Gå til innhold

Konkurrent: Forsvaret hadde bestemt seg på forhånd for VW Amarok som feltvogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer juks og bedrag med VW involvert? Nå står ikke verden til påske...

Hva har VW jukset med her ? og har du dokumentasjon på det du påstår VW har jukset med i denne spesifikke saken.

 

Jeg har stor forståelse for at forsvaret vil unngå og gjøre forretninger med en aktør som allerede har anlagt en sak mot forsvaret på et annet anbud.

 

Jeg gjør akkurat det samme, kunder jeg har problemer med prøver jeg å unngå og ha flere oppdrag for.

Endret av Nautica
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Godt mulig det prosessmessig burde vært gjort annerledes, men jeg tenker det sier seg selv at hvis Heimevernet skal skaffe en ny felt-vogn så må soldatene kunne ha utstyr på når de sitter i den, noe annet ville vært absurd. 

 

Ja, for du kommer nok langt i felt her i trange, norske skoger med den monstertrucken der. Du kommer sikkert langt på grusveier og opptråkkede veier i felt, men det kan du med de fleste biler med 4x4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det er morsomt å harselere med og klage over Forsvaret, VW og Møller er det ingen tvil om, og de har alle gjort seg fortjent til det ved tidligere anledninger. Denne saken er derimot ikke en av disse anledningene. Her deier det seg jo om et selskap som ikke stilte med et godt nok kjøretøy som nå sitter og griner over at forsvaret faktisk valgte noe som funker. 

 

At en feltvogn må kunne kjøres av soldater i full utrustning sier seg jo selv.

Endret av EJacobsn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva har VW jukset med her ? og har du dokumentasjon på det du påstår VW har jukset med i denne spesifikke saken.

 

Jeg har stor forståelse for at forsvaret vil unngå og gjøre forretninger med en aktør som allerede har anlagt en sak mot forsvaret på et annet anbud.

 

Jeg gjør akkurat det samme, kunder jeg har problemer med prøver jeg å unngå og ha flere oppdrag for.

¨

Du som privat næringsdrivende må gjerne velge folk ut fra akkurat den grunnen du ønsker, men staten må nok opptre mer saklig enn som så.

Hvorfor går forsvaret via en importør og ikke direkte til fabrikken?

Forsvaret "går ikke" til noen som helst, de utlyser en konkurranse som hvem som helst kan by på. Også fabrikken, om de skulle ønske.

"Forsvaret utformet konkuransen med vilje slik at den beste bilen skulle vinne!" Alvorlige anklager dette :hmm:

Poenget til den forsmådde leverandøren her er vel at de nettopp ikke utformet konkurransen på den måten. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsvaret trenger da ikke engang ha anbudskonkurranser på millitært utstyr. De har full rett til å kjøpe det de vil direkte. Makan til tull.

 

 

Kort fortalt mente Blue at anskaffelsen var omfattet av WTO-avtalen om offentlige anskaffelser, fordi det ikke dreide seg om militære kjøretøy.

:hm:

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

¨

Du som privat næringsdrivende må gjerne velge folk ut fra akkurat den grunnen du ønsker, men staten må nok opptre mer saklig enn som så.

Forsvaret "går ikke" til noen som helst, de utlyser en konkurranse som hvem som helst kan by på. Også fabrikken, om de skulle ønske.

Poenget til den forsmådde leverandøren her er vel at de nettopp ikke utformet konkurransen på den måten.

Hva som skrives og skal gjøres offisielt og hva som gjøre bak lukkete dører behøver ikke å gi samme utfall.

Lenke til kommentar

Forsvaret trenger da ikke engang ha anbudskonkurranser på millitært utstyr. De har full rett til å kjøpe det de vil direkte. Makan til tull.

 

:hm:

 

 

Det skulle man tro, men i en "liberalistisk" verden er det selskapene som setter dagsordenen. Da oppstår det fort fordyrende mellomledd både her og der. Eller "fri konkurranse til fordel for alle", som det heter på ideologispråket.

Lenke til kommentar

Poenget til den forsmådde leverandøren her er vel at de nettopp ikke utformet konkurransen på den måten.

Tja, soldater skulle kunne fraktes inkludert stridsutstyr, ER det da egentlig rimelig å anta at soldatene skulle fraktes uten, med hjelmer og vester på lasteplanet for å "inkludere" dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...