Gå til innhold

Hvorfor er det så mange brutale voldtekter i India?


Anbefalte innlegg

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6825787/Girl-12-gang-raped-uncle-brothers-strangled-beheaded-India.html

 

Girl, 12, is 'gang-raped by her uncle and brothers before being strangled by her aunt' and then beheaded in latest shocking sex attack in India
 
- Girl was reported missing after failing to return from school in Madhya Pradesh
- 12-year-old's mutilated body was found dumped in a field sparking police probe
- Her brothers and uncle 'gang-raped her before she was beheaded with a sickle' 

 

Ufattelig trist. 

 

Og dessverre er dette langt fra noen enkelthendelse. 

 

Ikke er det nok å voldta, men ofrene skal drepes og lemlestes også:

 

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-43782471

 

 

The police in India are looking for the rapists of a girl who has no face, name, home or number.

She was possibly between nine and 11 years old, and her mutilated corpse was found in a bush recently near a playground in western Gujarat state's bustling Surat city, known the world over for its diamond polishing industry. Her battered body bore 86 injury marks. The autopsy surgeon believes that the injuries "seem to have been caused over a period ranging from one week to a day prior to the recovery of the body".

The police believe she was held captive, tortured and ravaged

Slik ondskap er for meg vanskelig å forstå.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein del av forklaringa er nok menneskesynet som er resultatet av kastesystemet, og eit samfunn som er opptatt av å holde oppe fasaden utan og som ikkje vil akseptere at familiemedlemmar kastar skam på familien.

 

Utan at eg veit det, så kan eg godt sjå for meg at det mange stadar i india er for lite politi og myndigheitskontroll, noke som gir grobotn for at ein dømmer og straffer mistenkte utan å innvolvere politiet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ifølge en Indisk jente jeg datet for mange år siden er det historiske og religiøse årsaker som har ført til at Indere har et undertrykt og et ekstremt unaturlig forhold til sex. Sex er tabu og dermed umulig å snakke om. Jentene skal være passive og tilbakeholdne, mens guttene skal være aggressive og "mandige" også i et parforhold. Visstnok skal også kamasutra beskrive vold som en del av naturlig sex på en slik måte at det er vanskelig å skille mellom sex og voldtekt.  

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det prosentvis så mye mer der enn ellers? 

 

 

Det vet vi vel egentlig ikke. I følge de kilder jeg finner er det langt flere voldtekter per capita i Norge. De offisielle statistikkene sier 1,8. Regner vi ut fra artikkelens 100 om dagen får vi 2,8. Norge har 19,2. (Alle sammen pr. 100 000 innbyggere)

 

Men det er rimelig å anta at det er fordi vi har en bredere voldtekts-definisjon. Regner vi bare det som kvalifiserer som grov voldtekt i Norge er vi nede i under 2 vi også.

 

Men jeg vet ikke hva de indiske tallene baseres på. De har for eksempel ikke noen straff for voldtekt i ekteskapet. Derimot har de vistnok for å love å gifte seg for å få sex. Så det er vanskelig å sammenligne.

 

Og ja, det er vel grovheten som slår en i disse sakene. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så - hvis et land er fattig og overbefolket er det naturlig å gruppevoldta søsteren din og niesen din for så å halshugge henne?

 

Følger ikke logikken.

Ja, det er naturlig at slike hendelser skjer av og til. Når det bor mange fattige mennesker et sted så skjer det mange grusome handlinger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det vet vi vel egentlig ikke. I følge de kilder jeg finner er det langt flere voldtekter per capita i Norge. De offisielle statistikkene sier 1,8. Regner vi ut fra artikkelens 100 om dagen får vi 2,8. Norge har 19,2. (Alle sammen pr. 100 000 innbyggere)

Norge har 19,2 hva da?

Men det er rimelig å anta at det er fordi vi har en bredere voldtekts-definisjon. Regner vi bare det som kvalifiserer som grov voldtekt i Norge er vi nede i under 2 vi også.

Jepp, vi inkluderere voldtekt på menn i lovverket vårt, det gjør de ikke i India. Det fikk feministene i India gjennomført fordi de var redd menn ville missbruke det med falske voldtektsannklager.

Men jeg vet ikke hva de indiske tallene baseres på. De har for eksempel ikke noen straff for voldtekt i ekteskapet. Derimot har de vistnok for å love å gifte seg for å få sex. Så det er vanskelig å sammenligne.

Vi hadde også en lov som garanterte sex i ekteskapet en gang i tide, og det var grunnlag for skillsmisse hvis det ikke ble fulgt opp (både for kvinner og menn). Og vi hadde ikke en lov som explisit forbød voldtekt i ekteskapet, det falt under loven om misshandling, du hadde ikke lov å misshandle ektefellen din.

