Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Større innsugs problemer enn eg trodde (video)


Anbefalte innlegg

Da var vi her igjen.
Med tanke på forrige tråd med ujevn tomgang (ref. snekkelyd) og en merkelig surkling bak luftfilteret mitt så merket eg DETTE idag, da eg tok av filteret for å høre om lyden forsvant/ble sterkere med filteret av.

Merket at ting var løst da eg skulle skru filteret tilbake på, og ser da dette.


https://www.dropbox.com/s/dhicg7x15r2ki4y/20190410_184807.mp4?dl=0


Så er spørsmålene mine:
1 Blir dette dyrt å ordne på verksted EVENTUELT selv om det ikke er vanskelig

2 "Farlig" å kjøre med til det blir fikset?
3 Er dette årsaken til dårlig tomgang og ulyd i luftfilter omrdet?

 

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Falsk luft kan definitivt forklare dårlig tomgang. Kan nok også forklare surklelyder, selv om dette ikke er uvanlig når en bruker kon-filtre. Mye av poenget med de originale luftfilterboksene er å dempe denne lyden.

 

Kan ikke se om det er en gummiovergang som har sprekt eller om det er hele spjeldhuset som  må byttes. Kan umulig tro det er så veldig vanskelig. Bare sørg for at det ikke ramler fullt av dritt nedi når du tar av den gamle.

Lenke til kommentar

Falsk luft kan definitivt forklare dårlig tomgang. Kan nok også forklare surklelyder, selv om dette ikke er uvanlig når en bruker kon-filtre. Mye av poenget med de originale luftfilterboksene er å dempe denne lyden.

 

Kan ikke se om det er en gummiovergang som har sprekt eller om det er hele spjeldhuset som må byttes. Kan umulig tro det er så veldig vanskelig. Bare sørg for at det ikke ramler fullt av dritt nedi når du tar av den gamle.

Ikke at eg er ekspert, langt ifra men for meg ser det ut som noe gummi som er ødelagt, kanskje pga vibrasjoner fra kon filteret over tid?

Uansett så har eg sett på deler, og kommet frem til at det er denne eg trenger?

 

https://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/14208-flens-til-innsug-forgasser-1-6-1-8l

Lenke til kommentar

Det kan se veldig korrekt ut. Ulempen med gummi er at den råtner og/eller tørker og sprekker over tid. Spesielt hvis den blir full av olje.

Det kan nok stemme. Nå har ikke eg hverken tenkt over eller byttet ut den delen der på de 15 årene eg har hatt bilen. Det som kanskje er enda verre er at eg heller aldri har skiftet bensinfilter...lurer på hvordan DET ser ut innvendig..

Lenke til kommentar

Da har eg fått åpnet opp og fått etter litt om og men løsnet skruer og diverse slik at eg fikk hele flensen, vertfall den delen som ikke sitter fast i blokka, løs

Bestilt ny, og ser at den eg eg linket til igår ikke er den rette, men heldigvis hadde de den rette på samme nettside.

post-97018-0-93675300-1555012111_thumb.jpg vs 050129761f.jpg

Fikk også beskjed om å rengjøre forgasseren...?  :hmm:  :rofl: 


post-97018-0-91343300-1555012127_thumb.jpg

Tips til hva eg kan bruke til å rengjøre? Forgasseren sitter fortsatt fast via ledninger og de vil eg ikke fjerne (skumle kabler) så rengjøring må bli mens den er noenlunde fast til blokka.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...