Gå til innhold

KOMMENTAR: En krampaktig, påtvunget og uelegant måte å drive butikk på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv kjøpt et spill på Epic store og angrer på det. Problemt mitt er ikke at det er en annen butikk eller å ha både steam og epic store. Problemet er Epic store føles ut som et uferdig produkt. Vi har i lang tid klaget over at steam ikke fornyer seg så her hadde epic game en gylden mulighet til å levere et "bedre" produkt. 

 

Men nei da, de leverer et halvferdig og rotete produkt og kaster penger etter spillutviklere for å lage sære avtaler som ikke tjener spilleren. 

 

eqq5piqizfd21.jpg?width=960&crop=smart&a

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Morsomt at folk ikke skjønner hva poenget med artikkelen er og i samme setning innrømmer at de sluttet å lese etter halve artikkelen..

 

Forsåvidt synes jeg denne quoten fra epic sjef Tim Sweeney tar kaka:

 

«En ting jeg mener er utrolig viktig for plattformens fremtid, er at PC som en plattform forblir åpen, slik at alle brukere, på en problemfri måte, kan installere applikasjoner fra en hvilken som helst utvikler, og forsikre at ingen selskaper - Microsoft eller hvem som helst - kan gjøre seg selv om til en universell mellommann, og tvinge utviklere til å selge gjennom dem selv istedenfor å selge direkte til forbrukeren»

 

Virker som en mann med gode og sterke prinsipper.. /s

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har sett null grunner til å bytte over til EGS, ikke det at spillene som er der ikke har fristet. Jeg så veldig fram til Borderlands 3, men jeg kan vente jeg... Og kommer det ikke på steam eller en annen akseptabel plattform så får det bli andre alternativ... Jeg gidder rett og slett ikke å ha enda en launcher som jeg skal irritere meg over. Det minste de kan gjøre er å lage noe som har funksjonalitet som er på nivå med det som allerede er ute, eller bedre.. Ingen offline modus er uakseptabelt for min del, og det er flere ting jeg savner med EGS. Måten de driver butikk på appellerer heller ikke til meg, og da bruker ihvertfall jeg lommeboken til å stemme... Steam trenger konkurranse, men dette raserer pc gaming miljøet... Jeg håper det blir noen høylytte demonstrasjoner på E3/PAX mot Epic, slik at de skjerper seg og tar hensyn til sluttbrukerne også...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jøss tenkte jeg, klager man virkelig over fri konkuranse og at flere enn uplay, origin, gog osv. tar opp konkuransen med Steam?

 

Jeg kaller det fri konkurranse når spill er tilgjengelig hos Uplay, Origin, GOG, Steam osv. og jeg er glad for fri konkurranse. Jeg kaller det ikke fri konkurranse når spill kun er tilgjengelig hos Epic. Jeg er glad for å velge butikken jeg handler fra. Epic fjerner dette valget.

Jøss tenkte jeg, klager man virkelig over fri konkuranse og at flere enn uplay, origin, gog osv. tar opp konkuransen med Steam?

 

Jeg kaller det fri konkurranse når spill er tilgjengelig hos Uplay, Origin, GOG, Steam osv. og jeg er glad for fri konkurranse. Jeg kaller det ikke fri konkurranse når spill kun er tilgjengelig hos Epic. Jeg er glad for å velge butikken jeg handler fra. Epic fjerner dette valget.

 

Men når de kan vise til et solid antall brukere så vil jo definitvt flere utviklere velge å selge spillene sine kun gjennom dem pga. 12% vs. 30%. Det er bra for både utviklere og kundene.

 

Sjekket nettopp opp prisen på Darksiders 3 på Steam og Epic store.

Steam 540 kroner

Epic Store 577 kroner

Jeg ser fordelen for utgivere, men jeg ser ikke fordelen for kunder. Vi får foreløpig ikke lavere pris, men vi får foreløpig mindre valg. Løfter fra selskaper om at de ikke skal gjøre X betyr lite. Jeg dømmer basert på hva de gjør, og akkurat nå gjør de oss ingen tjenester.

 

Ok så det egentlig problemet er "kina-saken" og at du fortsatt tenker at dette er spionvare? Har du eid en Huawei smarttelefon eller router?

 

Logikken jeg ikke ser her er hvorfor man ikke har hatt samme enorme reaksjon når andre spill ikke er tilgjengelig på Steam men kun på andre plattformer?

