Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva får en bil til å riste i rattet i 130kmt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda. Det kan absolutt være foringer. På double wishbone forstillinger slik som BMW bruker så er vibrasjoner et klassisk symptom på casterstagforinger.

 

Men da oppleves det vel normalt mer som risting i rattet, ikke hele bilen, og det er som regel konstant i alle hastigheter?

Jeg tror faktisk en god mekaniker bør kunne kjenne forskjellen under prøvekjøring, uten at jeg vet det sikkert?

 

Risting i nærmest hele bilen, akkurat rett rundt 100km/t (+/- 20km/t), som går bort i lavere og høyere hastighet, er altså helt typisk for roterende masse, slik som hjul, bremser, hjullager osv. selv om det sikkert kan være noe annet også?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Liten oppdatering her.

Har hatt bilen inne hos ford forhandler. De har gått over forstilling. Vi var også en tur på motorveien så mekaniker fikk erfare hvordan rattet rister. Konklusjonen fra forhandleren var at det måtte være dekk. Har vært hos dekkforhandleren jeg kjøpte nye dekk av, og de har sett på balanseringen på nytt og konkluderer med at alt er i orden. De dekkene som stod foran ble satt bak og motsatt. Må si jeg er frustrert som F, akkurat nå for det er til de grader irriterende å kjøre med denne svake vibrasjonen i rattet.

Lenke til kommentar

Konklusjonen fra forhandleren var at det måtte være dekk. Har vært hos dekkforhandleren jeg kjøpte nye dekk av, og de har sett på balanseringen på nytt og konkluderer med at alt er i orden.

Fikk du balanseringsrapport? Jeg ville i hvert fall sørget for at balansering var 100 % perfekt, ikke bare "god nok", og deretter tatt med balanseringsrapporten til Ford-forhandleren for å motbevise at hjul er problemet. Du begynner da i hvert fall med det billigste først.

 

Ellers er det en god regel å bytte komponenter parvis, ikke bare på én side om gangen. En ny og en gammel bærearm på samme aksling kan muligens gi risting.

 

Kjenner du ristingen kun i hendene, eller i rumpe/rygg også?

Lenke til kommentar

Fikk du balanseringsrapport? Jeg ville i hvert fall sørget for at balansering var 100 % perfekt, ikke bare "god nok", og deretter tatt med balanseringsrapporten til Ford-forhandleren for å motbevise at hjul er problemet. Du begynner da i hvert fall med det billigste først.

 

Ellers er det en god regel å bytte komponenter parvis, ikke bare på én side om gangen. En ny og en gammel bærearm på samme aksling kan muligens gi risting.

 

Kjenner du ristingen kun i hendene, eller i rumpe/rygg også?

Takk for svar. Har aldri mottatt balanseringsrapport fra dekkforhandler?

 

Godt mulig den siste bærearmen foran burde byttes også.

Kjenner kun ristingen i rattet, og passasjerer merker ikke risting.

Lenke til kommentar

Tenkte å nevne du bør ha med mekaniker så de får erfart problemet. Nå har du jo gjort det, men jeg ville forhørt meg med flere verksteder, og spørre om noen av dem kunne tenkt seg å bli med på en kjøretur for å avdekke mulige årsaker. De årsakene som låter mest sannsynlige og seriøse, kan du la få lov til å bruke en time eller to på å prøve å fikse problemet.

Lenke til kommentar

Sikkert upoplær mening, men hva gjør det om det rister i 130 når du ikke skal kjøre i 130 i dette landet uansett?

Greit nok med din mening. Men det har seg sånn at problemet oppstår i 110 kmt, vedvarer i 120kmt og er værst ved 130kmt, alt etter underlag. Alle skal få ha sin mening, men jeg ligger i 120kmt, og selv da blir jeg forbikjørt. Det er ingen hemmelighet at nesten ingen ligger nøyaktig med nåla på 110 :) Har tenkt med nedover i europa også og da er det greit å ha løst problemet før den tid.

Lenke til kommentar

Tenkte å nevne du bør ha med mekaniker så de får erfart problemet. Nå har du jo gjort det, men jeg ville forhørt meg med flere verksteder, og spørre om noen av dem kunne tenkt seg å bli med på en kjøretur for å avdekke mulige årsaker. De årsakene som låter mest sannsynlige og seriøse, kan du la få lov til å bruke en time eller to på å prøve å fikse problemet.

Ja, vet at flere meninger er bra å ha med seg. Problemet er at det er et stykke til motorveien fra de forskjellige verkstedene, og de tar seg ganske godt betalt for denne type feilsøking.

Lenke til kommentar

Da er det bare å fortsette å ta'n i røven. Bil er no helsikes ræl. Koster alltid tusenlapper. Har hatt denne diskusjonen her mange ganger, og de fleste mener det er så billig og fint atte. Bare å mekke sjøl. For en spøk.

Word. Hadde jeg hatt muligheten og tålmodigheten skulle jeg ha mekket selv. Men det er ikke for alle.

Lenke til kommentar

Hadde en bil som fikk samme problemet. Tok meg 2-3 år for å finne feilen. Det var "kingboltkulen", vet ikke bedre navn. Løftet bilen opp med saksejekk til hjulet var i luften. Senket ned litt etter litt, og med akkurat riktig press på hjulet, fant jeg slakken.

 

Om nødvendig, demonter alle forstilling som er under spenn, så tror jeg du finner feilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du fått drivakslene sjekket?

Mtp at forhandler mente det hadde noe med hjul å gjøre, har du fått sjekket avbalanseringen hos noen andre enn dekksjappa? Kan hende apparatet deres er ukalibrert, og er "off" med noen gram.

Er alt av bærekuler og foringer kontrollert?

Er dekkene fylt opp med nok luft? Hender man må fylle litt mer/mindre med uorginale dekk/felger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dra gjerne et annet sted med moralistpjattet ditt.

 

med den logikken kan vi jo bare la alle sitte med telefon mens de kjører.. hei, hvorfor ikke la folk kjøre i fylla? 

 

en lov er en lov.. ikke kom å si at noe ikke er greit mens noe annet er, bare fordi saueflokken av et samfunn har gjort det sosialt akseptabelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...