Gå til innhold

Hva må en gi for en forsterker som passer mine høytallere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere tips til forsterkere. Har fått tips så jeg vet ikke helt hva som er best. Noen synes det er best og andre synes det. Det er ikke bare å dra og lytte på en forsterker når det er 12 mil til nemeste forretning en vei. Det er derfor jeg spør og graver så det ikke blir noe bom kjøp. Det er da snakk om ganske så mye penger å brruke. Av forettninger jeg har spurt så så har jeg fått disse tipene på forsterkere Qua Vena2, Cryus One, Elac Element EA 101EQ-G, Advence Acoustic X-1 75 eller x-i125. Vincent sv 500 eller Sv 227. Rotel RA 1520, Rotel RA 1572. Nad C338, Yamaha A-s801, Pioneer A-70DA. Marantz M-CR611 eller hva synes der jeg skal kjøpe blir hel helt i uvise på hva som er best. Må ha sub utgang på forsterkern. Takk for alle tips.

Lenke til kommentar

Du vil få like mange forskjellige svar som antall personer du spør...

 

Det finnes ikke noen fasit på hva som er den beste forsterkeren til dine høyttalere, men mange av de du lister opp vil ikke engang være i nærheten av å klare puste liv i høyttalerene dine. 

 

Du har fått flere svært gode tips tidligere i denne tråden, men det ser tilsynelatende ut til at du overser de. 

 

Hvor mye penger er du egentlig villig til å bruke?

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Du vil få like mange forskjellige svar som antall personer du spør...

 

Det finnes ikke noen fasit på hva som er den beste forsterkeren til dine høyttalere, men mange av de du lister opp vil ikke engang være i nærheten av å klare puste liv i høyttalerene dine. 

 

Du har fått flere svært gode tips tidligere i denne tråden, men det ser tilsynelatende ut til at du overser de. 

 

Hvor mye penger er du egentlig villig til å bruke?

Skal bruke  5-10 000. Har itj peillling   og da må jeg spørre.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom reviews av dine høytalere, og basert på hva jeg har lest så langt er de typisk hifi freak høytalere. Imponerende på gode innspillinger, men ikke tolerante nok på dårlige.

 

Derfor ville jeg styrt unna Krell og de andre du har listet opp. Av en enkelt grunn: Den mest musikalske forsterkeren som har blitt nevnt hittil er ikke med i lista. Det har vært nevnt av mange i denne tråden. Jeg har venner som er veldig fornøyd med den, og den har pre-out og plenty med krefter til å sparke liv i høytalerene dine. Du har en ekstern RIAA og jeg ville brukt den og gått for Cambridge Audio Azur 851A som ligger ute på finn til 5900,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144507454

 

Sitat hentet fra stereophile sin test:

 

 

Conclusion
Cambridge Audio's Azur 851A integrated amplifier appealed to my listening habits and taste. To this audiophile, the Azur 851A represents a versatile and extraordinarily musical cornerstone on which to build a truly enjoyable high-end system that can play all types of music with righteous aplomb for little cost. My only caveats concern its charming azure lights and their programmed ability to flash aggressively scary warnings, and those nice little plastic tone controls, one of which got stuck and stopped working. Why not give me old-school, hermetically sealed, military-spec pots and switches? If they work in an F16, they'll surely outlast all these fashionable, programmable, namby-pamby, chip-based interfaces.

Nevertheless, in my room and with my recordings, Cambridge's newest integrated made me binge and gorge, disc after disc. Nights of listening with the Azur 851A left me drunk on music and high on moderately priced audio. Earnestly recommended!

 

Subjektivene flyr, noe som er sjelden hos stereophile...

 

https://www.stereophile.com/content/cambridge-azur-851a-integrated-amplifier

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom reviews av dine høytalere, og basert på hva jeg har lest så langt er de typisk hifi freak høytalere. Imponerende på gode innspillinger, men ikke tolerante nok på dårlige.

 

Derfor ville jeg styrt unna Krell og de andre du har listet opp. Av en enkelt grunn: Den mest musikalske forsterkeren som har blitt nevnt hittil er ikke med i lista. Det har vært nevnt av mange i denne tråden. Jeg har venner som er veldig fornøyd med den, og den har pre-out og plenty med krefter til å sparke liv i høytalerene dine. Du har en ekstern RIAA og jeg ville brukt den og gått for Cambridge Audio Azur 851A som ligger ute på finn til 5900,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144507454

 

Sitat hentet fra stereophile sin test:

 

 

Subjektivene flyr, noe som er sjelden hos stereophile...

 

https://www.stereophile.com/content/cambridge-azur-851a-integrated-amplifier

Har den pre out for sub på forsterkern. Skal vurdere den da.

Endret av vesletun
Lenke til kommentar

Leser du i det hele tatt svarene du har fått tidligere..?

Gjør da det.  Det  er da så  forskjellige tips så da blir jeg litt i vilrede på jeg skal velge. Men disse har mange tipset om. Fikk også privat tips til flere forsterkere. Så da må jeg  spøre dere på noe jeg har litte peilig på.

Lenke til kommentar

Dessverre venter du på et endelig svar, selve fasiten. Men den har nok ingen andre. Du må selv finne den og det gjøres stort sett ved å teste utstyr, matchet i de omgivelsene du skal benytte det. Om det låter topp for meg, kan du synes det er rimelig kjipt osv. 

Det er derfor mange hifiere bytter og tester i årevis, gjerne flere ganger i året. Har testet ganske mye selv, og mange av produktene har jeg måttet teste hjemme for det butikklokalet er garantert ikke lik stua her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det virker som om jakten her er på stort og strømsterkt, og pre-out for sub, og til en akseptabel pris.

