Gå til innhold

[Løst] Stasjonær gamer til ca. 10000


Anbefalte innlegg

Dattera er 16 og skal kjøpe stasjonær PC for første gang. Jeg er ganske rusten, så vet ikke hva jeg bør gå for for tiden.

 

Hun spiller ikke de mest tungdrevne spillene. Det går i WoW, MOBA og Hearthstone. Ganske lett gaming-bruk for tiden mao., men bør ha mulighet for tyngre bruk dersom interessen endrer seg.

 

Hun driver en del med foto og redigering, så det bør være bra lagrinsplass.

 

Jeg så på denne: https://www.komplett.no/product/11495/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i55#, men er som sagt ganske blank på hva som er bra for tiden.

 

Kan godta litt over 10000 dersom det er enkelte endringer som bør gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått opp til minimum 16 GB RAM,med video og redigering I tankene, samt en 1 eller 2 TB HDD I tillegg. Ville muligens vurdert DVD-drev, mest praktisk om den allerede er installert. Utover det er eksterne harddisker og DVDspillere/skriver en mulighet senere om behovet viser seg, samt mulighet til å oppgradere senere. Disse er forsåvidt også greie pcer til oppgraderinger I ettertid.

Lenke til kommentar

8 og 9 serie intel duger som faen med god kjøling, amd 2600x/2700 om det er ett billigere og dårligere alternativ. Opplevd mye merkelig med amd for tiden innen gaming med folk som har spurt om hjelp.
1070 kort henger bra med ennå, ivertfall til hennes bruk ser det ut til.
 

Angående ram'n ja, bør du finne en helt annen også 16gb :)

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar

8 og 9 serie intel duger som faen med god kjøling, amd 2600x/2700 om det er ett billigere og dårligere alternativ. Opplevd mye merkelig med amd for tiden innen gaming med folk som har spurt om hjelp.

Som hvilke problemer? Det vanlige er at folk har kjøpt kjip RAM, men da merkes problemene gjerne utenom spill også.

En 2600X vil gjøre det like bra i spill og garantert mye bedre i alt annet (6c/12t vs 6c/6t).

 

Edit: Ser de bare har PCer med 2600 og har en kunstig høy pris for å velge 2600X isteden.

 

Medfølgende kjølerne til AMD er veldig kurrant. Regner med den medfølgende kjøleren til i5-9400F klarer jobben. Litt bortkastet å bruke ekstra penger på kjøler når en kjøper en CPU som ikke kan eller skal overklokkes. Legg heller pengene i noe annet.

 

DVDspillere/skriver en mulighet senere om behovet viser seg

En ekstern DVD-R/RW koster omkring 400kr. Blir sjeldent brukt men kjekt å ha en tilgjengelig.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Virker greit, men går hun/ skal hun gå medier og kommunikasjon? Da får hun jo skolepc til å redigere på, og da virker det bygget også perfekt til spill. Med de spillene hun spiller er 1070 litt overkill, men vil helt sikkert ikke være det om et par år. Det er også med en wifi-dongel, trenger dere det?

Lenke til kommentar

Som hvilke problemer? Det vanlige er at folk har kjøpt kjip RAM, men da merkes problemene gjerne utenom spill også.

En 2600X vil gjøre det like bra i spill og garantert mye bedre i alt annet (6c/12t vs 6c/6t).

Medfølgende kjølerne til AMD er veldig kurrant. Regner med den medfølgende kjøleren til i5-9400F klarer jobben. Litt bortkastet å bruke ekstra penger på kjøler når en kjøper en CPU som ikke kan eller skal overklokkes. Legg heller pengene i noe annet.

 

En med artifacts, vega og 2700x, en med altfor lav fps til å klare å streame med en 2600. Kræsj osv.

Lenke til kommentar

En med artifacts, vega og 2700x, en med altfor lav fps til å klare å streame med en 2600. Kræsj osv.

Bortsett fra et mulig defekt skjermkort (aldri opplevd noe annet gir artifacts) var det ganske vage feilbekrivelser.

Er det bare dette som gjør at du ikke vil anbefale AMD?

Samtlige jeg kjenner bruker Intel/Nvidia og det høres ikke akkurat feilfritt ut der heller.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Virker greit, men går hun/ skal hun gå medier og kommunikasjon? Da får hun jo skolepc til å redigere på, og da virker det bygget også perfekt til spill. Med de spillene hun spiller er 1070 litt overkill, men vil helt sikkert ikke være det om et par år. Det er også med en wifi-dongel, trenger dere det?

Nei, hun skal ikke gå medier, så jeg regner ikke med hun får PC som hun vil være fornøyd med til gaming.

Jeg fjerna wifi-donglen. Har kablet nettverk i alle aktuelle rom :-)

Lenke til kommentar

Nei, hun skal ikke gå medier, så jeg regner ikke med hun får PC som hun vil være fornøyd med til gaming.

Jeg fjerna wifi-donglen. Har kablet nettverk i alle aktuelle rom :-)

Ok. Til spill funker ikke skolepcene uansett nei. Men hva redigeres bildene og filmen med? Cpuen burde funke fint, jeg har en i7 7700K som er veldig lik i ytelse. Funker knall i Premiere og Photoshop.

Lenke til kommentar

Ok. Til spill funker ikke skolepcene uansett nei. Men hva redigeres bildene og filmen med? Cpuen burde funke fint, jeg har en i7 7700K som er veldig lik i ytelse. Funker knall i Premiere og Photoshop.

Jeg er usikker på hva software de skal bruke. Men denne bør vel kunne drive det uansett hvis Premiere og Photoshop funker?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...