Gå til innhold

Rettet reklame - thin foil hat on


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde en stund at jeg fikk svært mye reklame som de umulig kunne rettet mot meg uten å benytte mikrofonen. Fikk den gangen skrudd av mikrofontilgang på facebook og messenger som så ut til å løse problemet såvidt jeg kunne se. Nå har jeg skiftet til en android telefon (huawei) og opplever det samme igjen.

 

Jeg har aldri sett reklame for det før, men i dag kom det en reklamesnutt om "113 når bør en ringe" i en nettavis. Det sammenfaller veldig med at samboeren min fikk et brev i fra luftambulansen i går med et kort som beskriver når man bør ringe 113 og vi ble da diskuterende 113 appen og nødvendigheten av kortet hun ble tilsendt. Det kan være tilfeldig selvsagt, men utrolig påfallende når denne dukker opp rett etterpå. Vi har heller ikke søkt på lignende på nett. 

 

Jeg har gått inn i tilganger nå og der har 6 apper tilgang til min mikrofon. Det er "Carrier Services" som ser ut til å være noe google greier, kamera, kontakter, messages, opptaker og snapchat som har tilgang til kamera. Jeg har skrudd av alt annet. Skrudde også av "google" selv om jeg fikk melding om at noen essensielle funksjoner kunne blit slått ut. Er det dumt? 

 

Jeg har ikke noen store hemmligheter, men jeg synst disse markedsrettede reklamen er jævlig irriterende og repeterende. Det er enda verre når jeg søker/googler etter ting som før kjøp av en telefon og så får jeg masete reklame om telefonen jeg allerede har kjøpt i månedsvis etterpå. Tar i mot alle gode tips til hvordan man kan bli kvitt sånt. Kjører adblock og ublock i nettleseren, men de tar  ikke nok og fjerner ikke disse som er rettet mot meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sett reklame for det før, men i dag kom det en reklamesnutt om "113 når bør en ringe" i en nettavis.

 

Det sammenfaller veldig med at samboeren min fikk et brev i fra luftambulansen i går med et kort som beskriver når man bør ringe 113 

 

Kan det tilfeldigvis tenkes at Norsk luftambulanse for tiden kjører en kampanje som kalles akuttaksjonen???

https://norskluftambulanse.no/akuttaksjonen/

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det kan jo hende at det gikk en 113-kampanje over flere medier. Du var i målgruppen, og ble nådd på flere fronter.

EDIT: Ninjaed på det poenget. :ph34r:

De fleste av oss har en forestilling om fri vilje som gjør slike hendelser påfallende, men vi er forutsigbare, det er jo det som er forretningsmodellen til Facebook, Google med flere. De vet mye om brukerne, og vi skal ikke utelukke at algoritmene forstår hvilke produkter vi ønsker nesten før vi selv blir det bevisst. Avlytte oss gjør de nok ikke, men Messenger har de en viss oversikt over.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg fikk også opp annonse for 113 på et eller annet i dag (husker ikke hvor), og jeg er dønn sikker på at jeg ikke har snakket om hverken det ene eller andre nødnummeret på veldig lenge. Det er ikke akkurat dagligdags tema i husholdningen, for å si det sånn. 

 

Tilfeldig. Hjernen vår er veldig flink til å finne mønstre og sammenhenger der det egentlig ikke er noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er flere som har opplevd dette. AVE på youtube hadde også en fortelling om noe han diskuterte over telefon som var veldig industrielt og spesifikt og ikke noe man vanligvis kjøper, leter etter eller prater om. Og senere fikk han reklame om nettopp dette.

Det er dette jeg mener. Nå var gjerne 113 et dårlig eksempel siden de tydeligvis kjører en kampanje om dagen, men det har vært langt særere ting som også har dukket opp i reklame feeden..

Lenke til kommentar

Det har nok mest med selektiv hukommelse å gjere, at ein huskar dei gongane reklamen samsvarar med samtametema, medan ein ikkje huskar alle gongane ein har snakka om sydentur og får reklame for grønnsåpe.

