Gå til innhold

Omstridt opphavsrettslov fikk endelig godkjenning i EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Underlig. De betaler masse for reklame for å fremme sine produksjoner. Men må si de mister mye mersalg til meg. Meste av pengene jeg bruker på nett (filmer, serier, billetter, unyttige ting og spontan kjøp). Kommer vel nettopp fra disse bildene og klippene jeg ser på Google, Facebook og andre unyttige medier. Sparer vel mye framover nå. Lykke til!

 

Tenker på all jobb de har gjort med å legge teasere i forskjellige medie plattformer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man ikke finner noe da man søker etter nye ting, vil man jo ikke finne dem som har kommet under en paraply. Ingen kommer til å gå inn på hver enkelt leverandør for å finne noe. Derfor søkemotoren kom, for å gjøre det enklere.

 

Så finner man ikke noe, kjøper man jo heller ikke.

Ser en positiv ting som kan kanskje komme ut av dette. Folk må ut av sofaen og ut i butikken.

Jo de som trenger bilder vet hvor de kan henvende seg og må i større grad gjøre det nå. Nemlig til byråene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Musikk og film er bare en del av nedslagsfeltet til denne loven. Opphavsrettsloven vil også brukes for å ytterligere undergrave livsgrunnlaget til nye og uavhengige medier, som truer dominansen til den ensidige tradisjonelle mainstream pressen. En regelrett "gavepakke" til BBC, NRK, SVT og co (og MSM generelt sett) med andre ord.

 

Hvor er vår rikskringkaster NRK her? I stedet for å problematisere disse stadig mer hyppige angrepene på ytringsfriheten og nasjonal selvråderett fra overnasjonale maktinteresser a la EU og FN, så velger NRK å distrahere sine lesere med store mengder artikler om feminister som ikke barberer armhulene, hvordan det er å være homofil, sverte-journalistikk om republikanere, kampanjer for å bringe IS-medlemmer og deres barn til Norge (uten tanke om fremtidige terrortrusler) osv. Og hvor er engasjementet til den jevne borger? For å sitere Aristoteles: "Toleranse og apati er de verdiene man finner i et samfunn i oppløsning."

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å høre fra politkerene vi har, Norge kan enkelt sette seg imot dette uten noen konsekvenser, så vi får jo se, dette trår ikke til før om to år så det er mye som kan skje på den tid.  

 

Jeg er for at musikerne skal få penga sine, jeg er selv produsent som har musikk ute på YT, Beatport, Spotify, etc
Men dette gjør det faktisk bare vanskeligere for musikere å bli funnet på nettet.  Det er ett så kalt "Double edged sword"  men med fler negativer enn positive. 

 

Vi får håpe at norske polikitere vil få en bedre vri på denne loven, ellers så blir det nok minimalt sjanse for at vi noen gang får noen content creators fra Norge.  

Dette må vi ha svar på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes det en EU-lov Norge ikke vil innføre?

Norge handler med EU, tror det bare ha vært en gang i de siste åra at Norge har stått imot EUs nye lover. 

Og det virker som at de fleste norske politkere enten ikke bryr seg eller så er de for denne regelen. 

Desverre så har ikke vår yngre generasjon noe makt enda, så mens dinosaurene styrer, så er nok dette vår nye realitet. 

Lenke til kommentar

Jo de som trenger bilder vet hvor de kan henvende seg og må i større grad gjøre det nå. Nemlig til byråene. 

 

Det som kommer til å skje er at det blir en eksplosiv utvikling av bilder med CC rettigheter. Hvem er det som taper på det? Jo, de som lever av foto.

 

Selv kommer jeg uten tvil til å legge ut de 15k+ bildene jeg har på disk med CC-BY rettigheter. Mange middelmådige bilder, men også endel bra. Ser på en Facebookgruppe at Flickr har slitt litt i dag grunnet vesentlig større pågang til opplasting enn normalt.

 

 

Om søkemotorene hadde hatt litt vett i skallen hadde de boykotta søk fra EU-området.... da hadde nok pipa fått en annen lyd.

 

Boikotte sitt største marked er ikke så smart. Dessuten er denne loven gjeldende for langt mer enn søkemotorer.  Selv driver jeg med markedsføring på nett, og jeg kommer til å nekte IP'er fra land som berøres av denne loven på enkelte av mine nettsider. RIktignok så ligger serveren min i London, så jeg må be om en migrering til server i New Jersey istedet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

leser på EU'e egne sider, der tegnes ett annet bilde på mange måter enn hva "vi frykter" vil skje

 

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-2151_en.htm

 

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-1849_en.htm

 

såvidt jeg skjønner vil det ikke ramme "gutterom-aktiviteter" eller opplastning av hjemmesnekra video som evt. inneholder snutter av copyrighted materiale.

 

Videre hevdes det at store aktører som Youtube, Facebook, etc. ikke vil bli pålagt såkalte "opplastningsfiltre" eller spesiell teknologi for å gjenkjenne beskyttet innehold.

Lenke til kommentar

Om søkemotorene hadde hatt litt vett i skallen hadde de boykotta søk fra EU-området.... da hadde nok pipa fått en annen lyd.

Bedre om de tillater søk,  men at resultatene som kommer opp ikke er fra Europeiske sider

Da skal du se at dette forsvinner over natten, når alt man søker på så kommer det opp ting som kun gjelder i USA og ikke Tyskland

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...