Gå til innhold

Hvorfor er det så mange brutale voldtekter i India?


Anbefalte innlegg

Det henger sammen.

 

Jenter er bare trøbbel, belastning og utgifter, gutter er enkle å oppdra og klarer seg ofte selv. Et godt eksempel på dette fremkommer i filmen "It's a girl" som viser hvor uønsket det er å få jentebarn i India. Det er neppe noen andre land i verden som er i nærheten av å abortere like mange jentefostre som India. Kvinner har, og kommer fortsatt til å ha i lang tid fremover, en helt annen status og verdi enn menn, i verdens største demokrati.

Det er bare i rike land vi kan ta oss råd til "likestilling", for i realiteten så er kvinner bare en utgift her også hvis man skal se på det økonomiske vel og merke. I USA så kalkulerte de frem til att menn hadde betalt tilbake til staten hva den hadde investert i mannen i forhold til skolegang osv når han var ca. 45 hvor kvinner faktisk aldri betalte tilbake dette, men heller fortsatte å forsyne seg av statskassen frem til sin død. Om de er bare trøbbel og en belastning er jeg nok veldig uenig i.

P.S. Jeg mener selfølgelig att kvinner har en annen verdi som ikke kan måles med penger

P.S.S. Jeg mener også at en slik kalkulasjon er veldig kynisk, og noen ting kan ikke måles med penger.

 

Det er sikkert riktig.

 

 

 

Hvis det er tilfelle, hvorfor velges jenter bort, både ved abort og ved spebarnsdrap? Lenge før mannen har hatt sjansen til å vise sin verdi gjennom handling? Hvorfor har de bare 93 kvinner pr. 100 menn?

 

Hvis mannens status er så lav, og kvinnens høy, hvorfor må kvinnens foreldre betale medgift for å få henne giftet bort, selv om det er altså er mangel på jenter i India? Hvorfor er det mennene som eier og arver, og som får utdannelse?

 

Women in India

 

Geir :)

Jeg tror, hvis det fungerer som i Kina hvor guttebarn også blir favorisert att gutter er forpliktet til å forsørge sine foreldre. Og hva som vil skje hvis guttene ikke greier å følge opp forventningene vet jeg ikke, i Kina så saksøker foreldrene guttene sine hvis de ikke greier å forsørge dem.

 

Kansje denne artikkelen kan svare på noe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Men%27s_rights_movement_in_India

 

Jeg personlig mener att India har mye humanitært arbeide på tapetet, både for menn så vel som kvinner.

 

[djevelens advokat]Medgift er kvinnens bidrag til husholdningen, mannens er att han forsørger familien[/djevelens advokat] Vi praktiserer noe liknende her i Norge, når ett par gifter seg så får de en haug med gaver som i praksis er til henne. Som medgift er også, til henne, husholdingsapparater osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Globalt kan en kanskje si at en kvinne anses for å være verdt 1/2 - 2/3 av en mann? Når en fattig manns liv er så godt som null verdt blir kvinnen verdiløs.

 

...og da kan vel en mann gjøre hva han vil?

Nei.

 

Samfunnsverdi er mannen overlegen kvinnen ja, og da spesielt i utviklingsland, for det er menn som driver utviklingen av samfunnet til fordel for befolkingen, inkludert kvinnen. Kvinnens verdi ligger i biologien. Samfunn er en sosial konstruksjon, og all den makt en mann har i ett samfunn er psudo-makt (ps. her trodde jeg att jeg har vært smart og funnet opp ett nytt begrep, men noen hadde vært meg i forkjøpet).

Lenke til kommentar

Nei.

 

Samfunnsverdi er mannen overlegen kvinnen ja, og da spesielt i utviklingsland, for det er menn som driver utviklingen av samfunnet til fordel for befolkingen, inkludert kvinnen. Kvinnens verdi ligger i biologien. Samfunn er en sosial konstruksjon, og all den makt en mann har i ett samfunn er psudo-makt (ps. her trodde jeg att jeg har vært smart og funnet opp ett nytt begrep, men noen hadde vært meg i forkjøpet).

Jo. I praksis kan faktisk menn gjøre hva de vil med kvinner og barn som ikke har menn/familie til å forsvare dem. Desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er sikkert riktig.

 

 

 

Hvis det er tilfelle, hvorfor velges jenter bort, både ved abort og ved spebarnsdrap? Lenge før mannen har hatt sjansen til å vise sin verdi gjennom handling? Hvorfor har de bare 93 kvinner pr. 100 menn?

 

Hvis mannens status er så lav, og kvinnens høy, hvorfor må kvinnens foreldre betale medgift for å få henne giftet bort, selv om det er altså er mangel på jenter i India? Hvorfor er det mennene som eier og arver, og som får utdannelse?

 

Women in India

 

Geir :)

Hei, jeg vet dette er ett sent svar på påstanden din men for å gi litt nyanse så kan kanskje denne artikkelen gi noen svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...