Gå til innhold

Nå sender Volkswagen selvkjørende e-Golf ut i virkelig trafikk


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å dure på med selvkjøring.

Har ny bil på vei som vil vare noen år, men forventer at neste bilen etter denne vil være selvkjørende.

Det vil ihvertfall være ett av kravene jeg ser etter når den tid kommer.

Vil jo være magisk å kunne sove en time i bilen hver morgen istedenfor å måtte kjøre selv og følge med på trafikken når jeg pendler.

Lenke til kommentar

Fascinerende teknologi, og ikke minst samspillet med øvrig trafikk og infrastruktur. Men hvem er egentlig pådriverne for selvkjørende biler: Er det bil-/teknologiindustrien, stor-samfunnet/politikerne eller oss trafikanter?

 

Jeg vet ihvertfall for meg selv at jeg ønsker å kjøpe den aller siste ikke-selvkjørende bilen på markedet. Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

Lenke til kommentar

Fascinerende teknologi, og ikke minst samspillet med øvrig trafikk og infrastruktur. Men hvem er egentlig pådriverne for selvkjørende biler: Er det bil-/teknologiindustrien, stor-samfunnet/politikerne eller oss trafikanter?

 

Jeg vet ihvertfall for meg selv at jeg ønsker å kjøpe den aller siste ikke-selvkjørende bilen på markedet. Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

 

Tja, jeg liker tanken på at man har en bil som kan være selvkjørende. Si f.eks at du skal kjøre noen hundre kilometer på motorvei, KJEDELIG! Men så skal du ta av hovedveien og kjøre et stykke ut til din destianasjon, ergo du tar over kontrollen. Liker å kjøre bil men liker også tanken på å bli transportert store deler av de lengre etappene (eller hjem fra jobb når jeg er trøtt og sliten). Så ja takk begge deler? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fascinerende teknologi, og ikke minst samspillet med øvrig trafikk og infrastruktur. Men hvem er egentlig pådriverne for selvkjørende biler: Er det bil-/teknologiindustrien, stor-samfunnet/politikerne eller oss trafikanter?

 

Jeg vet ihvertfall for meg selv at jeg ønsker å kjøpe den aller siste ikke-selvkjørende bilen på markedet. Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

 

Det som vil drive frem selvkjøring er i liten grad privatpersoner men i større grad servicenæring og lignende.

 

Eksempel 1.

Selvkjørende taxi. Ingen utgifter til sjåfør. Plass til 5 passasjerer i en bil istedenfor 4. Med ett en liten touch skjerm så trykker man inn destinasjon, trekker kort eller betaler med app, og vips så kjøres du dit du vil. Første taxi-selskapet som investerer i selvkjørende taxi'er vil jo glatt utkonkurrere alle andre taxi selskaper på pris, og dermed er de nødt til å henge seg på.

 

Eksempel 2.

Selvkjørende shuttlebusser og bybusser. Igjen, ingen utgift med sjåfør.

 

Eksempel 3.

Vareleveranse og budbiler. Ingen behov for sjåfør. Kjører fra A til B, eller fra A til B,C,D og leverer og henter etter behov. For budbiler kombinert med varsling på app kan ting kjøres rundt 24/7 og mottaker får varsling når bilen med pakken nærmer seg.

 

Eksempel 4.

Tungtransport. Selvkjørende vogntog kan jo kjøre 24/7 uten restriksjoner og krav til hviletid. Igjen, som med taxi'er, så vil ett selskap som først får en flåte med selvkjørende vogntog glatt utkonkurrere andre selskaper på pris og tid da det ikke er utgifter til sjåfør, og ingen stans på grunn av hviletid.

 

Det behovet som vil fremtvinge seg er vakt-ordning slik at de som bruker en selvkjørende taxi, budbil, vogntog og lignende kan ta kontakt med noen dersom en selvkjørende bil av en eller annen grunn får problemer (punktering, motorsvikt, tomt for drivstoff eller strøm osv).

 

Så vil det også være noen ting som må settes opp for å gjøre ting kundevennlige, som nevnt apper og betalingsmetoder, men slike løsninger har vi jo mer eller mindre allerede med kort, RFID kort betaling, VIPPS, mobiler osv.

