Gå til innhold

KOMMENTAR: En krampaktig, påtvunget og uelegant måte å drive butikk på


Anbefalte innlegg

Har mindre problemer med å kjøpe et Ubisoft spill på Uplay, eller et EA spill på Origin (jeg har flere hos begge).

Problemet er at EGS er et møkkaprodukt sammenlignet med Steam, og et dårlig produkt sammenlignet med Origin og Uplay.

Og det er egentlig alt du trenger å få med deg, EGS er et latterlig dårlig produkt. Resten blir tydeligvis for komplisert for deg å forstå.

 

I en drømmeverden er alle spill DRM-frie og kan handles på et fritt marked, men vi jo hvorfor det aldri vil fungere.

Komplisert? Ikke i det hele tatt.

 

Jeg ser noen som ikke liker EGS og ikke makter noe så enkelt som "get over it".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

For å være helt ærlig hørtes det bare ut som en bortskjemt drittunge som ikke helt vet hvordan verden fungerer. Alle butikker i verden har eksklusive varer, og service og kundefordeler er del av konkurransen.

Vi kan gjerne sammenligne med hvordan dette hatt fungert i "din verden".

 

I Norge har vi kun har 3 elektronikk forhandlere i dette eksempelet. 

Elkjøp: Best lokaler, hyggelig å hjelpsomme ansatte, god garanti, returrett og masse kundefordeler. Du handler nesten alltid på Elkjøp.

Netonnet: Veldig forenklet, men slår ofte Elkjøp på pris, så du handler gjerne der inni mellom.

Power: Rotete lokaler, ubrukelige ansatte, du kan bare handle et produkt om gangen, dårlige på pris og dårlige / ingen garantier. I tillegg monterer de et skjult kamera på produktene de selger for overvåke hva du bruker tiden til hjemme. Du handler aldri hos Power.

 

En ny TV kommer på markedet som du og mange andre vil ha.

Power vil gjerne ha flere kunder, og i stedet for å bedre sin egen tjeneste, så de gir produsenten av TVen et tilbud de ikke kan takke nei til, i mot at TVen kun kan selges hos Power.

Ville du da ha kjøpt TVen til tross for alle ulempene?

Nå, bytt ut TV med spill, Elkjøp med Steam, Netonnet med GOG og Power med Epic Game Store.

Forstår du nå?

 

Har du forøvrig glemt Rema 1000 og "bestevennstrategien", eller er ikke det en del av den "virkelige verden"?

https://e24.no/naeringsliv/rema-1000/dagligvareekspert-rema-har-vaert-kloenete-med-bestevennstrategien/23943047

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Komplisert? Ikke i det hele tatt.

 

Jeg ser noen som ikke liker EGS og ikke makter noe så enkelt som "get over it".

Og vi blir kalt barnslige, hjelpes. 

Lenke til kommentar

Flott kommentar som belyser det meste som er negativt med epic, utgivere og utviklere rundt eksklusivitet-kjøret. Er lett å boikotte di som er med på denne forma for eksklusivitet da di ikkje fortjener ei krone i støtte. For min egen del har eg og sletta fortnite og gitt opp epic pga deres uetiske forretningspraksis. Nå står nokre utgivere for tur til å bli svartelista for ei stund. Er heldigvis mange gode spill å støtte opp om som ikkje pisser på forbrukerene. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja det er faktisk barnslig å sitte å skrike over at man ikke liker Møller og vil at Birger N. Haug også skal selge Audi.

Eksemplet ditt her viser bare hvor lite du har forstått.
Lenke til kommentar

Jøss tenkte jeg, klager man virkelig over fri konkuranse og at flere enn uplay, origin, gog osv. tar opp konkuransen med Steam?

 

Jeg måtte lese flere ganger og tenkte at her må jeg virkelig finlese alt for å finne "det gode poenget". Men det kom jo aldri og jeg skal innrømme at jeg sluttet å lese litt over halveis ned i artikkelen.

 

Det hele fremstår som et surmaga klagebrev fra gamere som mener de skal kunne diktere hva spillbransjen foretar seg til enhver tid.

 

 

First thing that comes to mind:

post-38451-0-18767500-1554990024_thumb.jpg

 

Gode poeng er relative. Jeg forsøker ikke nødvendigvis å fange noen ultimat sannhet, men jeg mener artikkelen gir en pekepinn på hva et visst segment av spillere er misfornøyd med opp i alt dette.

 

Mange skryter over hvordan Cd Projekt Red gjør ting. Mange hater på hvordan EA gjør ting. Dette styret med EGS minner meg mye mer om hvordan EA hadde gått frem. De respekterer ikke forbrukeren noe særlig, anser oss for å hovedsakelig være ressurser i et større spill, og er villig til å gjøre ekstreme grep som ikke nødvendigvis tjener oss, for å oppnå deres egne økonomiske mål.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det jeg savner i artikler som denne er uttalelser fra spillutviklerne/utgiverne. Det er jo meget mulig at Epic er mye lettere å ha med å gjøre en Steam, som visstnok er utrolig treigt og tungvint for de som faktisk skal selge spillene sine. Bare en tanke.

 

Ja, enig. Det hadde vært kult å få til^^

 

Det er nok lettere for utviklerne å gjøre forhandlinger med Epic Games, ja. Jeg tror de er mer velvillig og entusiastisk fordi de er opptatt av å opparbeide seg en større markedsandel. Som det står i teksten, er de jo villig til å gjøre ting meget gunstig for utviklere/utgivere fra et økonomisk perspektiv. En annen ting er at det er mye lettere å oppnå synlighet på EGS sammenlignet med Steam, fordi det rett og slett er for mye pågang og for lite filtrering på Steam.

