på benådning, da det vil virke som om Norge prøver bagatellisere forbrytelsen.

Dette hadde ikke vært et problem om Berg var en 26 år gammel topptrent spion. Han er derimot en litt overvektig gammel mann med hjerteproblemer, og det er en stor mulighet for at Berg ikke overlever disse 14 årene i denne arbeidsleiren. Det er i praksis livtidsstraff/dødsstraff for denne karen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hadde ikke vært et problem om Berg var en 26 år gammel topptrent spion. Han er derimot en litt overvektig gammel mann med hjerteproblemer, og det er en stor mulighet for at Berg ikke overlever disse 14 årene i denne arbeidsleiren. Det er i praksis livtidsstraff/dødsstraff for denne karen.

 

Så da er det bare å bruke feite gamle menn som spioner, for da slipper de fri om de blir tatt?

Hører du selv hvilken barnehage-mentalitet du legger frem?

 

EDIT: "Don't do the crime, if you can't do the time", er det vel noen som sier...

Dette burde både etterretningen og Frode Berg tenkt på før de spionerte i Russland.

Håper og krysser fingrene for at han blir sittende lenge, så vi slipper flere slike episoder.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Så du håper han dør med andre ord? Voksent.

 

Nå dikter du.

 

Jeg håper Frode Berg og Norge er voksne nok til å ta straffen de visste ville komme hvis de ble tatt, slik vi alle må hvis vi bryter Norges lover.

At han er gammel og vil dø i fengsel siden straffen er lang for det han gjorde, er ikke noe argument i det hele tatt.

Han valgte selv å begå en forbrytelse sent i livet, som straffes med 14 års fengsel. Så nå bruker han sine siste å på det valget istedet istedet for sofa'n hjemme.

Lenke til kommentar

Ikke fortell det til meg, men til familien hans.

 

Ja det kan du si!

Men han bør vel kanskje fortelle dem selv hva han har gjort, og straffen for det...

 

Jeg forstår ikke helt hvor denne SV-aktige: "uhu, 14 år er så lenge for en feit gammel mann... uhu, det er så dårlige forhold i fengselet at han må benådes", kommer fra. Du hører aldri om det hvis en 63-åring dømmes til 14 år ellers!

 

Jo mindre Norge nå syter til Russland om benådning(!) over spion-virksomheten vi bedrev, jo fortere vil dette gå over.

Suck it up, Frode Berg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...