Gå til innhold

Parkering i kommunal vei med "forbudt for motorvogn"


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i det siste parkert i en gate hvor  skiltet 306.1 "forbudt for motorvogn" står plassert i den ende enden av gata. Dette skilet har underskilt "Gjelder ikke kjøring til eiendommene". Det står ikke noe sånt skilt på den siden jeg ankommer fra.

 

Her om dagen oppsto det en krangel med en nabo som har utkjørsel til den samme gata. Han mener parkeringen min sperrer for ham når han skal inn i innkjørselen sin med sin egen bil. Han påsto at "forbudt for motorvogn"-skiltet som står i motsatt ende av gata forbyr meg å parkere der. Han sa dessuten at han tidligere har fått politiet til å bøtelegge bilister som står parkert i den aktuelle gata. Jeg tror på min side at naboen er full av dritt.

 

Slik jeg ser det slår skiltforskriften fast at forbudsskilt gjelder i kjørreretning fra det punktet de er satt opp, og at skiltet derfor ikke forbyr meg å parkere eller kjøre der, så lenge jeg ankommer gata fra motsatt side, og parkerer på høyre side i min kjøreretning.

 

I realiteten kjenner jeg til at det er et "forbudt for motorvogn"-skilt i andre enden, men dette mener jeg er uvesentlig i denne sammenhengen.

 

Jeg tror naboen misliker at biler står parkert i gata utenfor, og at han derfor gjør seg vanskelig. Dessuten kjøper jeg ikke argumentasjonen om at jeg sperrer for innkjørselen hans. Med mindre han kjører et gigantisk flak av en amerikaner bør han ha plenty av plass til å komme seg inn og ut av innkjørselen.

 

Hvem har rett?

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219#KAPITTEL_4

Endret av Du veit ikkje ka du snakka om
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra din forklaring, er jeg enig med deg. Med mindre dette er innenfor en parkering forbudt-sone, og du ikke hindrer ferdsel på veien eller parkerer direkte foran inn/utkjørsel.

 

Det finnes plenty av saker om naboer som ikke liker parkering på veien utenfor huset sitt. https://www.tv2.no/a/6747193/

 

Du kan jo også ringe kommunen og spørre, og evt. oppfordre naboen til å ta kontakt med politiet.

 

For mange år siden bodde jeg i Riddervolds gate i Trondheim. Der var det ingen regulering av parkering, og høyre side av veien på bildet ble brukt til parkering. Naboene i veien var flinke til å unngå å parkere direkte foran utkjøringene til hverandre, men det var ikke alltid de besøkende. På vinteren endte det noen ganger med at jeg ikke kunne kjøre ut av min egen innkjørsel fordi biler sto parkert slik som varebilen på bildet, likevel tror jeg bilene var lovlig parkert.

 

 

 

post-98178-0-51758800-1554882449_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har i det siste parkert i en gate hvor  skiltet 306.1 "forbudt for motorvogn" står plassert i den ende enden av gata. Dette skilet har underskilt "Gjelder ikke kjøring til eiendommene". Det står ikke noe sånt skilt på den siden jeg ankommer fra.

Er det underskiltet eller skiltet som mangler i den siden du ankommer fra?

Lenke til kommentar

Ut i fra din forklaring, er jeg enig med deg. Med mindre dette er innenfor en parkering forbudt-sone, og du ikke hindrer ferdsel på veien eller parkerer direkte foran inn/utkjørsel.

 

Det finnes plenty av saker om naboer som ikke liker parkering på veien utenfor huset sitt. https://www.tv2.no/a/6747193/

 

Du kan jo også ringe kommunen og spørre, og evt. oppfordre naboen til å ta kontakt med politiet.

 

For mange år siden bodde jeg i Riddervolds gate i Trondheim. Der var det ingen regulering av parkering, og høyre side av veien på bildet ble brukt til parkering. Naboene i veien var flinke til å unngå å parkere direkte foran utkjøringene til hverandre, men det var ikke alltid de besøkende. På vinteren endte det noen ganger med at jeg ikke kunne kjøre ut av min egen innkjørsel fordi biler sto parkert slik som varebilen på bildet, likevel tror jeg bilene var lovlig parkert.

 

 

 

 

Veien det er snakk om heter Bråtaveien og ligger i Hønefoss. Jeg har stått parkert langs gjerdet på høyre side. Sånn veien ser ut har jeg ekstremt store vanskeligheter med å se at parkeringen min skal være til hinder for naboen (vedkommende kjører en Ford Fiesta eller tilsvarende, det er ihvertfall ikke snakk om limousin eller monster truck).