 

Det er nok teknisk mulig å bruke mikrofon og stemmegjenkjenning for å sende målretta reklame, men dersom det er tilfelle så er det godt skjult, ein får fortsatt mykje reklame som ikkje er målretta.

 

Vil eigentleg tru at den tilpassa reklamen kjem frå vanlige nettsøk, som igjen blir samtaleemne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Facebook har nå blitt tatt før i å scanne mikrofoner for å lytte etter info for å levere reklame.

 

Mennesker har et behov for å forstå og sette ting i sammenheng og da kan det komme det opp en del teorier som ikke alltid har rot i virkeligheten, men med det sagt holdes døren åpen både for tilfeldigheter, målrettet annonsering og avlyttning

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette jeg mener. Nå var gjerne 113 et dårlig eksempel siden de tydeligvis kjører en kampanje om dagen, men det har vært langt særere ting som også har dukket opp i reklame feeden..

Tenker det er en kombinasjon av selektiv hukommelse/confirmation bias samt en undervurdering av hvor flinke de er å spesialsy reklamer på nett til dags. Ja, det virker litt ekkelt noen ganger, og det burde det. For det sier hvor mye de faktisk vet om deg selv om de ikke lytter på samtalene dine. De trenger faktisk ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du samme konto på google chrome på PCen som aktiveringskonto på Android? :)

Ja det henger nok godt sammen :) En annen ting som sikkert også bidrar mtp annonser er at telefonen er tilkoblet VPN serveren i huset så jeg surfer på samme ip omtrent uansett når jeg er på nett.

 

Jeg har begynt å bruke Opera og skrudd på den innebygde vpn klienten i incognito modus nå bare for å teste litt. Det gir befriende lite annonser som treffer så bra.

 

Jeg har alltid vært klar over reklame profiler som facebook/Google osv bygger opp og bruker for alt det er verdt.. Kan bare ikke skjønne at de treffer så godt.

 

Kan man ikke på en eller annen måte se hvilken apper som lytter på mikrofonen?

Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg begynte å legge merke til at jeg fikk søketreff på veldig spesifikke ting, med veldig generiske navn. dette uten å ha søkt på eller hatt aktiviteter rundt disse produktene. Men samtalen som ledet til søket inneholdt mye informasjon om hva en var på jakt etter.

 

Historien viser oss at vi alltid har god grunn til å være litt paranoide i forhold til hva store selskap og myndigheter bedriver av overvåking til «vårt eget beste».

Lenke til kommentar

Det som er maks irriterende er dagene etter at jeg har kjøpt et eller annet på nett. Hvis jeg har vært på prisjakt, sjekket priser på et produkt og så bestilt det en plass, så viser annenhver annonse på web den varen jeg akkurat har kjøpt + liknende alternativer.

 

Gidd a! Som om jeg ikke bruker nok tid i forkant allerede, så skal jeg bli mast på i etterkant også.

 

Smart reklame meg i rattata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er velkjent at man googler det som snakkes om, at et søk eller annen nettrafikk kan gjelde de som er i samme rom som deg. De kan lett spore hvem som er familie og venner basert på nettaktivitet og at dere er på samme sted (IP-adresse). Derfra kan de gjøre antagelser på dine venners aktivitet og gi deg reklame. Har du snakket om det, og bekjente søkt på det kan de gi deg reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er velkjent at man googler det som snakkes om, at et søk eller annen nettrafikk kan gjelde de som er i samme rom som deg. De kan lett spore hvem som er familie og venner basert på nettaktivitet og at dere er på samme sted (IP-adresse). Derfra kan de gjøre antagelser på dine venners aktivitet og gi deg reklame. Har du snakket om det, og bekjente søkt på det kan de gi deg reklame.

Det er selvsagt så jeg reagerer ikke der jeg vet at ting er søkt om på nettet eller kan være relatert til noe nærliggende vi har søkt etter/vært innom på nett. Vi er kun to i husstanden som er på nett så det er ikke veldig vanskelig å holde nogenlunde oversikt på sånt. Jeg tenker på klare tilfeller av ting man ikke har søkt om eller skrevet om på nett og som er sære nok til at de ikke dukker opp tilfeldig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...