Gå til innhold

Prisantydning av bolig - kostnad?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å selge rekkehusboligen min (120m2) som er bygd på 70-tallet. Jeg har bodd her siden 1998 og boligen er slitt. Trengs endel oppusning, spesielt i kjeller og andreetasje. (bad, toalett, vegger, trapp)...

 

Tenker at det er ideelt at en eiendomsmegler kommer på en befaring for å få en prisantydning av boligens verdi i dag, før jeg starter med oppusning. Hva vil en det koste for å få prisantydning av bolig?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis gratis. Noen banker krever for eksempel en E-takst ved søknad om opplåning eller refinansiering. Jeg fikk en pris på alt fra 1500-2500 kr på en slik vurdering. Ved salg kan man oppleve å få en gratis verdivurdering, men tror ikke det oppfyller kravene til en E-takst. 

Lenke til kommentar

Det kjem ann på. Ei prisantydning kan eigentleg kven som helst kome med.

Eigedomsmeklarar vil ofte gi gratis prisvurdering til potensielle kundar, men det er då berre ei kvalifisert gjetting på kva ein antek at markedet er villig til å betale.

 

Dersom du treng verdivurdering med tanke på å ta opp løn med sikkerheit i bustaden, så vil nok banken fort kreve tilstandsrapport som er ein langt meir omfattande undersøking og rapport enn berre ei verdivurdering.

Lenke til kommentar

Er du i markedet for å selge kommer dem nok gratis.

 

Vesentlig oppussing før salg er vel også svært sjeldent lønnsomt. Bør sjekke grundig med megler/takstmann hva du bør legge penger i. Sannsynligvis bør du ta enkel overflateoppussing og holde seg borte fra alt man trenger fagfolk til siden det er såpass dyrt at man aldri får pengene tilbake ved salg.

 

F.eks pusse opp et våtrom riktig koster minumum et par hundretusen om man skal ha elektriker, rørlegger og murer til å gjøre det man trenger dokumentasjon på, mens prisforskjellen på samme bolig med et gammelt og nytt våtrom er vesentlig mindre enn det.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis gratis. Noen banker krever for eksempel en E-takst ved søknad om opplåning eller refinansiering. Jeg fikk en pris på alt fra 1500-2500 kr på en slik vurdering. Ved salg kan man oppleve å få en gratis verdivurdering, men tror ikke det oppfyller kravene til en E-takst. 

 

Jeg fikk e-takst gratis forrige mnd. 

Lenke til kommentar

Her skiller ikke folk på verdivurdering og taksering. 

Du spør som nevnt etter en verdivurdering av boligen og dette får man gratis av eiendomsmeglere. 
Du kan også utføre en del enkle gratis vurderinger på nett: 

 

https://eiendomsmeglerguiden.no/boligpriskalkulator#consent/intro/

 

https://www.lynvurdering.no/

 

Skal du ta lån og sikkerhet i boligen kreves en e-takst, denne har en del krav som må oppfylles og krever mer arbeid av megler. 
Rapporten skal bla inneholde en del bilder av vesentlige ting med boligen, som bad, kjøkken og fasade. 
Men dette er kun nødvendig ved finansiering. 

Lenke til kommentar

Mal vegger, puss ned trapp, mal taket. Ser parketten helt grusom ut bør man vurdere å gjøre noe med den. 

Å begynne på bad og kjøkken får man sjelden tilbake investeringen på, da disse rommene er dyre å pusse opp. 

Man bør heller ikke gjøre slike ting selv, da et "nyoppusset" bad i egen regi kommer uten samsvarserklæring og garanti, og vil nok få tilstandsgrad 2 eller 3 siden det ikke er utført av fagfolk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...