Gå til innhold

Mor dømt for å ha krenket datteren på sosiale medier


Anbefalte innlegg

Hvem som helst ville hatt den retten.

Og hvordan skulle den retten sett ut? Skal hvem som helst kunne bryte inn i privatlivet? Eller hva må eventuelt til for at noen skal kunne gjøre det?

 

I dag må det gjerne være en konkret mistanke, og det er gjerne flere etater involvert før man går inn i en familie. Barnevern, politi, skole/barnehage, osv. Det samarbeides altså på tvers av etater som gjerne sitter med mye informasjon om den aktuelle familien. Og da har de et reelt grunnlag å gå inn på.

 

Hvordan skal et slikt grunnlag skaffes i ditt drømmesamfunn der det ikke finnes noen med myndighet til å samle og samkjøre slik informasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og hvordan skulle den retten sett ut? Skal hvem som helst kunne bryte inn i privatlivet? Eller hva må eventuelt til for at noen skal kunne gjøre det?

 

I dag må det gjerne være en konkret mistanke, og det er gjerne flere etater involvert før man går inn i en familie. Barnevern, politi, skole/barnehage, osv. Det samarbeides altså på tvers av etater som gjerne sitter med mye informasjon om den aktuelle familien. Og da har de et reelt grunnlag å gå inn på.

 

Hvordan skal et slikt grunnlag skaffes i ditt drømmesamfunn der det ikke finnes noen med myndighet til å samle og samkjøre slik informasjon?

Det kan vi eventuellt ta i en tråd der det ikke ville være off-topic ... slik som denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1762968&page=10&&do=findComment&comment=24751873

 

Om du vil?

Lenke til kommentar

I dag må det gjerne være en konkret mistanke, og det er gjerne flere etater involvert før man går inn i en familie. Barnevern, politi, skole/barnehage, osv. Det samarbeides altså på tvers av etater som gjerne sitter med mye informasjon om den aktuelle familien. Og da har de et reelt grunnlag å gå inn på.

Barenvernet starter allerede undersøkelsene sine med intervju av den misstenkte familien, utspørring av barna på skole eller barnehage og hjemmebesøk hos familien bare basert på så lite som et enkelt anonymt tips.

Missbrukes av misunnelige naboer eller andre med hevnmotiver over en lav sko om det er noen man ønsker å "straffe" litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barenvernet starter allerede undersøkelsene sine med intervju av den misstenkte familien, utspørring av barna på skole eller barnehage og hjemmebesøk hos familien bare basert på så lite som et enkelt anonymt tips.

Missbrukes av misunnelige naboer eller andre med hevnmotiver over en lav sko om det er noen man ønsker å "straffe" litt.

Hvor mange kjenner du som bruker anonyme tips slik?

Lenke til kommentar

Personlig kjenner jeg 1 person som gjorde dette.

Men det foregår nok til at det skrives om det.

 

https://www.h-avis.no/debatt/barnevern/meninger/barnevernet-og-anonyme-bekymringsmeldinger/o/5-62-287697

4. En slik melding kan også skyldes at melderen ønsker å ramme en familie på et særdeles sårbart og ømt punkt. Det kan skyldes misunnelse, hevnlyst eller ren og skjær ondskap – sånn er vi mennesker.

EDIT!

Må faktisk korrigere meg selv her, jeg kjenner faktisk to som har gjort dette i tillegg til folk som har fått dette mot seg i en såpass alvorlig sakt at barnet blei hasteomplasser helt uten grunn.

Hvordan vet jeg at det var uten grunn, jo vedkommende fikk tilbake barnet etter kort tid.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig kjenner jeg 1 person som gjorde dette.

Men det foregår nok til at det skrives om det.

 

https://www.h-avis.no/debatt/barnevern/meninger/barnevernet-og-anonyme-bekymringsmeldinger/o/5-62-287697

Noen sendt inn ett leserbrev om saken ja, men det er 0 eksempler å vise til der. For alt jeg vet er det du som har sendt inn leserbrevet..