 

https://www.google.com/maps/@60.1578071,10.25062,3a,49y,208.08h,85.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTBV19ZiSkjJUAwaBHX35Cw!2e0!7i13312!8i6656

Lenke til kommentar

Begge deler.

Høres merkelig ut at en vei er forbudt for motorvogn en vei, men ikke den andre. Feil skilting? Skiltingen fra den andre veien indikerer at det ikke er tillatt å kjøre inn der for å parkere på veien, kun for å kjøre til eiendommene. Men dersom dette er tillatt fra den andre veien, må noe være feil. Kanskje noen har fjernet skiltene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres merkelig ut at en vei er forbudt for motorvogn en vei, men ikke den andre. Feil skilting? Skiltingen fra den andre veien indikerer at det ikke er tillatt å kjøre inn der for å parkere på veien, kun for å kjøre til eiendommene. Men dersom dette er tillatt fra den andre veien, må noe være feil. Kanskje noen har fjernet skiltene?

Sannsynligvis er det nok ikke feil skilting. Skiltet står der ikke i 2010 heller, skulle tro kommunen hadde klart å sette opp et manglende skilt på nesten 10 år.

 

Jeg tror det er skiltet slik fordi de som bor langs veien hadde problemer med at kunder hos bedriftene lenger opp brukte veien deres framfor å kjøre ut på hovedveien andre veien. Denne veien er smalere og dårligere enn de alternative veiene i området, og derfor ønsket kommune og beboere å forhindre folk i å bruke denne som gjennomkjøringsvei, antar jeg. At kommunen evt. har skiltet feil bør uansett ikke bli mitt problem.

Lenke til kommentar

Skilt 306 har ingenting med parkering å gjøre. Hvis det ikke er andre skilt som forbyr parkering er det lov. 

 

Ja, men dersom dette skiltet forbyr meg å kjøre inn der i utgangspunktet, må jeg nødvendigvis bryte trafikkreglene for å stå parkert der, selv om selve parkeringen er lovlig. Men det gjør det ikke, siden det ikke står vendt mot meg i den retningen jeg ankommer. Skal parkere der i morgen med loven i hånd og god samvittighet.

 

For ordens skyld er det hverken parkering forbudt eller parkering forbudt-sone i området.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe. En liten oppdatering. I dag oppsto det på ny en nokså oppheta konfrontasjon med beboerne (konfrontasjon nr 1 var egenltig mellom beboeren og en kamerat, jeg lot som om det var meg for enkelhetens skyld, da dette i utgangspunktet var et enkelt spørsmål om trafikkregler/juss. Beklager det.).

 

I dag kom først en av beboerne til stedet i det jeg hadde tenkt til å sette meg i bilen og reise. Senere kom en annen yngre beboer til stedet i en BMW 5-serie. De argumentere på ulike måter for at parkeringen min er ulovlig, med følgende argumenter:

 

  1. Forbudt for motorvogn-skiltet som står i den ene enden. Mitt svar: Dette har null betydning da jeg ankommer fra motsatt retning. Beboeren forsøkte så å argumentere med "Hva om du hadde ankommet fra den siden?". Jeg svarte at jeg ikke gjør det, og derfor er det helt irrelevant.
  2. Mente den resterende veibredden ble for smal pga min parkering. Mitt svar: Beboeren sto parkert ved siden av meg i sin svære BMW 5-serie mens diskusjonen pågikk. Dessuten er det ingen regel som sier at en vilkårlig parkering langs veien er ulovlig dersom det ikke er nok plass til at to svære BMW-er kan passere hverandre på den bredden som er igjen. I så fall ville VELDIG mange av Oslos sjåfører blitt bøtelagt. Han kontret med "MEN DET ER JO OSLO!", akkurat som om helt andre regler gjelder der.
  3. "Skal du stå her sånn til vinteren også da"? Mitt svar: Jeg er ferdig på skolen til sommeren, så det er helt irrelevant. Nok et hypotetisk scenario som ikke har noe betydning for situasjonen vi er i nå. "Hadde tanta mi hatt pikk, hadde 'a vært onkelen min".
  4. "Vi bor her" - Mitt svar: Jeg ga klar beskjed om at det er offentlig vei, og at jeg ikke tar ordre ifra nabolagssheriffer. Dessuten sa jeg klart ifra om at jeg kommer til å stå der i morgen. De sa de kom til å ringe politiet.