 

Dette ligner mer på at man ønsker å ta livet av et produkt/en konkurrent ved å appellere til "Social Media Mobben" enn at man har faktiske bekymringer ved det. Hvis du ikke er fornøyd med funksjonaliteten så er det faktisk ingen som tvinger deg til å kjøpe det fordømte spillet på uplay, origin, gog, psn, eller epic heller. :)

 

Det er jo lett å ta livet av et produkt ved å kalle det "kinesisk spionvare" i media i dag. Interessant fremtid vi går i møte når "Social Media Mobben" råder over hva som får livets rett.

 

Jeg skulle ha lest denne posten før jeg svarte på den forrige. Det er tydelig at du ikke kommer til å prøve å forstå hva problemet er.

 

[

Fordi jeg tenker at flertallet ikke er så fintfølende at de må ha spillet på steam for å kunne kjøpe det. Eller alternativt at de som har så mye i mot EGS bare avstår fra å kjøpe spillene der og samtidig er såpass velutviklede mentalt at det ikke er verdens undergang om de pga. prinsipper må avstå.

 

Tviler sterkt på dere representerer majoriteten av gamere, heller minoriteten som skriker mest. Dette preger jo alt i dag, dessverre.

 

Må ikke være Steam, kan godt være Epic, kan godt være Origin, kan godt være GOG. Så lenge jeg har muligheten til å velge er jeg fornøyd. Jeg er fullstendig klar over at jeg er en minioritet og at å bry seg ikke er "kult", men spør deg selv om mindre valg virkelig er noe du virkelig setter pris på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Morsomt at folk ikke skjønner hva poenget med artikkelen er og i samme setning innrømmer at de sluttet å lese etter halve artikkelen..

 

Forsåvidt synes jeg denne quoten fra epic sjef Tim Sweeney tar kaka:

 

«En ting jeg mener er utrolig viktig for plattformens fremtid, er at PC som en plattform forblir åpen, slik at alle brukere, på en problemfri måte, kan installere applikasjoner fra en hvilken som helst utvikler, og forsikre at ingen selskaper - Microsoft eller hvem som helst - kan gjøre seg selv om til en universell mellommann, og tvinge utviklere til å selge gjennom dem selv istedenfor å selge direkte til forbrukeren»

 

Virker som en mann med gode og sterke prinsipper.. /s

 

Sluttet å finlese og bare skummet resten. Fordi det kom aldri et poeng.

 

 

Det hadde vært interessant om alle listet opp alle tjenester/plattformene/portalene de benytter (eller har benyttet) for spill: Jeg kan godt begynne.

 

- Steam

- GOG

- Green Man Gaming

- Gamersgate

- Microsoft Store og Xbox Live (PC og Xbox)

- Playstation Store

- Origin

- Uplay

- Oculus Store

- Epic Game Store 

- Humble Store

- Discord

- Nintendo eshop,  DSi Shop, Wii Shop Channel  (for Wii, Wii U, Switch og DS).

- Google Play

- Samsung Galaxy Apps

- iTunes / Apple Store

- Battle.net

- Bethesda.net

- Stardock Central / Gamestop

- Spiller ikke spill på Facebook og bruker ikke Amazon Apps (annet enn kindle)

 

Mulig jeg glemte noen i farten men få gjerne høre hva dere andre bruker? Dette for å belyse bedre hva vi egentlig snakker om.

 

Samtidig, hvor mange av dere mener dere unngår å kjøpe spill som er eksklusive for en eller flere av disse?

 

 

Og til EGS.

Og ja jeg har siden det startet lest det meste av denne fadesen av en "kampanje mot Epic" og alt var spekulativt at best. Jeg mistenker også at mange motstandere av EPIC er de som gjerne bare vil ha spill billigst mulig og gir f. i hva utviklerne sitter igjen med. Og når jeg sier at jeg støtter konkuransen det fører til så er det på portal/plattform nivå og hva som gis tilbake til utvikleren, ikke prisen på spillet.

 

Når det er sagt støtter jeg forskjellige parter på ulike grunnlag.

- Jeg støtter GOG fordi det er DRM fritt innhold.

- Jeg støtter Epic fordi de gir mer tilbake til utviklerne.

- Jeg støtter Steam pga. god refund policy

- Jeg støtter ikke evneveike unnskyldninger til piratkopiering men jeg skulle ønske demo/trial/refund ga mulighet til "try before you buy".

 

 

 

Complaints leveled at the Epic Games Store have also included disproven claims of the Epic or the Store client collecting data on users to sell to China, as if it were spyware.

