Gå til innhold

KOMMENTAR: En krampaktig, påtvunget og uelegant måte å drive butikk på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer bare ikke å få  noe spesiell sympati for dem som klager jeg altså. Beklager men nei. Og jeg synes det sier mye, om pirat kopiering blusser opp igjen pga det etter flere år uten noen reel konkurranse på plattformen at det nå sakte men sikkert begynner å skje ting.

 

Dette vi ser nå tror jeg er bare toppen av isfjellet...

 

Ville ikke blitt overasket om flere butikkfronter vil få eksklusive spill for å trekke kunder til deres butikk. For selv om konkurrenter får samtlige funksjoner som Steam har. Så er det alt for mange millioner brukere med store investeringer hos Steam til at dem vil skifte butikk. Og da er eneste løsningen det som skjer nå. Det er jo veldig business 101 det her....

 

Men om en gruppe PC spillere velger å stjele spill isteden for å betale. Så vil vi nok se bare enda verre DRM i tiden fremover. Dem som evnt ikke vil betale for seg vil bare være med på å ødelegge og stramme inn spilling på PC. Er nok ikke lenge før vi får DRM funksjonalitet i spill som krever Internett for jevnlig DRM sjekk/synkronisering... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

For min del er jeg ikke interessert i å bruke epic store i det hele tatt. Har ikke noe problem med utgivers egne butikker (uplay/origin) men foretrekker steam da jeg er vant med det.

 

Derimot, så liker jeg absolutt ikke eksklusiviteten med å kjøpe/betale utviklere for ferdige spill og ha det på sin platform. 

Spesielt ikke i de tilfellene hvor de har vært på steam og brukt steam (som reklame) for så å fjerne det. Må jo vøre fult mulig for utviklere å utgi på begge platformer, men da for.eks. med høyere pris på steam for å veie opp for "steam-tax". 

 

 

 

Men om en gruppe PC spillere velger å stjele spill isteden for å betale. Så vil vi nok se bare enda verre DRM i tiden fremover. Dem som evnt ikke vil betale for seg vil bare være med på å ødelegge og stramme inn spilling på PC. Er nok ikke lenge før vi får DRM funksjonalitet i spill som krever Internett for jevnlig DRM sjekk/synkronisering... 

 

Nå har vel det skjedd før og blitt "cracket" før... var vel AC2 bl.a. som krevde det?

Gjorde det bare verre for betalendes kunder, mens pirater hadde et spill som funket bedre og ikke krevde permanent online

Den berømte Denuvo blir jo forsåvidt også knukket greit ofte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fin artikkel! Sånne artikler kan vi gjerne ha flere av.

Anbefaler også at man kjører noen videoer av slike temaer og har en åpen prat om det, det kan engasjere mange.

 

For min del så er det soleklart at Steam berget pc spillerne, det var en periode da man så svært få pc titler og mange av storspillene ble eksklusiver på konsoll markedet fordi de hadde langt bedre kontroll der og de tjente som regel på enhver lansering, med mindre det var en av de "store".
Det var en tid kun store MP spill som World of Warcraft og visse store "Tank" spill kunne regjere med ymse betalingsløsninger og abonnemang på pc markedet mens man hadde langt mer variasjon og spillvalg på konsollmarkedet. I tillegg begynte man å få store problemer med de løsningene som "skulle" beskytte original spillene, mange ble cracket / hacket og spillet sluppet ut nesten før lansering ( noen ganger med store problemer ) andre ganger hadde produsentene rare planer der man måtte registrere og oppdatere spillet i en prosses som kunne ta noen måneder etter lansering for å få noe som lignet den spillbare versjonene på konsoll.

Steam forandret dette for mange, de hadde bra utvalg, gode tilbud og gode priser, de som solgte spillene der slapp også å tenke på at de måtte gi 50% eller mer til butikken ( vet at noen plasser så kjøpte butikken spillet for 50 til 100 kr og solgte det for 3 til 6 ganger mer ) .
Det er bra Steam får konkurranse, det vil gjøre prisene bedre for alle, fortjenesten bedre for de som lager spillene og for oss forbrukere forhåpentligvis et bedre og sikkert utvalg som vi ikke trenger å tenke for mye på. Og liker du ikke  andre så bruker spillene som regel å bli tilgjengelig senere enten hos steam , GOG eller andre plasser :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Nå har vel det skjedd før og blitt "cracket" før... var vel AC2 bl.a. som krevde det?

Gjorde det bare verre for betalendes kunder, mens pirater hadde et spill som funket bedre og ikke krevde permanent online

Den berømte Denuvo blir jo forsåvidt også knukket greit ofte. 

 

Ja det har vært noen spill som har hatt det. I en periode ihvertfall mener jeg å huske. Og ja Denuvo blir stadig knekt. Men folk tenker ikke på hva som kommer til å erstatte Denuvo om det ikke er bra nok... Det er liksom ikke slik at dem gir opp ved å beskytte investeringer verdt millioner.

 

Denuvo er langt ifra perfekt. Men alternativet som noen garantert jobber med kan være mye, mye verre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss tenkte jeg, klager man virkelig over fri konkuranse og at flere enn uplay, origin, gog osv. tar opp konkuransen med Steam?

 

Jeg måtte lese flere ganger og tenkte at her må jeg virkelig finlese alt for å finne "det gode poenget". Men det kom jo aldri og jeg skal innrømme at jeg sluttet å lese litt over halveis ned i artikkelen.

 

Det hele fremstår som et surmaga klagebrev fra gamere som mener de skal kunne diktere hva spillbransjen foretar seg til enhver tid.

 

 

First thing that comes to mind:

post-38451-0-18767500-1554990024_thumb.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det hele fremstår som et surmaga klagebrev fra gamere som mener de skal kunne diktere hva spillbransjen foretar seg til enhver tid.

