Gå til innhold

– Steam drepte PC-spilling


Anbefalte innlegg

Konkurranse er alltid et gode for sluttbrukeren.

 

Gaben har vært for grådig og de fleste store utgiverne har jo allerede lagd sin egen distribusjonsplattform...mye mulig som følge av dette.

 

Helt enig, bare synd at Epic fjerner konkurranse ved å inngå ekslusivitetsavtaler. Det er ingen fordeler med Epic Store over Steam, Origin, GOG eller Humvle Store, men det er mange ulemper. Ingen av de andre aktørene ahr tatt grep for å forhindre andre aktører å bruke andre tjenester. Epic Store er et eksempel på at Tencent, verdens største spillselskap med en omsetning som er nesten dobbelt så stor som nummer 2, prøver å kapre markedet.

 

Jeg har ikke noe mot at en ny aktør kommer, men det at de velger å satse på å gjøre ting bedre for selskapene og kun gi ulemper for kundene er negativt. Vi mister valget og vi mister konkurransen.

 

Kan du gi meg et eneste eksempel på at Epic gjør noe bedre for sluttbrukeren?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser mange kjøper "Steam er grådig" klart dem er grådig dem er ett selskap, men man skal ikke tro at Epic og disse utviklerne som selger ekslusivitet ikke er det. hvis en tar å tenker på hva det kostet å utvikle spill før, så har prisen(altså profitten til spill utviklere gått betraktelig opp)

ordene ifra Sweeney selv.
https://www.gamasutra.com/view/news/213517/Epic_radically_changes_licensing_model_for_Unreal_Engine.php

"With UE3, pro developers could license the engine -- "it's typically cost millions of dollars... negotiating has involved teams of lawyers," Sweeney said. That is changing. "
 

selv med kontrakter hvor dem betalte over 1 million USD så slapp dem ikke unna Epic's salg royalty(desto høyere upfront desto lavere royalty % var ikke uvanlig under tidligere lisensløsningen til Epic)
 
så har du andre 3' parts libraries for pathfinding,nettverk,servere, Lyd(FMod og lignende) som også fleste pleide å kreve enten høy upfront + royalty eller bare høy upfront. 
 
så var det Steam, med sine 30% royalty(for å ikke nevne da man hadde Steam + physical release i butikker hvor dem sendte ut tonnevis av fysiske produkter til butikker, dette må jo også ha kostet en god del)
 
merkelig nok har selskap til tross for dette klart å tjene nok til å eksistere å bli så store som dem er nå lurer på om Steam virkelig spiser opp alt. det er vel lettere å si at Steam er for øyeblikket største kostnadspost(utenom produksjon i noen tilfeller vil jeg anta) fordi jeg skal vedde på at selvom Steam setter % til 5% ifra 30% så vil ikke spill bli billigere, og pengene selskapene tjener blir ikke å bety bedre titler, aksjonærene skal jo ha litt ekstra vet man jo.
 
er Metro Exodus noe billigere i Epic Store? Nei? så det handler om selskapene sin profitt ikke sluttbruker.
Endret av darkyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til et konterargument mot at Steam er så grådige, så drar jeg inn litt av mitt eget innlegg fra den andre epic tråd/artiklen.

 

Epic lar kundene selv betale transfer fee, no som kan variere fra noen få prosent, til tosifret prosent mengde (10-15% på "cash card"), i lenken under nevner Sweeny 25% transfer fee metoder og, ikke at jeg vet om Steam har det, men Steam har en stor mengde betalingsmuligheter

https://www.resetera...-12-cut.110333/

 

Ikke for å nevne hva Steam har gjort for Linux gaming, VR og spillutvikling generelt med open source, gratis løsninger (lighthouse, wine-støtte, vulkan/kronos)

Den støtten har selvsagt en del i å frigjøre seg fra andre platformer, og ikke en 100% altruistisk tanke bak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kan ikke se at det er noe lavere priser på Epic enn på Steam eller hos Ubisoft osv akkurat samme prisene omtrent, så cdkeys og G2A er vel der man bør kjøpe spillene hvis man vill ha det billigst mulig! Man får også 20% rabatt hos Ubisoft for Ubisoft coins eller hva det heter!

Du bør så absolutt kjøpe fra G2A visst du føler for å donere penger til svindlere. Kjøpte Windows 10 key derfra før jeg oppdaget at G2A bare er juks. Fikk heldigvis stoppet betalingen når jeg kontaktet banken etter å ha fått en fake nøkkel.

Får billige spill til 20% eller 70% til tider ville jeg si g2a er god, men har blitt fucked der selv. (Selv med det "shield" som skulle beskyttet lol)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Får billige spill til 20% eller 70% til tider ville jeg si g2a er god, men har blitt fucked der selv. (Selv med det "shield" som skulle beskyttet lol)

 

Det er vel det etiske problemet å støtte noen som så åpenbart tillatter heleri på sidene sine. Tror muligens det til og med kan være på kanten av loven å handle på G2A når det er så vident kjent at dette er tjuvgods? Det er tross alt regler mot heleri i Norge*. Det har vel skjedd mer enn en gang at folk har stjålet kredittkortdetaljer og så kjøpt inn masse spillnøkler for å selge dem på G2A.