 

Det er disse tingene som av følge av konkurranse og kommersielle grunner at selvkjørende biler vil tvinge seg frem.

 

For privatpersoner så er selvkjørende bil kun en bonus.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fascinerende teknologi, og ikke minst samspillet med øvrig trafikk og infrastruktur. Men hvem er egentlig pådriverne for selvkjørende biler: Er det bil-/teknologiindustrien, stor-samfunnet/politikerne eller oss trafikanter?

 

Jeg vet ihvertfall for meg selv at jeg ønsker å kjøpe den aller siste ikke-selvkjørende bilen på markedet. Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

 

Skjønner litt hva du mener, kan være gøy å kjøre selv, men å slippe å kjøre åpner jo for en del fine muligheter også da (forutsatt at det blir statistisk mye sett tryggere enn å kjøre selv, noe det nok blir med tiden):

-Sove i bilen

-Spise ordentlig mat i bilen

-Se på TV/Streaming i bilen

-Spille brettspill med familien på vei til hytta

-Ulykker kan bli så sjeldne at det blir en nyhet på linje med et flykrasj når en bil krasjer.

 

Og så åpner det for bildeling der alle ikke trenger en egen bli men kan bli hentet av en autonom taxisjåfør som jobber gratis for bileieren. Dette kan skape en massiv reduksjon i miljøutslipp, siden samfunnet kan klare seg med langt færre biler enn i dag. Det åpner også for at vi kan få bort de fleste parkeringsplassene i byen, og heller ha de plassert et stykke utenfor.

 

Og sikkert mye annet gøy jeg og andre ikke klarer helt å forestille oss enda. "Jeg har ikke bruk for smarttelefon - foretrekker knapper" var en vanlig påstand for 10 år siden....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg liker tanken på at man har en bil som kan være selvkjørende. Si f.eks at du skal kjøre noen hundre kilometer på motorvei, KJEDELIG! Men så skal du ta av hovedveien og kjøre et stykke ut til din destianasjon, ergo du tar over kontrollen. Liker å kjøre bil men liker også tanken på å bli transportert store deler av de lengre etappene (eller hjem fra jobb når jeg er trøtt og sliten). Så ja takk begge deler? :)

Teslas Autosteer har allerede i dag muligheten til å avlaste sjåføren ved kjøring på motorvei. Det er rett og slett mindre trettende å overvåke at bilen gjør jobben sin(holde fil og fart) enn å gjøre jobben selv. :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teslas Autosteer har allerede i dag muligheten til å avlaste sjåføren ved kjøring på motorvei. Det er rett og slett mindre trettende å overvåke at bilen gjør jobben sin(holde fil og fart) enn å gjøre jobben selv. :)

Er mange merker som har "autosteer", og som holder fila helt fint på motorvei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fascinerende teknologi, og ikke minst samspillet med øvrig trafikk og infrastruktur. Men hvem er egentlig pådriverne for selvkjørende biler: Er det bil-/teknologiindustrien, stor-samfunnet/politikerne eller oss trafikanter?

 

Jeg vet ihvertfall for meg selv at jeg ønsker å kjøpe den aller siste ikke-selvkjørende bilen på markedet. Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

 

Skjønner litt hva du mener, kan være gøy å kjøre selv, men å slippe å kjøre åpner jo for en del fine muligheter også da (forutsatt at det blir statistisk mye sett tryggere enn å kjøre selv, noe det nok blir med tiden):

-Sove i bilen

-Spise ordentlig mat i bilen

-Se på TV/Streaming i bilen

-Spille brettspill med familien på vei til hytta

-Ulykker kan bli så sjeldne at det blir en nyhet på linje med et flykrasj når en bil krasjer.

 

Og så åpner det for bildeling der alle ikke trenger en egen bli men kan bli hentet av en autonom taxisjåfør som jobber gratis for bileieren. Dette kan skape en massiv reduksjon i miljøutslipp, siden samfunnet kan klare seg med langt færre biler enn i dag. Det åpner også for at vi kan få bort de fleste parkeringsplassene i byen, og heller ha de plassert et stykke utenfor.