 

This criticism was spurred by a Reddit post that mistakenly claimed that the Store client was collecting user data and asserted that it was tied to Tencent's involvement with Epic. Tencent is the largest video game publisher in China and the world and since 2013 has had a 40% ownership of Epic Games. Due to the nature of oversight that the Chinese government has with products released in that country, Tencent has to maintain a close relationship with the government. According to writers for USGamer and Polygon, due to the state of US-China political relations at the time the Store was launched, coupled with the general distrust and xenophobia among some Western video game players of Chinese players, this accusation caught the attention of many that repeated the claims from the Reddit post, and leading these people to boycott the Store and those publishers that opted to sell their games exclusively on the store.

 

Epic has stated that there is some data tracking but only to support useful functions such as importing one's Steam friend lists into their client, or to track streaming media viewership for their Support-A-Creator program. Some of the information in the Reddit post reflected initial methods to collect this data, but Epic stated they only used the data for their said features and since adjusted their data access to be more in line with how privacy settings should be handled.   

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet og forstår ikke hvorfor folk er så irriterte. At noe er eksklusivt hos EGS gjør i praksis ingen forskjell så vidt jeg kan se. Du må åpne et annet program enn det du er vant til for å starte Borderlands 3. Du tilbringer vel ikke mer enn 15-30 sekunder i Epic Games launcheren eller Steam før du er i gang med det spillet du vil spille? Og når du først har starta det er vel forskjellen minimal? Meg bekjent er det akkurat det samme spillet faktisk. Ganske drøyt.

Det er ikke snakk om å kjøpe en ny konsoll til 3000,- fordi du gjerne vil spille The Last Of Us eller God of War. "Master race" du liksom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg ser ikke helt problemet og forstår ikke hvorfor folk er så irriterte. At noe er eksklusivt hos EGS gjør i praksis ingen forskjell så vidt jeg kan se. Du må åpne et annet program enn det du er vant til for å starte Borderlands 3. Du tilbringer vel ikke mer enn 15-30 sekunder i Epic Games launcheren eller Steam før du er i gang med det spillet du vil spille? Og når du først har starta det er vel forskjellen minimal? Meg bekjent er det akkurat det samme spillet faktisk. Ganske drøyt.

Det er ikke snakk om å kjøpe en ny konsoll til 3000,- fordi du gjerne vil spille The Last Of Us eller God of War. "Master race" du liksom.

For guds skyld, les artikkelen.

 

Det er ingen som irriterer seg over måten de må starte spillet på.

Lenke til kommentar

 Og til EGS.

Og ja jeg har siden det startet lest det meste av denne fadesen av en "kampanje mot Epic" og alt var spekulativt at best. Jeg mistenker også at mange motstandere av EPIC er de som gjerne bare vil ha spill billigst mulig og gir f. i hva utviklerne sitter igjen med

 

Spekulativ at best?

Sier du at når de kjøper seg eksklusivitet til spill de ellers ikke har noen ting med er spekulativt? Hva mener du?

Har forsåvidt egen erfaring med launcheren deres også, men måtte avinstallere da den brukte mesteparten av min cpu kraft bare ved å være aktiv, uten å kjøre noe spill. Ikke veldig spekulativt egentlig, bare meget frustrerende. De tvinger oss over og klarer ikke levere et fungerende produkt engang.

 

Og hvis de var interessert i sunn konkurranse kunne utgiverne faktisk solgt det billigere på epic, siden se sitter igjen med mer av kaka (noe som forsåvidt er en bra ting).

 

Epic er verdens største spillselskap, og når de får kjøpt opp nok eksklusivitet så blir det ikke mye konkurranse igjen.

 

Bruker forsåvidt mange launchere selv, og hvis de hadde begynt å kjøpe opp eksklusivitet så hadde jeg ikke brukt de lenger nei, men nå gjør de da altså ikke det. Det var ingen som klagde på at fortnite var eksklusivt til epic var det vel?

 

Virker som du ikke vil skjønne poenget, og det skinner egentlig igjennom i argumentasjonen din.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Virker som du ikke vil skjønne poenget, og det skinner egentlig igjennom i argumentasjonen din.

 

Bla bla. Innholdsløst babbel. Det er ikke vanskelig å forstå noe som helst av "poengene", det er bare at de ikke bærer særlig vekt. 

 

Har forsåvidt egen erfaring med launcheren deres også, men måtte avinstallere da den brukte mesteparten av min cpu kraft bare ved å være aktiv, uten å kjøre noe spill.

Den er aktiv hos meg akkurat nå, bruker minimalt med CPU. 0,4% mens jeg installerer et spill samtidig. Har du også bevis?

post-38451-0-58605300-1555076062_thumb.jpg

 

 

Og hvis de var interessert i sunn konkurranse kunne utgiverne faktisk solgt det billigere på epic, siden se sitter igjen med mer av kaka (noe som forsåvidt er en bra ting).