Diskusjonen avsluttet med at de truet med borttauing, og sa dette ville bli dyrt for meg. Jeg sa at de gjerne måtte ringe politiet, men at de ikke ville komme noen vei med det. Dessuten ga jeg klar beskjed om at dersom de tauet bort bilen min privat, ville jeg anmelde dem for biltyveri. Ønsket dem også lykke til med å forsøke å blande politiet inn i dette.

 

Jeg kunne sikkert ha funnet et annet sted å parkere, men når en klyse på rundt 20 ruller opp i BMWen sin og forsøker å diktere hvem som kan stå parkert hvor, uten å ha noen rett til dette, er det ikke lenger aktuelt å etterkomme noe ønske fra beboerne. Da blir det automatisk en prinsippsak, a la Fleksnes.

Endret av Du veit ikkje ka du snakka om
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du sto i et kryss når du tok bildet må du passe på at du ikke parkerer «I eller nærmere enn 5 meter fra vegkryss».

 

Forbudt for motorvogn-skiltet, står det i krysset der det hvite gjerdet slutter?

 

Det der er bare en innkjørsel, og ikke et veikryss. Forbudt for motorvogn-skiltet står i enden ved slutten av det hvite gjerdet. Eller rettere sagt noen meter lenger fram, men det er like borti der. Det står vendt fra meg, så jeg ser det ikke i det hele tatt i den retningen jeg kjører.

 

https://www.google.com/maps/@60.1577194,10.2505505,3a,53.6y,291.05h,78.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgcsm-7aZcEaJ11-LuwV4PA!2e0!7i13312!8i6656

 

Sånn ser det ut. Dette er ikke noe veikryss.

Endret av Du veit ikkje ka du snakka om
Lenke til kommentar

Latterlige beboere. Får jo plass til to biler i bredden i tillegg til den parkerte bilen. Nei, her må nok noen øve seg litt og venne seg til sin egen bil sine ytterkanter.

 

Min eneste bekymring ut fra beskrivelsene, var om det er plass til at en brannbil kan passere, men her er det jo et hav av plass.

Parker i vei med god samvittighet!

Lenke til kommentar

Kombinasjonen av skilt samsvarar ikkje med gjeldande regelverk slik eg forstår det. Underskilt 808.519 "Køyring til eigedomane tillete" skal berre nyttast saman med 518 Gangveg, 520 Sykkelveg, 521 Sykkelfelt, 522 Gang- og sykkelveg samt 548 Gågate. Altso ikkje i kombinasjon med skilt 306.1 Forbudt for motorvogn. Underskilt som kan brukast til 306.1 Forbudt for motorvogn er følgande:

- 806 Tid for når skiltet er gyldig

- 808.301 Gjeld gjennomkøyring

- 808.303 Gjeld gjennomkøyring til (vegnamn)

- 808.305 Gjeld ikkje køyring til (verksemd eller adresse)

- 808.307 Gjeld ikkje varetransport (tidsrom)

- 808.311 Gjeld ikkje moped

- 808.313 Gjeld ikkje buss

- 808.315 Gjeld ikkje taxi

- 808.517 Gjeld ikkje buss og taxi

- 808.319 Gjeld ikkje (motorvogntype)

- 808.321 Gjeld (motorvogntype)

 

Av dei underskilta som er tillete å bruke saman med forbodsskiltet, ser eg for meg at 808.301 Gjeld gjennomkøyring hadde vore mest aktuelt å bruke.

 

Underskilt 808.519 Køyring til eigedomane tillete skal som nemnt over berre nyttast i kombinasjon med skilt som gangveg, sykkelveg og liknande. Eg trur grunnen til dette er at på desse plassane er det ikkje høve til å parkere i gang- og sykkelveg, og ein må difor køyre heilt fram til eigedomen for å ikkje vere til hinder.

 

Reglar for skilt fann eg i skiltnormalen på Vegvesenet sin nettstad: https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker/om-handbokene/vegnormalene/n300

 

Håndbok N300 Trafikkskilt, del 3 Forbudsskilt, påbudsskilt, opplysningsskilt og skilt med trafikksikkerhetsinformasjon (11 MB).pdf: https://www.vegvesen.no/_attachment/69739/binary/964083?fast_title=H%C3%A5ndbok+N300+Trafikkskilt%2C+del+3+Forbudsskilt%2C+p%C3%A5budsskilt%2C+opplysningsskilt+og+skilt+med+trafikksikkerhetsinformasjon+%2811+MB%29.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...