 

Og sikkert mye annet gøy jeg og andre ikke klarer helt å forestille oss enda. "Jeg har ikke bruk for smarttelefon - foretrekker knapper" var en vanlig påstand for 10 år siden....

Joda, jeg er enig i at det er bakstreversk å nekte å forholde seg til moderne teknologi. Spørsmålet mitt var mest stilt av ren nysgjerrighet, i erkjennelsen av at autopilot svarer på et spørsmål jeg aldri har stilt.

 

Når du nevner flykrasj, så er den bransjen ekstremt opptatt av problemet ved manglende piloterfaring etter at autopilotene overtar stadig flere av arbeidsoppgavene i cockpit. Det listes bl.a. som medvirkende årsak til begge 737 MAX ulykkene. Dette ønsker vi vel ikke i trafikken?

 

Dernest kan jo bildeling like gjerne basere seg på depoter man oppsøker med sykkel eller kollektivtransport? Bilen trenger jo ikke kjøre til deg. -Den mest miljøvennlige energien er jo den som ikke blir brukt.

 

Jeg har nok mer tro på selvkjøring for nyttetrafikk enn i privatbiler, men siden det blir mer komplisert å blande disse i trafikken vil det nok bli et visst press på oss personbileiere også. Jeg satser som nevnt på å bli sistemann ut, så får jeg heller ta det ansvaret som teknologi-agnostiker.

Lenke til kommentar

Fascinerende teknologi, og ikke minst samspillet med øvrig trafikk og infrastruktur. Men hvem er egentlig pådriverne for selvkjørende biler: Er det bil-/teknologiindustrien, stor-samfunnet/politikerne eller oss trafikanter?

 

Jeg vet ihvertfall for meg selv at jeg ønsker å kjøpe den aller siste ikke-selvkjørende bilen på markedet. Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

 

Nøkkelordet er vel "rask". Spørs om ikke disse vil være til stor hindring i trafikken de første årene fordi produsenten vil legge inn sikkerhetsmargin. Ref. selvkjørende busser med maksimum hastighet 15km/t.

 

En annen ting er at selv om de holder farten som står på skiltene, vil de fremdeles være sperregriser her hvor de fleste fartsgrenser er urealistisk lave sammenliknet med alle andre land. 4-felts motorvei med 60km/t for eksempel, latterlig. Ingen respekterer dem, og når det pluselig dukker opp en bil som gjør det blir det store trafikale problemer og forbikjøringssituasjoner.

Lenke til kommentar

Er VW klar til å ta støyten dersom deres teknikk dreper ett menneske eller sender de sin egen testsjåfør forran seg som ett levende skjold?

Har derimot DU all verdens mulige krasj-scenarioer klart for deg når du er ute og kjører, slik at du er i stand til å handle helt korrekt når uhellet først er ute?

Det er ikke mulig og det er stor sannsynlighet for at stressnivået vil være så høyt at du ikke vil være i stand til å ta rasjonelle avgjørelser heller. Og heller ikke sikkert at tilstanden til egen bil eller miljøet rundt vil samarbeide så godt.

Da stoler jeg heller på at en computer eller to i en selvkjørende bil klarer å holde hodet kaldt.

Husk at en slik maskin kan "trenes opp" med, nettopp, all verdens krasj-scenarioer. Slik at du slipper. Og den vil bare bli bedre og bedre.

Det er greit å være kritisk, det er jeg også, men jeg er ikke så bekymret for dette med avgjørelser.

Lenke til kommentar

Kunne ikke tenkt meg en selvkjørende bil uansett hvor rask, billig, tøff og høyteknologisk den var. Men jeg er kanskje helt alene om dette?

 

Nei, du er neppe alene om det. Selv mener jeg at teknologien ikke er moden for et vinterland som Norge. Her i landet har vi ikke synlig veimerking deler av året. Hastighet og kjøreavstand er avhengig av veigrep og føre, og  vi har ikke alltid vei med lik bremselengde for din bil og den foran deg - det avhenger av om det er tørr asfalt eller snø/is der man bremser. Datamaskiner er også generelt dårlige til å forutse menneskelig adferd, som ikke alltid virker like logisk. F.eks. et barn som løper ut på veien etter ballen sin. De er antagelig heller ikke noe flinke til å se under biler, etter små føtter som går mellom de parkerte bilene, eller gjenskinnet av personer i butikkvinduene på fortauet.