 

 

Ja, spillbransjen greier seg nok veldig fint uten gamere. Hvorfor bry seg om hva de har å si i det hele?

Lenke til kommentar

Alle stikk til Valve er veldig positivt i mine øyne.

 

Jeg har så og si alltid kjøpt fra GoG om det har vært et alternativ (pga. DRM). Nå er det endelig enda et alternativ som ser ut til å ha et litt annet utvalg enn GoG.

 

Epic har ved flere anledninger sagt at de ikke kommer til å gå for slike tidsbegrensede ekslusive avtaler i fremtiden, for det kan neppe være særlig god butikk i lengden. Men når de kan vise til et solid antall brukere så vil jo definitvt flere utviklere velge å selge spillene sine kun gjennom dem pga. 12% vs. 30%. Det er bra for både utviklere og kundene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen som klager over konkurranse, hvor mange ganger skal folk si det.

 

Det folk har problemer med er hvordan de driver konkurransen. Ja jeg liker steam men har ingen problemer med og bruke andre platformer, men når folk sier at jeg skal sitte ned og holde kjeft fordi all konkurranse er bra så blir jeg forbanna. At jeg skal sitte der og være fornøyd med og bli forsøkt tvunget over på en platform med elendig brukergrensesnitt og spyware gjør jeg bare ikke. Jeg hadde ingenting imot EGS når det ble lansert, det ble et problem når de har fiddler og andre sporingsprogrammer i platformen sin og driver rovdrift av spill.

 

Ok så det egentlig problemet er "kina-saken" og at du fortsatt tenker at dette er spionvare? Har du eid en Huawei smarttelefon eller router?

 

Logikken jeg ikke ser her er hvorfor man ikke har hatt samme enorme reaksjon når andre spill ikke er tilgjengelig på Steam men kun på andre plattformer?

 

Dette ligner mer på at man ønsker å ta livet av et produkt/en konkurrent ved å appellere til "Social Media Mobben"  enn at man har faktiske bekymringer ved det. Hvis du ikke er fornøyd med funksjonaliteten så er det faktisk ingen som tvinger deg til å kjøpe det fordømte spillet på uplay, origin, gog, psn, eller epic heller. :)

 

Det er jo lett å ta livet av et produkt ved å kalle det "kinesisk spionvare" i media i dag. Interessant fremtid vi går i møte når "Social Media Mobben" råder over hva som får livets rett.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, spillbransjen greier seg nok veldig fint uten gamere. Hvorfor bry seg om hva de har å si i det hele?

Fordi jeg tenker at flertallet ikke er så fintfølende at de må ha spillet på steam for å kunne kjøpe det. Eller alternativt at de som har så mye i mot EGS bare avstår fra å kjøpe spillene der og samtidig er såpass velutviklede mentalt at det ikke er verdens undergang om de pga. prinsipper må avstå.

 

Tviler sterkt på dere representerer majoriteten av gamere, heller minoriteten som skriker mest. Dette preger jo alt i dag, dessverre.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle stikk til Valve er veldig positivt i mine øyne.

 

Jeg har så og si alltid kjøpt fra GoG om det har vært et alternativ (pga. DRM). Nå er det endelig enda et alternativ som ser ut til å ha et litt annet utvalg enn GoG.

 

Epic har ved flere anledninger sagt at de ikke kommer til å gå for slike tidsbegrensede ekslusive avtaler i fremtiden, for det kan neppe være særlig god butikk i lengden. Men når de kan vise til et solid antall brukere så vil jo definitvt flere utviklere velge å selge spillene sine kun gjennom dem pga. 12% vs. 30%. Det er bra for både utviklere og kundene.

 

 I forhold itl konkuranse så har man allerede hatt uplay og origin en god stund og (i tillegg til gog som er kjempebra opplegg)

 

Epic sa det, og tok å snudde om ganske raskt mener jeg å huske. Si en ting, gjør en annen

 

blir litt feil og si 12% v 30/25/20% da steam reduserer prosent ettersom du selger mer. OG steam har steam keys som du kan selge for 100% egen fortjeneste og du ikke trenger å betale for. 

OG det er verdt å nevne seg at steam tar på seg kostnadene ved transfer fee, noe epic ikke gjør, men heller lar kundene gjøre

og at epic har mindre betalingsmuligheter

https://www.resetera.com/threads/epic-store-and-12-cut.110333/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fordi jeg tenker at flertallet ikke er så fintfølende at de må ha spillet på steam for å kunne kjøpe det. Eller alternativt at de som har så mye i mot EGS bare avstår fra å kjøpe spillene der og samtidig er såpass velutviklede mentalt at det ikke er verdens undergang om de pga. prinsipper må avstå.

 

Tviler sterkt på dere representerer majoriteten av gamere, heller minoriteten som skriker mest. Dette preger jo alt i dag, dessverre.

Igjen, hvem har sagt at de må ha alle spillene på Steam? Du går jo glipp av hele poenget om og om igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ok så du mener at det er greit hvis du må kjøpe spillet på Uplay? Da forstår jeg ikke problemet :)

Har mindre problemer med å kjøpe et Ubisoft spill på Uplay, eller et EA spill på Origin (jeg har flere hos begge).

Problemet er at EGS er et møkkaprodukt sammenlignet med Steam, og et dårlig produkt sammenlignet med Origin og Uplay.

Og det er egentlig alt du trenger å få med deg, EGS er et latterlig dårlig produkt. Resten blir tydeligvis for komplisert for deg å forstå.

 

I en drømmeverden er alle spill DRM-frie og kan handles på et fritt marked, men vi vett jo hvorfor det aldri vil fungere.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...