 

Men klart, det kan skyldes hva som helst, men jeg vil anta det i stort sett alle saker er en reel bekymring. Jeg tviler bare på hvor vanlig det er at folk gjør det av andre grunner enn faktisk bekymring.

Lenke til kommentar

Barenvernet starter allerede undersøkelsene sine med intervju av den misstenkte familien, utspørring av barna på skole eller barnehage og hjemmebesøk hos familien bare basert på så lite som et enkelt anonymt tips.

Missbrukes av misunnelige naboer eller andre med hevnmotiver over en lav sko om det er noen man ønsker å "straffe" litt.

Merk at det da er snakk om å undersøke om det kan være noe i det. Det er altså ikke snakk om noe maktbruk, ut over det at nettopp barnevernet har myndighet til å sette i gang undersøkelse.

 

I SFs idealsamfunn er det ingen som har myndighet til å sette i gang noe lignende.

Lenke til kommentar

Noen sendt inn ett leserbrev om saken ja, men det er 0 eksempler å vise til der. For alt jeg vet er det du som har sendt inn leserbrevet..

 

Men klart, det kan skyldes hva som helst, men jeg vil anta det i stort sett alle saker er en reel bekymring. Jeg tviler bare på hvor vanlig det er at folk gjør det av andre grunner enn faktisk bekymring.

Kan jo godt hende at det bare er jug men trivelig lesning er det i hvertfall.

https://www.ung.no/oss/konfliktlosning/81403.html

Lenke til kommentar

Kan jo godt hende at det bare er jug men trivelig lesning er det i hvertfall.

https://www.ung.no/oss/konfliktlosning/81403.html

Vanskelig å si, men virker merkelig om barnevernet sier at barna skal bli tatt på dagen uten at de faktisk blir det. For det er en lang prosess, selv når behovet er der. Det finnes de som jobber med å sverte barnevernet også..

Men at det kan skje som hevn tviler jeg ikke på, kun at det er problematisk vanlig at det skjer. Sånn sett er det ikke så nøye om historien er sånn eller ikke.

 

Men, begynner å bevege oss godt inn i OT-verden her nå, så jeg gir meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hele poenget er at når noe skrives om barnevernet eller at person er tiltalt dømt for ett eller annet basert på barnevernet så velger jeg å prøve å se hele bildet.

Kan godt hende at moren i dette tilfellet, altså den saken tråden handler om er rape hakke gal og at barnevernet har rett men i det øyeblikket det også nevnes at hun har forulempet personer i barnevernet så kan saken og videofilene like gjerne vare en hevn og takk for sist fra barnevernet.

Det trenger ikke være det men det kan like gjerne være sånn.

 

Når det kommer til alt som skjer rundt oss og også denne saken så ser jeg for meg at menneskene ikke er noe annet en litt mere moderne aper og da faller alt så fint på plass fra vold og utpressing til hevn og korrupsjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barnevernet dømmer heldigvis ikke men rettsvesnet har en lei tendens til å stole for mye på barneværnet om vi skal tro på alt som skrives rundtom anngående dette.

Jeg ser dåg et problem her som er litt mere konkret og det er at det ikke finnes noe organ som kontrollerer barnevernet slik at de i praksis kan gjøre som de vil.

Det er skummelt og kan utnyttes av de som er villige til det for egen vinning eller som et hevnmotiv (ikke glem apeflokken her).

Lenke til kommentar

Det er jo rettsvesenet som bestemmer over barnevernet, så da må man vel ha ett rettsvesen-ish opplegg som avgjør om rettsvesenet sin behandling er riktig, ett system ut over fylkesmannen, tingretten, lagmannsretten og høyesterett..

Og mer inndirekte, fylkesnemda, helsetilsynet og menneskerettighetdsomstolen.

Lenke til kommentar

Hverken rettsvesnet eller fykesmannen er noe kontrollorgan over barnevernet like lite som de er et kontrollorgan over politiet som for øvrig har et eget kontrollorgan (spesialenheten for politisaker).

https://no.wikipedia.org/wiki/Spesialenheten_for_politisaker

Retten og fylkesmannen hører stort sett på barnevernet da det er de som har "ekspertisen" om du vil selv om de tar aldri så mye feil.