Den komboen tror jeg du kan jakte på til du dør.

 

Mest sannsynlig så er ikke problemet ditt forsterkeren, men rommet, plassering av høyttalerne, og høyttalerne selv.

I rekka over ting som påvirker lyden, så kommer forsterkeren sist.

Først kommer kilden

Så kommer rom

Så kommer høyttaler

Så kommer forsterker.

 

Rom og plassering av høyttalere utklasser annet komponentvalg i hvor mye det påvirker lyden. Alt annet er finjustering, når høyttalerne står på perfekt sted i perfekt rom, så vil forsterkeren kun utgjøre de siste 5% av lydkvaliteten for å komme til topps.

 

Om vi snakker ren futt så trenger disse 30 watt for å spille like høyt som klipsch gjør på 1 watt. De ville trenge 300w for å matche klipsch ved 10 watt. Dette forklarer også hvorfor du må dra på så mye før noe skjer.

Når vi først snakker om watt - 10 watt er dobbelt så høyt i lyttevolum som 1 watt, og 100 watt er dobbelt så høyt i lyttevolum som 10 watt. Vil du spille dobbelt så høyt igjen må du ha 1000 watt.

En forsterker på 40 watt vil i praksis ikke gå å høre forskjell på fra en 60 watt forsterker. Kun ved A/B lytting vil en sån forskjell være hørbar.

Sånn sett er også forskjellen på 100 og 150 watt per kanal i prinsippet helt umerkbart i alle andre forhold enn A/B lytting. (Direkte sammenligning når de står ved siden av hverandre).

Med riktige høyttalere, på riktig plass i riktig rom, vil selv 1 watt være nok til å riste veggene.

 

Når det kommer til ren kraft, så er det i stort sett kun rene stereoforsterkere eller effektforsterkere som gir dette, da mister du sub out. Det går sikkert å misbruke hodetelefonutgangen på en slik til sub, eller bruke høy-lav nivå adapter og bruke høyttalerterminalene.

Du kan også vurdere en delt løsning, med forforsterker og effektforsterker. Her vil en brukt surroundreceiver med pre-out antageligvis være rimeligste alternativ, og du kan bruke "hva som helst" som effektforsterker.

 

Typ noe i retning av JVC AX-Z911 fra denne annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84444047 er sånt jeg ville lett etter. 80-tallet var tiden for veldig store og tunge forsterkere med mye strømstyrke, Onkyo, Sansui, Technics, Sony - spesielt ES serien, selv Pioneer og Yamaha har forsterkere godt over 10kg som har mer enn nok futt for all normal hjemmebruk.

 

Alternativt kan du gå i PA retningen, her har du nok effekt til å enten bunne eller brenne høyttalerne dine; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147747235

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det virker som om jakten her er på stort og strømsterkt, og pre-out for sub, og til en akseptabel pris.

Den komboen tror jeg du kan jakte på til du dør.

 

Mest sannsynlig så er ikke problemet ditt forsterkeren, men rommet, plassering av høyttalerne, og høyttalerne selv.

I rekka over ting som påvirker lyden, så kommer forsterkeren sist.

Først kommer kilden

Så kommer rom

Så kommer høyttaler

Så kommer forsterker.

 

Rom og plassering av høyttalere utklasser annet komponentvalg i hvor mye det påvirker lyden. Alt annet er finjustering, når høyttalerne står på perfekt sted i perfekt rom, så vil forsterkeren kun utgjøre de siste 5% av lydkvaliteten for å komme til topps.

 

Om vi snakker ren futt så trenger disse 30 watt for å spille like høyt som klipsch gjør på 1 watt. De ville trenge 300w for å matche klipsch ved 10 watt. Dette forklarer også hvorfor du må dra på så mye før noe skjer.

Når vi først snakker om watt - 10 watt er dobbelt så høyt i lyttevolum som 1 watt, og 100 watt er dobbelt så høyt i lyttevolum som 10 watt. Vil du spille dobbelt så høyt igjen må du ha 1000 watt.

En forsterker på 40 watt vil i praksis ikke gå å høre forskjell på fra en 60 watt forsterker. Kun ved A/B lytting vil en sån forskjell være hørbar.

Sånn sett er også forskjellen på 100 og 150 watt per kanal i prinsippet helt umerkbart i alle andre forhold enn A/B lytting. (Direkte sammenligning når de står ved siden av hverandre).

Med riktige høyttalere, på riktig plass i riktig rom, vil selv 1 watt være nok til å riste veggene.

 

Når det kommer til ren kraft, så er det i stort sett kun rene stereoforsterkere eller effektforsterkere som gir dette, da mister du sub out. Det går sikkert å misbruke hodetelefonutgangen på en slik til sub, eller bruke høy-lav nivå adapter og bruke høyttalerterminalene.

Du kan også vurdere en delt løsning, med forforsterker og effektforsterker. Her vil en brukt surroundreceiver med pre-out antageligvis være rimeligste alternativ, og du kan bruke "hva som helst" som effektforsterker.

 

Typ noe i retning av JVC AX-Z911 fra denne annonsen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84444047 er sånt jeg ville lett etter. 80-tallet var tiden for veldig store og tunge forsterkere med mye strømstyrke, Onkyo, Sansui, Technics, Sony - spesielt ES serien, selv Pioneer og Yamaha har forsterkere godt over 10kg som har mer enn nok futt for all normal hjemmebruk.

 

Alternativt kan du gå i PA retningen, her har du nok effekt til å enten bunne eller brenne høyttalerne dine; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147747235

Høyttaler og forsterker ver viktigst,rom har du uansett og må jobbe med plassering akustikk måling osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...