 

Så jeg er skeptisk. Og før jeg blir overbevist om at teknologi kan erstatte en erfaren sjåfør, så vil jeg ikke bruke en selvkjørende bil. Eller, sagt på en annen måte, jeg vil ikke sette meg inn i en bil hvor jeg ikke kan slå av den selvkjørende teknologien.

 

Derimot sier jeg velkommen til ting som kan hjelpe sjåfører med sikkerhet og kjøring, som f.eks. felthjelper, dødsonevarsler, elgradar, o.l. Fra før av har vi jo ABS-bremser, Cruise-kontroll, kollisjonsputer, bilbelter, o.a. som de fleste aksepterer som positivt.

 

En annen ting som gjør at jeg har lite tro på selvkjørende biler er at jeg ikke tror alle bileiere vil ha samme grad av ansvarsfølelse for å vedlikeholde teknologien, som f.eks. å rengjøre kameralinsene. Vi ser ofte folk som ikke vasker bilskiltene, selv om de vet - eller burde vite - at det er forbudt å kjøre med skilt som ikke kan leses. Så har vi dem som ikke skraper frontruten for is om vinteren, bortsett fra et lite kikkehull rett foran seg ... Slike menneskelige faktorer vil sette begrensninger for hvor effektiv og sikker selvkjørende teknologi blir, tror jeg.

 

Noen her har nevnt flykræsj. Det som oftest går igjen i slike katastrofer er en eller flere menneskelige faktorer som var årsaken til kræsjet. Dessuten er det ofte en ren kostnadsvurdering som ligger bak en fatal avgjørelse. Flyselskaper skal tjene penger, og selv om alle sier at flysikkerhet er det viktigste, så har selv den en grense hvor mange synes det blir for kostbart. For noen ligger grensen på en liten del til $3, mens andre er villige til å bruke mye mer på økt sikkerhet. Men alle har en grense. Den menneskelige faktoren, enten det gjelder slurv/inkompetanse, eller økonomiske vurderinger, påvirker sikkerheten.

 

Hvis det er et mål å kutte ut den menneskelige faktoren, som tar feil og trege avgjørelser i en krisesituasjon, når blir da den selvkjørende teknologien moden for det? Hva vil det koste (av prøving & feiling, og tapte liv i ulykker) å utvikle den til et slikt stadium, hvis det overhodet er mulig? Og ønsker vi dette?

 

Det er ikke bare teknologien som ikke er moden. Vi er heller ikke modne, mener jeg.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Nei, du er neppe alene om det. Selv mener jeg at teknologien ikke er moden for et vinterland som Norge. Her i landet har vi ikke synlig veimerking deler av året. Hastighet og kjøreavstand er avhengig av veigrep og føre, og  vi har ikke alltid vei med lik bremselengde for din bil og den foran deg - det avhenger av om det er tørr asfalt eller snø/is der man bremser. Datamaskiner er også generelt dårlige til å forutse menneskelig adferd, som ikke alltid virker like logisk. F.eks. et barn som løper ut på veien etter ballen sin. De er antagelig heller ikke noe flinke til å se under biler, etter små føtter som går mellom de parkerte bilene, eller gjenskinnet av personer i butikkvinduene på fortauet.

Det siste punktet tenker jeg er langt mer vesentlig enn det første. Det å mekanisk føre en bil er nok et langt enklere problem enn å kunne koeksistere i en kompleks interaksjon med andre mennesker og maskiner.

 

Den siste hypebølgen på autonomi ser jeg som kun en av flere AI relaterte hypebølger vi har hatt opp gjennom årene. De pleier å stoppe opp i at ikke alle problemene var like lette å løse likevel, man kommer et stykke på vei, litt lengre enn sist, men man kommer ikke frem.

Jeg ser ikke at noe har fundamentalt endret seg denne gangen heller. Det viser seg gjerne at de teknikkene og algoritmene man har funnet som gjør en god jobb i noen subdomener ikke lar seg bruke i alle problemdomenene til komplekse systemer som selvkjøring vil være.