 

Valve sin tilnærming handler i større grad om å la alle fra utviklere til utgivere til spillere bare fikse alt selv.

 

Hadde jeg skrevet denne artikkelen fra perspektivet til utviklerne, så hadde det jo sikkert bare vært en masse skryt^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cash is king.

 

Er helt for konkurranse på markedet og har ingenting i mot eksklusivitet på spill. Problemet blir når det skjer så tett opp til lansering som enkelte utgivere har gjort. Flere forbrukere hadde alt forhåndsbestilt gjennom andre tilbydere enn EGS.

 

Men, for min del, er det største ankepunktet her hvordan det har kommet fram hvordan EGS har hentet inn informasjon fra PC-en uten å spurt om samtykke. Om de skal hente informasjon fra andre steder på min PC ønsker jeg å få beskjed om det på forhånd. Det er lite gjennomsiktig og forbrukervennlig å snoke slik som de har gjort.

 

Og nei, jeg er ikke så naiv at jeg tror at andre apper, tilbydere eller digitale platformer gjør det, men da ofte ikke uten om å opplyse om det i "terms and conditions". Og om de ikke gjør det, unngår jeg produktet, akkurat som EGS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er faktisk barnslig å sitte å skrike over at man ikke liker Møller og vil at Birger N. Haug også skal selge Audi.

Men hadde ikke det kanskje gagnet deg som audi forbruker, om 2 butikker fikk konkurrere om kundene på like vilkår? Og at ikke Møller betalte Audi penger for at du skal måtte kjøpe en audi med dårligere motor, samt kortere garanti?

Du missforstår poenget og kaller folk barnslige på syltynt grunnlag, om du ikke engang gadd å lese artikkelen.

 

Men ja, hadde vært fint om vi som forbrukere ble vinnerne i en slik konkurranse.

 

Og til han første som tror det blir mer DRM i spill, javel. Kanskje produsentene ser at det fører til piratkopiering om de selger eksklusivt, og kostnadene det fører med seg. Kanskje de tenker 2 ganger neste gang?

 

Godt folk sier ifra, selv om ikke det alltid er igjennom riktige kanaler eller holdninger, så får iallefall folk (som sikkert uansett ler hele veien til banken) det med seg.

Men det er jo ikke gunstig at fremtidige spill går på drivstoff av fortnite skins og fortvilte mødres visakort som har sett sine bedre dager. Godt det finnes andre muligheter.

Endret av Paulex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja situasjonen med Epic Game Store er unik. Aldri før har så mange klaget over så lite. Det er rett og slett lattervekkende å observere.

 

Tja det er ikke vanskelig å finne dramaqueens som overdriver det meste blant gamere så dette er ikke noe nytt.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste er enige om at flere plattformer er OK men å gjøre et etterlengtet spill som har blitt reklamert på en annen plattform eksklusivt for sin plattform (her epic games) er bare for dumt. De fleste liker å samle så mye som mulig på ett sted, men det er fullt forståelig at et spill bare kommer til utgiveren sin plattform. Når selskaper som Epic Games Launcher da "stjeler" et spill rett før launch, uten at de engang har vært med å lage det, som ved Metro Exodus skjønner jeg at folk blir sinte. Så et viktig poeng her er at Epic ikke en gang har vært med å lage noen av disse spillene som de da har fått eksklusive. Jeg syns de store spillene bør komme ut via utviklerens plattform som f.eks (Uplay) mens de små som ikke har en egen plattform (eller ikke har de viktigste funksjonene) bør komme tilgjengelig på alle åpne plattformer. Hvor vidt disse utsagnene om at Epic Games selger brukerinformasjon til Kina osv er sant eller ikke vet jeg dessverre ikke så jeg holder meg nøytral i den saken. Blir for dumt når forbrukerens mening plutselig ikke teller lenger. Helt motsatt fra restauranter og butikker..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Liker det du sier der at "få en splitter ny aktør på banen" og "kun hadde seks spill å tilby oss til å begynne med". Det sier alfa og omega. Jeg har en spillerkonto på steam med 988 spill... 988 spill... Min spillerkonto hos steam var ikke frivillig. Den heter MordiSug1! Så fornøyd var jeg med steam da jeg var tvunget til å ha en konto første gangen. Jeg kjøpte Xcom 1 og måtte ha en steam konto for ca 14 år siden, aner ikke lenger pga tid er relativt. Men uansett tid og rom, hatet steam i starten, pga jeg måtte ha en platform og konto for å spille det fysiske spillet mitt. Nå er det nylanserte platformer med 6 spill. Yey, jeg kommer jo aldri å gidde å kjøpe spillet før det kommer på steam uansett... Jeg gidder ikke lage en epixsug1... Har en uplaysug1 allerede og noen fler fra noen år tilbake. Men om du begynner på denne siden av 2015 med nye stores, glem det! Du er 15 år for sent!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg har også ca 200 spill p xbox, som jeg får videreføre fra xbox 360 til xbox one, og kan faktisk spille mange av disse på pc og. Likte ikke xbox pass i starten, men er glad for at min konto er med i framtiden til neste generasjon og pc. Og steam vil være der til jeg er 80 når jeg har 90 000 spill på steam. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt som om det kommer en Flexflix isteden for Netflix. Og sier at vi har den besteste nyeste serien som alle kommer til å like, vi lover! Men du får den bare om du abbonerer på Flexflix. Og vi har bare 6 serier, men Netflix har 500. Men vi du burde sjekke ut vår serie som bare er best...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...