 

* Her må det en jurist til. Det er tross alt ofte mer "salg av ting kjøpt for stjålne penger, ikke salg av stjålne ting", mulig det utgjør en juridisk forskjell?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det er vel det etiske problemet å støtte noen som så åpenbart tillatter heleri på sidene sine. Tror muligens det til og med kan være på kanten av loven å handle på G2A når det er så vident kjent at dette er tjuvgods? Det er tross alt regler mot heleri i Norge*. Det har vel skjedd mer enn en gang at folk har stjålet kredittkortdetaljer og så kjøpt inn masse spillnøkler for å selge dem på G2A.

 

* Her må det en jurist til. Det er tross alt ofte mer "salg av ting kjøpt for stjålne penger, ikke salg av stjålne ting", mulig det utgjør en juridisk forskjell?

Hvordan skal brukeren vite at en nettbutikk selger ting som er stjålet og hvordan blir disse nøklene stjålet egentlig? Heleri? Hvordan er det ulovlig og handle på en billigere nettside?

 

edit: Visste ikke at nettsiden var så shady som dette, har selv hatt noe trøbbel med nøkler med de, men fortsatt det beste stedet utenom kingpin for og skaffe billigere spill.. G2A er fortsatt oppe, så det kan ikke være helt ulovlig :?

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Hvordan skal brukeren vite at en nettbutikk selger ting som er stjålet og hvordan blir disse nøklene stjålet egentlig? Heleri? Hvordan er det ulovlig og handle på en billigere nettside?

Nøkler blir kjøpt av stjålne kredittkort og solgt på G2A. Det har vært endel populære Youtubere som har tatt opp problemet med G2A.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan skal brukeren vite at en nettbutikk selger ting som er stjålet og hvordan blir disse nøklene stjålet egentlig? Heleri? Hvordan er det ulovlig og handle på en billigere nettside?

Det går på å se på normal pris på en vare kontra hva de blir solgt for på nettbutikken. Hvis et nytt spill er uforholdsvismessig billig, bør varsellamper lyse. Det samme gjelder generelt. Kjøper du en dyr landeveissykkel for 1000 NOK på finn, kan politiet sikte deg for heleri hvis sykkelen faktisk var tyvegodsd (kjøp av tyvegods) fordi du "burde ha visst".

 

Det er (kan være avhengig av omstendigheter, igjen jeg er ingen jurist) ulovlig å kjøpe tyvegods. Det som vanligvis skjer på G2A er enten:

 

a) Noen har stjålet kredittkortdetaljer, og bruker disse til å kjøpe masse CD-nøkler. De selger disse igjeen på G2A.

 

b) Noen utgir seg for å være spilltester og får gratis nøkkel fra utgiver. Nøkkelen blir så solgt på G2A.

 

a) er iallfall ulovlig, men som jeg sa er jeg usikker på om det er ulovlig å kjøpe en slik nøkkel i Norge.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det går på å se på normal pris på en vare kontra hva de blir solgt for på nettbutikken. Hvis et nytt spill er uforholdsvismessig billig, bør varsellamper lyse. Det samme gjelder generelt. Kjøper du en dyr landeveissykkel for 1000 NOK på finn, kan politiet sikte deg for heleri (kjøp av tyvegods) fordi du "burde ha visst".

 

Det er (kan være avhengig av omstendigheter, igjen jeg er ingen jurist) ulovlig å kjøpe tyvegods. Det som vanligvis skjer på G2A er enten:

 

a) Noen har stjålet kredittkortdetaljer, og bruker disse til å kjøpe masse CD-nøkler. De selger disse igjeen på G2A.

 

b) Noen utgir seg for å være spilltester og får gratis nøkkel fra utgiver. Nøkkelen blir så solgt på G2A.

 

a) er iallfall ulovlig, men som jeg sa er jeg usikker på om det er ulovlig å kjøpe en slik nøkkel i Norge.

Hvis nettsiden blokkeres i norge fra norge's myndigheter hadde jeg tatt dette litt mer seriøst, men ser det med nye spill. Har sett noen sære priser hvor No Man Sky gikk for under 50 lappen og det ga noen klare varsel-signaler.

 

Ville ikke tror det er ulovlig og kjøpe nøkler inne på G2A, selv om de sykeste brukerne har millioner av salg eller hundre tusener.. Ville ikke dette bli plukket opp i demmes hjemland hvis det er så ulovlig?

 

Skal vurdere om jeg skal handle der videre eller ikke, kommer veldig an på om spillet er 70-90% av prisen fra steam/gog, da gir det noen varsel-lamper..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Steam drepte PC-spilling

 

 

Helt uenig. Steam er det som reddet pc som spillplattform og gjorde det aktuelt. Uten det tror jeg faktisk vi hadde hatt mindre spill på PC fordi konsollene hadde hatt større del av markedet. 

