Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan mitt lokale treningssenter kreve at jeg møter opp fysisk for å si opp?


Tonjehaug

Anbefalte innlegg

Ref. https://www.trimhuset.no/trimhuset-holm-medlem

 

"Medlemskap hos Trimhuset Horten gjelder for minimum 12 måneders binding, og oppsigelse av medlemskap skal skje ved fysisk oppmøte på senteret i åpningstiden, hvor eget oppsigelseskjema fylles ut i resepsjonen. "

 

Kan de kreve dette? Jeg er bortreist med jobb i en lengre periode og får ikke gjort dette. Hadde et forsøk pr. telefon uten hell.

 

- Ja, jeg har vært der over 12 måneder, så jeg kan si opp da det er løpende binding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare send en e-post hvor du sier opp. Da har du ditt på det tørre.

 

Treningssenterbransjen har prøvd seg på dette før.

Forbrukerombudets uttalelser her står til stryk i kontraktsrett. Utgangspunktet i norsk rett er avtalefrihet, så når ombudet sier at loven ikke krever personlig oppmøte så er det å stille spørsmålet på hodet. Spørsmålet er eventuelt om et slikt krav er urimelig, jf. avtl § 36 (evt § 37). Det er mulig det, men ikke åpenbart.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et krav som ikke har noe annet fornuftig formål enn å gjøre det vanskeligere å si opp avtalen, som bare gjelder én vei i kontraktsforholdet, og som er egnet til å påføre forbrukerparten vesentlige ulemper hvis selv ganske vanlige livshendelser skulle inntre, vil nok ha en relativt lav terskel for å bli ansett urimelig eller i strid med god forretningsskikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...