Og ja, det er vel grovheten som slår en i disse sakene. 

 

Geir :)

Grovheten vil bli tildels forklart under. 

 

Jenter har ganske lav verdi i India.

Nei. 

 

Så - hvis et land er fattig og overbefolket er det naturlig å gruppevoldta søsteren din og niesen din for så å halshugge henne?

 

Følger ikke logikken.

Noen av disse voldtektene så stor grusomhet skjer fordi det er en straff fra høyere hold innad i familien, kanskje fordi hun har funnet en kjæreste som familien ikke godkjenner som fremdidig ektemake. I de to tilfellene jeg har hørt om så var det moren til offeret som bestemte att dette skulle gjennomføres. (ps. jeg vedgår att informasjonen jeg får er veldig filtrert for å bevise att kvinner kan også være grusomme, så jeg verken kan eller vil si att alle slike tilfeller er som jeg beskriver her).

 

I India er det også bevist at minst 60% av alle voldtektsannklager er falske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har 19,2 hva da?

 

 

Voldtekter pr. 100 000 innbyggere i 2010. Ifølge Wikipedia. Merk at Wikipedia ikke oppgir definisjon eller hvilke tall som er rapportert for de enkelte land.

 

Ifølge SSB hadde vi 1446 voldtekter tilsammen det året (alle typer anmeldte), og en befolkning på 4,9 millioner. Så da blir tallet pr 100 000 hele 29. 1258 av dem ble etterforsket, bare 482 ble oppklart. Av dem igjen førte 312 til tiltale.

 

I følge SSB hadde vi 2 564 voldtekter i fjor, det er 48 pr. 100 000. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er rimelig å anta at det er fordi vi har en bredere voldtekts-definisjon. Regner vi bare det som kvalifiserer som grov voldtekt i Norge er vi nede i under 2 vi også.

 

Mest sannsynlig er forskjellen på grunn av enorme mørketall og ikke enorme forskjeller i hva vi klassifiserer som voldtekt.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Mulig at det har skjedd en endring her de par seneste årene, men jeg tviler.

 

Bare se på eksempelet du selv beskriver. En slik tankegang eksistererer i hovedsak kun i land hvor kvinner har en helt annen status og verdi enn menn. Er nok ikke helt tilfeldig at India ofte beskrivers som et av verdens farligste land for kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kastesamfunnet er en stor forbrytelse mot menneskeheten. Noen svært onde mennesker må ha funnet opp dette lang tid bakover. 

 

Når først enkelte grupper av mennesker får mindre verdi, så er det enkelt å overføre det til andre grupper også. Som kvinner.

 

Men det er nok ikke flere voldtekter i India enn i Vesten tror jeg. Har ikke sett statistikk på dette. Kvinner har mindre verdi, men det er mindre alkohol med i bildet. 

Lenke til kommentar

Mulig at det har skjedd en endring her de par seneste årene, men jeg tviler.

 

Bare se på eksempelet du selv beskriver. En slik tankegang eksistererer i hovedsak kun i land hvor kvinner har en helt annen status og verdi enn menn. Er nok ikke helt tilfeldig at India ofte beskrivers som et av verdens farligste land for kvinner.

Det var mannens lave status som fikk kvinnene drept, og det var på morens ordre det ble gjort.

 

 

Menn sin verdi blir målt i hva han gjør, ikke att han er mann.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Menn sin verdi blir målt i hva han gjør, ikke att han er mann.

 

Det henger sammen.

 

Jenter er bare trøbbel, belastning og utgifter, gutter er enkle å oppdra og klarer seg ofte selv. Et godt eksempel på dette fremkommer i filmen "It's a girl" som viser hvor uønsket det er å få jentebarn i India. Det er neppe noen andre land i verden som er i nærheten av å abortere like mange jentefostre som India. Kvinner har, og kommer fortsatt til å ha i lang tid fremover, en helt annen status og verdi enn menn, i verdens største demokrati.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er forskjellen på grunn av enorme mørketall og ikke enorme forskjeller i hva vi klassifiserer som voldtekt.

 

Det er sikkert riktig.

 

Det var mannens lave status som fikk kvinnene drept, og det var på morens ordre det ble gjort.

Menn sin verdi blir målt i hva han gjør, ikke att han er mann.

 

 

Hvis det er tilfelle, hvorfor velges jenter bort, både ved abort og ved spebarnsdrap? Lenge før mannen har hatt sjansen til å vise sin verdi gjennom handling? Hvorfor har de bare 93 kvinner pr. 100 menn?

 

Hvis mannens status er så lav, og kvinnens høy, hvorfor må kvinnens foreldre betale medgift for å få henne giftet bort, selv om det er altså er mangel på jenter i India? Hvorfor er det mennene som eier og arver, og som får utdannelse?

 

Women in India

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...