Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger jeg samboeravtale?


Pære-

Anbefalte innlegg

Lite spørsmål her vedrørende samboeravtale:

 

Jeg har da kjøpt et rekkehus som jeg eier 100% selv. Bor der nå sammen med kjæreste. Har kommet frem til at vi skal dele faste kostnader (hun overfører et fast beløp hver mnd). Lånet dekker jeg selv.

Dette gjøres i hovedsak fordi forholdet kun er i overkant av ett år gammelt og jeg ser derfor på det som mindre problematisk ved evt brudd dersom jeg eier alt selv. Samtidig kan hun leie ut sin egen leilighet og få en litt romsligere økonomi.

Hun har enkelte møbler og småting i huset - men resten er det da jeg som har kjøpt og eier.

 

Trenger vi da å skrive noen avtale? Er det slik at hvis hun bor der i over 2 år så blir vi som "samboere" å regne? Må jeg da spesifisere i denne avtalen at jeg eier huset 100% og at hun ikke har rett på annet enn de ting hun har kjøpt inn selv ved et evt brudd?

 

Ved et evt brudd - har hun da rett på å bo der i en viss periode? (Utover rimelig tid for å hente sine egne ting osv da selvfølgelig).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skriv en samboeravtale. Den bør inneholde en liste over eiendeler med eier (evt. eierbrøk hvis begge eier, evt. skriv at alt som eier eies 50/50 - det er hovedregelen og generelt å anbefale). Du trenger ikke skrive noe mer enn eierskapet, altså ikke at "hun ikke har rett på noe" ved brudd eller lignende. Videre bør dere skrive at hun må flytte ut ved samlivsbrudd. Hustandsfellesskapsloven kan gå foran dette og muligens gi henne bruksrett til fortrengsel for deg, men det krever "sterke grunner". Om hun eier egen bolig, og dere ikke har felles barn, så tviler jeg på at det kommer til å bli aktuelt. Avtaler skal også "tas i betraktning" (men er ikke nødvendigvis avgjørende), så det er bra å avtale at hun må flytte ut ved samlivsbrudd.

Lenke til kommentar

Ja, skriv en samboeravtale. Den bør inneholde en liste over eiendeler med eier (evt. eierbrøk hvis begge eier, evt. skriv at alt som eier eies 50/50 - det er hovedregelen og generelt å anbefale). Du trenger ikke skrive noe mer enn eierskapet, altså ikke at "hun ikke har rett på noe" ved brudd eller lignende. Videre bør dere skrive at hun må flytte ut ved samlivsbrudd. Hustandsfellesskapsloven kan gå foran dette og muligens gi henne bruksrett til fortrengsel for deg, men det krever "sterke grunner". Om hun eier egen bolig, og dere ikke har felles barn, så tviler jeg på at det kommer til å bli aktuelt. Avtaler skal også "tas i betraktning" (men er ikke nødvendigvis avgjørende), så det er bra å avtale at hun må flytte ut ved samlivsbrudd.

Kunne han også skrevet en leieavtale med hun? Hva et fordelen/ulempen ved dette?

Lenke til kommentar

Kjekt å ha om det skulle skjære seg. Egentlig skal det ikke være nødvendig, men problemet kommer om vedkommende ikke vil skrive under på en skifteavtale når man først går fra hverandre. Selv om det man har rett på er lett å forholde seg til er det kjipt å måtte gå gjennom rettssystemet bare for å kunne bytte bank o.l.

Lenke til kommentar

Kunne han også skrevet en leieavtale med hun? Hva et fordelen/ulempen ved dette?

Fordelen er at ein då inngår avtale med veldig godt definerte rammer.

Ulempen er at det då blir eit leieforhold med dertil rettigheiter og pliktar for begge partar. Mykje av det blir problematisk dersom det blir samlivsbrudd og ein må tenke på oppsigelsestid og slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...