 

Hvorfor skal de selge det billigere på Epic bare for at de får mer av kaka?

 

Bruker forsåvidt mange launchere selv, og hvis de hadde begynt å kjøpe opp eksklusivitet så hadde jeg ikke brukt de lenger nei, men nå gjør de da altså ikke det.

 

Så du prøver å fortelle meg at du ikke bruker noen launchere/plattformer/portaler som inneholder eksklusive spill?

Spent på å se listen din :)

 

De tvinger oss over og klarer ikke levere et fungerende produkt engang.

Javel? Det fungerer helt flott her? Pebkac?

 

 

Hele greia virker oppkonstruert av gamere som ikke har bedre ting å bruke tiden sin på.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den er aktiv hos meg akkurat nå, bruker minimalt med CPU. 0,4% mens jeg installerer et spill samtidig. Har du også bevis?

 

Så du prøver å fortelle meg at du ikke bruker noen launchere/plattformer/portaler som inneholder eksklusive spill?

Spent på å se listen din :)

 

Alle har ikke dette problemet. Har som sagt slettet launcheren. Men her er et bilde av en annen person som tok screenshot av det samme jeg opplevde:

 

https://forums.unrealengine.com/filedata/fetch?id=1191155&d=1470520491

 

Men kjenner jeg typen din rett er vel dette oppkonstruert, som alle andre emnene på forumer om samme problem. Oppkonstruert av oss for å ha noe å klage på..

 

Og selvfølgelig bruker jeg launchere og butikker med eksklusive spill, noe som ikke er poenget. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det på en mer tydelig måte..

 

Fortnite er et eksklusivt spill på Epic utgitt av Epic, akkurat som CS på steam utgitt av valve (som eier steam). Eller God of War er et eksklusivt spill på PlayStation som er utgitt av Sony (som eier PlayStation).

 

Metro er et spill Epic har betalt eksklusivitet for, men ikke har noe med å gjøre ellers, akkurat som Bordelands 3.

 

Ser du forskjellen? Eksklusivt utgitt og betalt eksklusivitet?

 

Enten vil du ikke se forskjellen, eller så evner du det ikke, virker som det ikke går inn uansett.

 

Ignorance is bliss, ha en god helg! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ser du forskjellen? Eksklusivt utgitt og betalt eksklusivitet?

 

Nei. Begge deler er eksklusive spill. For meg som forbruker spiller det ingen rolle. Jeg bryr meg ikke om et spill er tilgjengelig i en eller fire butikker. Jeg bryr meg om hvor godt spillet er, ikke hvor jeg kjøper det.

Som sagt; ignorance is bliss.

Vi får se hvor det fører, selv er jeg imot eksklusivitet. Kommer sjelden noe godt ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle har ikke dette problemet. Har som sagt slettet launcheren. Men her er et bilde av en annen person som tok screenshot av det samme jeg opplevde:

https://forums.unrealengine.com/filedata/fetch?id=1191155&d=1470520491

 

Så fordi noen har et problem med photoshop så er photoshop rævva? Skarp logikk der :)

Dette er også et øyeblikksbilde, du sa du hadde jevn høy CPU på launcheren. Tar deg ikke lange tid å installere den for å vise det.

 

Samt alle som jobber med å diagnostisere problemer vet at det ikke trenger å være Epic launcheren som er årsaken til at det skjer hos nevnte bruker.

 

 

Men kjenner jeg typen din rett er vel dette oppkonstruert, som alle andre emnene på forumer om samme problem. Oppkonstruert av oss for å ha noe å klage på..

 

Noen ting blir helt klart blåst ut av proporsjoner og man kaster på en del argumenter man ikke klarer å bevise, tyr til ekstreme ytterpunkter bare for å gjøre kritikken mer spiselig.

 

Og selvfølgelig bruker jeg launchere og butikker med eksklusive spill, noe som ikke er poenget. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det på en mer tydelig måte..

 

Det er godt du endelig kom til poenget for jeg begynte å tro at du var en av disse som bare skriker "du har ikke skjønt poenget" når man ikke har noe poeng ;).

 

Fortnite er et eksklusivt spill på Epic utgitt av Epic, akkurat som CS på steam utgitt av valve (som eier steam). Eller God of War er et eksklusivt spill på PlayStation som er utgitt av Sony (som eier PlayStation).

 

Metro er et spill Epic har betalt eksklusivitet for, men ikke har noe med å gjøre ellers, akkurat som Bordelands 3.