 

Man kan kritisere Valve og Steam for mye, men akkurat når det kommer til å gjøre plattformen mer aktuell, og gjøre det mulig for utviklere og utgivere å gi ut spill på en enkel og effektiv måte så  har steam vært det beste man har hatt med tanke på at de har nådd ut til så mange og har 50+ millioner brukere. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis nettsiden blokkeres i norge fra norge's myndigheter hadde jeg tatt dette litt mer seriøst, men ser det med nye spill. Har sett noen sære priser hvor No Man Sky gikk for under 50 lappen og det ga noen klare varsel-signaler.

 

Ville ikke tror det er ulovlig og kjøpe nøkler inne på G2A, selv om de sykeste brukerne har millioner av salg eller hundre tusener.. Ville ikke dette bli plukket opp i demmes hjemland hvis det er så ulovlig?

 

Skal vurdere om jeg skal handle der videre eller ikke, kommer veldig an på om spillet er 70-90% av prisen fra steam/gog, da gir det noen varsel-lamper..

Jeg er ikke så sikker på det der med blokkering. Bare tenk hvor lang tid det tok før piratebay ble blokkert, og jeg tror ikke denne typen spillsalg er noe prioritet i noe land. De har nok å tenke på med piratkopiering.

 

Tingen er at ikke alle spill på G2A er der ulovlig. Hovedideen er helt grei: Selg "brukte" spillnøkler. Dessverre virker det som om G2A gjør lite eller ingenting for å luke ut useriøse eller kriminelle selgere, og de profiterer direkte på salg av tyvgods, selv om det blir avdekket. Og det er dette jeg mener er umoralsk med G2A. G2A tjener fett på salg av tyvgods, og de gjør lite for å hindre det, og da vil jeg ikke støtte dem selv om det spillet jeg skulle komme til å kjøpe fra dem er der lovlig.

 

Det som er sikkert er at det ikke er ulovlig å handle spill fra G2A på generelt grunnlag, men det er ofte tilbud der som er "for gode til å være sanne", og da begynner man å bevege seg inn på helerilovgivning (igjen noe som jurister kan vurdere bedre enn meg). Jeg tror aldri politiet kommer til å etterforske spillkjøp fra G2A, og det er nok heller ikke ønskelig å gjøre folk til kriminelle for noe så lite, men moralsk er det noe å tenke på for sin egen del

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ta hvertfall ikke å kjøp G2A keys for indie spill, da det gjør "mer vondt" for dem, enn et stort konsern.

 

Dette er da grunnet i hovedsak to ting. Indie devs har ikke PR folk som tar seg av kontakt og forespørsler. De kan bli oversvømt av forespørsler om å få gratis keys for å teste (som da blir solgt videre) og som for indie devs tar mye verdiful tid til enten svare ordtenlige fans eller fikse/oppdatere spillet.

Grunn 2 er chargeback på keys kjøpt og solgt for stjålne kort. 

 

 

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5svzi4/indie_devs_experiences_with_g2a/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er dette 100% sikkert? Særlig ved salg eller ligdene? For cdkeys.com selger en del billig spill usikkert hvor de kommer fra, steam ansatte eller butikker som vil selge defekte spill. For sies en del sider selger falske spill. Som er lekket cdnøkkel fra steam\origin etc?

 

Tror faktisk Orgin\EA tar mere penger en steam?

De fleste billige koder du får kjøpt på slike sider er kjøpt med stjålne kredittkort, så utviklerne går direkte i minus ved kjøp av slike koder. Skal ikke si jeg aldri har kjøpt koder derfra, men unnlater å kjøpe indiespill ol. derfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er nå Origin mest ment for at EA skal kunne gi ut sine egne spill så at de tar 30% fra seg selv går vel helt fint for de.

Leste nylig at noen skrev at Steam ikke tok noe for cd nøkler som utgiveren genererte hos steam og delte/solgte ut ellers i butikker og sånt så de 30% steam tar ligger angivelig egentlig rundt 20% hvis en inkluderer de.

 

https://arstechnica.com/gaming/2019/04/why-valve-actually-gets-less-than-30-percent-of-steam-game-sales/

 

Yup, har tilogmed en kilde her fra beste hold

 

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys?l=norwegian&language=english

 

 

Steam keys are meant to be a convenient tool for game developers to sell their game on other stores and at retail. Steam keys are free and can be activated by customers on Steam to grant a license to a product.

Det gjelder jo kun om spillet selges utenfor steam.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Husk at G2A har flere selgere og at det derfor ikke nødvendigvis er sånn at alle er "legitime" noe siden forklarer.

Bruker man selgere med 5 stjerner og over 10.000 salg er man trolig relativt sikker.

Per dags dato har ingen av nøklene på flere store titler kjøpt der blitt fjernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...