Gå til innhold

Her kommer de nye hurtigladerne i Finnmark


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt."

Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS?

Leveres fortsatt nye biler med Chademo kontakt.

Men det skulle i tillegg til den ene CCS laderen på 50KW også være en CCS lader på 150KW så da blir det i allefall likt antall med begge deler.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

"to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt."

Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS?

Det er sikkert greit om det settes opp endel kombinerte CCS/Chademo ladere. I tillegg til at endel biler fortsatt leveres med Chademo, så leverer Tesla Chademo adaptere, og mange har kjøpt de. Dette er et område uten superladere, så det øker jo antall Teslaer som vil bruke stasjonene. Men Tesla går også over til CCS etterhvert. Model 3 lader allerede på CCS. Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bak mål: "50 kilowatt hurtigladere med med minst to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt."

 

Burde være omvendt da CCS standarden som EU har vedtatt og selv Tesla har bestemt at europeiske biler skal ha det i fremtiden slik jeg har forstått det. Model 3 har CCS allerede (fra lanseringen).

 

Å ha noe støtte for CHAdeMO er forståelig, men det burde være overvekt av CCS uttak!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ha noe støtte for CHAdeMO er forståelig, men det burde være overvekt av CCS uttak!

Er jo det når det settes opp 100KW (50+50) kapasitet til chademo og 200KW (50+150)til CCS.

Dessuten har nyere biler lengere rekkevidde en de som fremdeles leveres med chademo slik at ladebehovet pr. kjørte kilometer er lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper dette blir bygd og at Tesla får ut fingeren de også.

 

De 14 Teslaeierne i Kirkenes og Vadsø må være rimelig frustrerte for å ikke kunne dra på langtur uten å måtte ta en gigantisk ladepause for å komme seg videre til nærmeste hurtiglader. Fra Vadsø til nærmeste hurtiglader er det 604 km og fra Kirkenes til nærmeste superlader er det 679 km. Man kan jo selvsagt hypermile og gamble på godt sommerføre, men det må være utrolig frustrerende.

 

Avstandene 604 og 679 km inkluderer ikke bare Teslas superladere, men også CCS/Chademo. Jeg teller ikke med den i Kirkenes (Finnmarks første hurtiglader) fordi jeg tar utgangspunkt i at man starter med 100% SoC der.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt."

Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS?

 

Kan man ikke bare kutte ut bensin på bensinstasjonene? De fleste kjører på diesel?

altså.. litt feil sammenligning. det som faktisk skjer at at 98 bensin kuttes mer og mer ut slik at det kun er 95 igjen...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"to CHAdeMO-kontakter og én CCS-kontakt."

Er ikke CHAdeMO så på vei ut nå, at man like godt kunne droppet det til fordel for CCS?

 

Kan man ikke bare kutte ut bensin på bensinstasjonene? De fleste kjører på diesel?

altså.. litt feil sammenligning. det som faktisk skjer at at 98 bensin kuttes mer og mer ut slik at det kun er 95 igjen...
Kanskje ikkje so rart. Bensinsalet har falle i meir enn ti år på rad, og då er det ikkje rart at den typen bensin det går minst av er den fyrste som forsvinn. Stasjonane vil ikkje risikere at bensinen på tankane går ut på dato. (Ja, bensin er datostempla.)

 

Endeleg statistikk for petrolemssal i 2018 kom forresten ut i dag. Salet av bilbensin gjekk ned med 3 nye prosent i 2018. Sal av autodiesel gjekk ned med 1,5%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Severin Suveren skrev (1 time siden):

Helt utrolig at ikke alle stasjonene planlegges med minst 150 kilowatt. Norsk infrastruktur-utbygging i et nøtteskall.

NAF sin anbefaling for ladeinfrastruktur er at man bygger ut nesten bare 150 kW-ladere fra og med 2020. De anbefaler også at jekker det opp til 350 kW fra 2023. Sånn rent strategisk mener jeg det er lurt å ha en kombinasjon på hver plass. F.eks at et ladested som i dag har 4x50kW oppgraderes med 4x150kW neste år og får ytterligere 4x350kw fra 2023, slik at det blir totalt 12 ladeplasser der fra 2023. Prismodellen må være sånn at 50kW-bilister ikke gidder å kaste bort penger på å okkupere en kraftigere lader enn nødvendig.

Kahuna skrev (55 minutter siden):

Helt utrolig at det tillates et fortsatt fragmentert ladeapp- og brikke-kaos!

Enig, men her er det vel ingen som har klart å lage noe helhetlig ennå? Bilen bør identifisere seg ovenfor laderen ved hjelp av sikker kommunikasjon via ladekabelen så man slipper brikke i det hele tatt. Uansett hvilket ladenettverk man velger å bruke. Fysisk nøkkel er jo såå 90-tallet og RFID er jo såå 2010-tallet. Nå har vi 2020 like om hjørnet og da bør det være nøkkelfritt/brikkefritt plug and play.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Enig, men her er det vel ingen som har klart å lage noe helhetlig ennå? Bilen bør identifisere seg ovenfor laderen ved hjelp av sikker kommunikasjon via ladekabelen så man slipper brikke i det hele tatt. Uansett hvilket ladenettverk man velger å bruke. Fysisk nøkkel er jo såå 90-tallet og RFID er jo såå 2010-tallet. Nå har vi 2020 like om hjørnet og da bør det være nøkkelfritt/brikkefritt plug and play.

Selv om brikke er 2010 talls så fungferer det utmerket godt og sist men ikke minst sømmløst der det benyttes slik som i landets bomringer.
Du kan med en og samme bombrikke i frontruta passere alle landets bomstasjoner uten å foreta deg noe annet en å betale regningen når den kommer og sånn burde det også være med lading.
Brikke eller skiltgjennkjenning når man lader og da gjerne med en brikke som sitter i bilen.
Bilgjennkjenning gjennom kabelen høres også bra ut bortsett fra at ikke alle biler har dette i dag og derfor vil være et problem om man skulle bestemme seg for bare en standar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bompengebrikken er et godt forbilde ja. I tillegg til 'roaming' på betalingsløsningen så burde det være pålagt å ha tilstand og detaljert informasjon om det enkelte ladepunkt tilgjengelig i sanntid, på et format som gjorde at konkurrerende apper kan vise den samme informasjonen.

Snart på tide å legge planer for 'Nasjonalt Hurtigladenett'? Jeg lekte litt med tall og kom til en kost per bil på NOK 600 for å dekke landet med hurtigladere nok til å ta unna det meste unntatt 2.påskedag. Da snakker vi 200 biler per ladepunkt, Tesla ligger på 50 biler per superchargerpunkt så det er bare å gange opp. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...