Ser du forskjellen? Eksklusivt utgitt og betalt eksklusivitet? Enten vil du ikke se forskjellen, eller så evner du det ikke, virker som det ikke går inn uansett.

 

Selvsagt vet jeg forskjellen på slikt og eks. på spillstudioer som blir kjøpt opp av *navngi valgfri stor aktør* for å lage eksklusive titler til deres plattform. Spillstudioer som blir betalt for å gi en fordel til Nvidia eiere ol. Det samme med annen type teknologiselskaper som blir kjøpt opp.

 

Poenget jeg ikke ser er hvorfor er det så forferdelig galt når Epic gjør det men ikke når alle andre gjør det?

 

Ignorance is bliss, ha en god helg! :)

 

"De gærne/dumme har det godt" er det også et ordtak på? Geez

 

God helg  :p.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som sagt; ignorance is bliss.

Så du har det med andre ord veldig bra. Så godt å høre.

 

Vi får se hvor det fører, selv er jeg imot eksklusivitet. Kommer sjelden noe godt ut av det.

Jeg kan fortelle deg hvor dette fører. Det er faktisk ikke vanskelig å tippe. Om et par år har Epic Store brukt masse penger og butikken deres er helt på høyde med de andre butikkene og ingen gidder å tenke som hverken en eller to ganger for å kjøpe spill der.

 

Og sytekoppene? De har funnet noe annet å syte over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet og forstår ikke hvorfor folk er så irriterte. At noe er eksklusivt hos EGS gjør i praksis ingen forskjell så vidt jeg kan se. Du må åpne et annet program enn det du er vant til for å starte Borderlands 3. Du tilbringer vel ikke mer enn 15-30 sekunder i Epic Games launcheren eller Steam før du er i gang med det spillet du vil spille? Og når du først har starta det er vel forskjellen minimal? Meg bekjent er det akkurat det samme spillet faktisk. Ganske drøyt.

Det er ikke snakk om å kjøpe en ny konsoll til 3000,- fordi du gjerne vil spille The Last Of Us eller God of War. "Master race" du liksom.

Problemet er ikke at at det finnes andre alternativ til steam. Problemet er hvor elendig den butikken er. Selvfølgelig har det noe å si, mange kjøper spill de har ventet lenge på men selv om de sprekker på enkelt titler så vil de aller fleste ikke invistere mer i andre spill så lenge EGS er så dårlig. 

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fordi noen har et problem med photoshop så er photoshop rævva? Skarp logikk der :)

 

Så fordi du ikke har noe problemer med photoshop, så har ingen problemer med det? Skarp logikk der :)

 

Det er rart du er såpass mye på forumet som du er, hvis du bare skal påpeke at folk klager og syter over ting. Det er jo det forum er ment for. (ikke bare det selvsagt, men det må være lov å lufte frustrasjon) Det er ikke ment til å multisitere folk du er uenig i, for så og komme med "morsomme" kommentarer, som ser nedlatende og ufattelig triste ut.

 

Men hva vet vel jeg, jeg har ikke så mange spillaunchere kjørende simultant, samtidig som jeg vekter cpu bruk fra disse daglig, som deg, så jeg får vel bare pakke snippesekken og forlate åstedet.

 

Men først må jeg si til han som kommenterte at steam var dårlig når det kom, ja, det er det ingen som bestrider. Men det har heller ingenting med saken og gjøre. Det er MÅTEN egs velger å gå frem på, som er problemet. Hvis alle bare leser artikkelen før den indre keyboardwarrioren melder sin ankomst, så kanskje man skjønner hva problemet er. Syntes forøvring sitatet til egs kongen sier det meste litt opp i kommentarfeltet om hva som er problemet.

 

Og det er ikke jeg som overtenker, det er du som undertenker.

Endret av Paulex
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bla bla. Innholdsløst babbel. Det er ikke vanskelig å forstå noe som helst av "poengene", det er bare at de ikke bærer særlig vekt.

 

Den er aktiv hos meg akkurat nå, bruker minimalt med CPU. 0,4% mens jeg installerer et spill samtidig. Har du også bevis?

epic.JPG

 

 

Hvorfor skal de selge det billigere på Epic bare for at de får mer av kaka?

 

Så du prøver å fortelle meg at du ikke bruker noen launchere/plattformer/portaler som inneholder eksklusive spill?

Spent på å se listen din :)

 

Javel? Det fungerer helt flott her? Pebkac?

 

 

Hele greia virker oppkonstruert av gamere som ikke har bedre ting å bruke tiden sin på.

+1 ??
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...