Systemet fungerer ikke i følge Harald Koht, professor emeritus i offentlig administrasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-ekspertnettverk-skal-sla-alarm-om-feil-i-barnevernsaker---vi-er-rystet-inn-til-hjerterota/67528271

- Vi er ei gruppe sakkyndige som er alldeles rystet helt inn til hjerterota over det vi ser i norsk barnevernpraksis, sier Salvesen til Dagbladet.

Salvesen er initsiativtaker og talsmann for KIB(Kompetansenettverk for kvalitet i barnevern).

Om du leser hele artikkelen jeg linket til så står det ikke helt bra til med barnevernet.

 

Heller ikke i følge bergenadvokat.no står det ikke helt bra til bestandig.

https://www.bergenadvokat.no/barnevernet-kan-gjore-feil/

Barnevernet kan gjøre feil

Når barnevernet undersøker saken din, lager saksbehandleren referater og rapporter om deg og barnet underveis.

Vanligvis går dette helt fint, men noen ganger ser jeg at disse rapportene kommer helt skjevt ut.

Kan du nå se hvor dette kan ende om barnevernet tar beslutninger som "kommer helt skjevt ut" og videre førers for retten som igjen stoler på barnevernets slutninger?

 

De gale har det godt men de blinde har det bedre for de ser ikke alt det de gale gjør.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hele poenget er at når noe skrives om barnevernet eller at person er tiltalt dømt for ett eller annet basert på barnevernet så velger jeg å prøve å se hele bildet.

Kan godt hende at moren i dette tilfellet, altså den saken tråden handler om er rape hakke gal og at barnevernet har rett men i det øyeblikket det også nevnes at hun har forulempet personer i barnevernet så kan saken og videofilene like gjerne vare en hevn og takk for sist fra barnevernet.

Det trenger ikke være det men det kan like gjerne være sånn.

Nei, det kan ikke det. I det minste ikke hvis man har bare bittelitt peiling på hvordan det norske rettssystemet fungerer.

 

Minner igjen om at vedkommende ble dømt for det hun gjorde mot barnet, ikke barnevernet.

 

Men for all del, bare ignorer virkeligheten du.

 

Jeg ser dåg et problem her som er litt mere konkret og det er at det ikke finnes noe organ som kontrollerer barnevernet slik at de i praksis kan gjøre som de vil.

Det er feil. Du har både fylkesnemnder, domstol og andre kontrollorganer.

 

Systemet fungerer ikke i følge Harald Koht, professor emeritus i offentlig administrasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Så synd for ham. Synsingen hans er imidlertid ikke spesielt troverdig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Nei, det kan ikke det. I det minste ikke hvis man har bare bittelitt peiling på hvordan det norske rettssystemet fungerer.

 

Minner igjen om at vedkommende ble dømt for det hun gjorde mot barnet, ikke barnevernet.

 

Men for all del, bare ignorer virkeligheten du.

Jeg håper virkelig for din del at du aldri noen gang kommer ut for barnevertet selv for det kan gi deg en aldri så liten vekker om hvordan virkeligheten faktisk er.

 

Uttalelser fra professorer, advokatfirma og kompetansenettverk for kvalitet i barnevern anser jeg som en del av virkeligheten, å påstå noe annet vitner vel mere om ignoranse en virkelighetoppfatning.

Lenke til kommentar

Uttalelser fra synsere som synser hjelper lite når fakta ikke er på deres side.

 

Du burde kanskje skaffe deg litt kunnskap om hvordan ting fungerer?

Da regner jeg med du har god kunnskap om dette og kan belære meg om hva som skjer når barnevernet åpenbart tar feil, henter ut barn og senere med halen mellom beina levere unger til sine rettmessige foreldre.

For det skjer når urettmessige beskyldninger om sexuelt missbruk, rusproblemer eller vold i hjemmet blir meldt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...