Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt hjelp og råd fra noen som kjenner til steam og litt om cs:go angående et tyveri på steam


callback_75

Anbefalte innlegg

TL;DR: Kan man anmelde et tyveri på en kniv med sånn halveis innrømelse? Eller hva annet kan jeg gjøre

 

Valgte å bruke en "throwaway" bruker til dette. Jeg har prøvd å google, men får ikke noe svar heller. 

 

Vær så snill å les igjennom alt.

 

Det gjelder et tyveri av en kniv på steam. Veldig lang historie, så skal ta den korte. Jeg trada en kniv til en venn av meg som skulle bruke den. Det jeg ikke visste var at en annen venn av han eide denne brukeren, og nå kødder han rundt og sier at han ikke har den lengre.

 

Fikk beskjed av MIN venn at det bare er kødd og at han skal gi den tilbake. Han sa etter hvert at han hadde solgt den, noe jeg sjekke selv på profilen hans og så at den fortsatt var der, og når jeg spurte han om bevis linka han meg hans main (altså den brukeren som han ikke hadde kniven på)

Så uansett om han tenkte å gi den tilbake, så er kniven solgt så jeg vet ikke om det telles som tyveri lengre hvis han faktisk ikke har den lengre. Trenger bare masse råd

 

Alt dette har egentlig ikke så mye å si, men bare for å forstå det litt bedre. Alt virker veldig barnslig og en personlig sak og min feil, og det kan det godt være. 

 

Jeg har screenshots av han som sier at han hadde solgt den og litt sånt. Så en halveis innrømmelse. Er dette grunnlag til å gå til politiet? Er det noe de kan gjøre? Telles dette som tyveri?

 

 

Sånn som jeg ser det har jeg 3 alternativer

1) Bare håpe på at det løser seg av seg selv

2) Anmelde til politiet

3) Besøke han face til face eller til familien hans og se hva som skjer. 

 

Det er veldig lite noen her kan gjøre, men jeg vil bare ha noen råd. Jeg bryr meg ikke om hva som skjer hvis jeg anmelder det eller om det er waste of time eller ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så mye du kan gjøre der. du trada som vill si og gi bort gratis om du ikke fikk noe i retur er derfor du kan si hva man gir til hverande. eller har en salgs kontrakt noe som heller ikke er lov i følge tos på steam.. Politiet blir nok å henlegge dette ganske fort. hvordan kniv er det snakk om? noen koster en god del og er sikkert derfor di holder på den. trist sak men er sånn det er. du er rett å slett blitt lurt. men er ikke kriminelt sånn som jeg forstår.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å følge tråden her og du har heller ikke nevt ca. verdi på denne kniven, men i alle fall - med mindre du har skriftlig bevis på at du ikke ga ham kniven som en gave eller i bytte mot noe annet (i eller utenfor Steam) så blir det ord mot ord her. Om du har (halvveis) bevis for at han har solgt den, så er det lite relevant om du ikke i tillegg har noen form for kontrakt på at det kun var ment som et lån i utgangspunktet.

 

Og - selv om du har slikt bevis, så er dette aldri en sak politiet kommer til å prioritere. Det er mulig du kan få til noe i Forliksrådet, men det koser en drøy tusenlapp (og muligens mer) om du ikke vinner.

 

Men ja, om han har lånt den og så solgt den (eller bare nekter å gi den tilbake) så er det ikke lov og skulle i teorien kunne anmeldes. I praksis vil nok dette neppe gå noen vei.

 

Dropp denne "vennen", ta dette som en lærepenge og gå videre imo.

Lenke til kommentar

La meg sjå om eg har forstått situasjonen rett:

 

Du bytta eller gav bort ein kniv til ein venn.

 

Det viste seg at den som fikk kniven ikkje var vennen din likevel, men ein heilt anna person.

 

Personen som fikk kniven (her er eg usikker på om denne personen var i god tro eller forstod at han ikkje var den rettmessige mottakaren) vil ikkje gi tilbake kniven.

 

Din venn, som også kjenner han som har kniven din har fortalt deg at han som har kniven berre erter deg og har til hensikt å gi tilbake kniven etterpå.

 

Når du ber om å få tilbake kniven så seier vedkommande at han har solgt kniven og ikkje lenger har den. 

 

 

 

Teknisk sett er nok ikkje dette tyveri då det ikkje er snakk om ein fysisk gjenstand. Men ettersom at det dreier som ein verdi som vedkommande veit tilhøyrer ein anna så vil nok anmeldelse for underslag være dekkande, alternativt vil nok ein anmeldelse om heleri også være dekkande.

 

Med forbehold om at denne kniven ikkje representerer stor verdi, så vil nok saka få lav prioritet av politiet.

Eit alternativ vil uansett kunne være sivilt søksmål for å kreve erstatning.

 

 

Den mindre juridiske metoden er å melde frå til steam(?) for å sjå om dei kan gripe inn og rette opp i situasjonen som har oppstått. Det å ha fleire brukarar vil ofte være brudd på retningslinjene (det må du eventuelt sjekke opp), så om ikkje anna kan du oppnå å få denne vennen av ein venn til å bli utestengt frå tenesten.

Lenke til kommentar

Ikke så mye du kan gjøre der. du trada som vill si og gi bort gratis om du ikke fikk noe i retur er derfor du kan si hva man gir til hverande. eller har en salgs kontrakt noe som heller ikke er lov i følge tos på steam.. Politiet blir nok å henlegge dette ganske fort. hvordan kniv er det snakk om? noen koster en god del og er sikkert derfor di holder på den. trist sak men er sånn det er. du er rett å slett blitt lurt. men er ikke kriminelt sånn som jeg forstår.

Kniven har en verdi på 3800kr

Lenke til kommentar

Pleier det ikke å være beskrevet i retningslinjene på slike spill at alt tilhører "spillet" og virtuelle eiendeler inne i spillet ikke er lov å selge?

 

Blir det ikke da å tolke slik at du solgte noe som ikke var ditt da du ikke hadde rett til å selge det i utgangspunktet?

 

Jeg kjenner ikke til spillet eller plattformen på denne måten, men jeg erindrer at i et spill jeg spilte for mange herrens år siden så solgte folk virtuelt gull selv om retningslinjene tydelig beskrev at dette ikke var tillatt og det var allmenn kjent at dersom man kjøpte virtuelt gods mot ekte penger så ble man utestengt fra spillet ved at kontoen ble låst.

 

Jeg så engang et intervju med en stor aktør innen denne type salg i sette spillet og jeg husker at han fortalte at han tapte veldig mye på folk som ikke betalte for de virtuelle varene og hans eneste virkemiddel var å svarteliste disse kjøperne.

 

Mange år senere kom samme spill med en tjeneste innebygget i spillet hvor man kunne kjøpe sånne varer direkte fra spillkontoen og jeg antar det er samme løsning steam her har? Da har de kanskje retningslinjer som stipulerer at det ikke er tillatt å selge utenom denne tjenesten og resultatet blir det samme?

 

Har de slike begrensinger og kan man bestemme hvorvidt et salg foregå via deres kanaler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...