 

The verge har en god artikkel på dette: https://www.theverge.com/2018/7/3/17530232/self-driving-ai-winter-full-autonomy-waymo-tesla-uber

Lenke til kommentar

Nei, du er neppe alene om det. Selv mener jeg at teknologien ikke er moden for et vinterland som Norge. Her i landet har vi ikke synlig veimerking deler av året. Hastighet og kjøreavstand er avhengig av veigrep og føre, og  vi har ikke alltid vei med lik bremselengde for din bil og den foran deg - det avhenger av om det er tørr asfalt eller snø/is der man bremser. Datamaskiner er også generelt dårlige til å forutse menneskelig adferd, som ikke alltid virker like logisk. F.eks. et barn som løper ut på veien etter ballen sin. De er antagelig heller ikke noe flinke til å se under biler, etter små føtter som går mellom de parkerte bilene, eller gjenskinnet av personer i butikkvinduene på fortauet.

Spørs hvordan man deler på informasjon det, i et slikt system. Som VW nå er inne på, så starter dem testing med et system utenforbilen også. Lysstolper, og lyskryss kan fint ha sensorer som til stadighet kartlegger veiene for deg. På den måten er man ikke avhengig av å gjøre dette i sanntid mens bilen ferdes. Og man blir heller ikke like avhengig av merkeringer, slik at snø ikke blir et like stort problem. 

 

Datamaskiner er ikke dårlige på å forutse menneskelig adferd, så lenge små biter av  personene syntes gjennom hver frame. Som enhver bevegelse, så får man en viss "forsmak" av hva en person skal gjøre, i forkant av bevegelsen. 

 

Skal du ta et skritt til høyre, så må du putte beina dine slik at massen i kroppen din beveger seg i den retningen før du starter å gå. Slike bevegelser er rimelig vanskelig for oss med våre øyne å se, men for en computer og en CMOS sensor som kan sammenligne pixler frame for frame, så ser den dette med en gang. Det samme gjelder f.eks ved sykling. For å svinge til høyre, så svinger du gjerne smått til venstre først, slik at massen din går over, også justerer du ved å "kontre" dette med å svinge den veien du originalt ville sykle. Dette ser som sagt en computer mye kjappere, enn det vi gjør.

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som vil drive frem selvkjøring er i liten grad privatpersoner men i større grad servicenæring og lignende.

 

Eksempel 1.

Selvkjørende taxi. Ingen utgifter til sjåfør. Plass til 5 passasjerer i en bil istedenfor 4. Med ett en liten touch skjerm så trykker man inn destinasjon, trekker kort eller betaler med app, og vips så kjøres du dit du vil. Første taxi-selskapet som investerer i selvkjørende taxi'er vil jo glatt utkonkurrere alle andre taxi selskaper på pris, og dermed er de nødt til å henge seg på.

 

Eksempel 2.

Selvkjørende shuttlebusser og bybusser. Igjen, ingen utgift med sjåfør.

 

Eksempel 3.

Vareleveranse og budbiler. Ingen behov for sjåfør. Kjører fra A til B, eller fra A til B,C,D og leverer og henter etter behov. For budbiler kombinert med varsling på app kan ting kjøres rundt 24/7 og mottaker får varsling når bilen med pakken nærmer seg.

 

Eksempel 4.

Tungtransport. Selvkjørende vogntog kan jo kjøre 24/7 uten restriksjoner og krav til hviletid. Igjen, som med taxi'er, så vil ett selskap som først får en flåte med selvkjørende vogntog glatt utkonkurrere andre selskaper på pris og tid da det ikke er utgifter til sjåfør, og ingen stans på grunn av hviletid.

 

Det behovet som vil fremtvinge seg er vakt-ordning slik at de som bruker en selvkjørende taxi, budbil, vogntog og lignende kan ta kontakt med noen dersom en selvkjørende bil av en eller annen grunn får problemer (punktering, motorsvikt, tomt for drivstoff eller strøm osv).

 

Så vil det også være noen ting som må settes opp for å gjøre ting kundevennlige, som nevnt apper og betalingsmetoder, men slike løsninger har vi jo mer eller mindre allerede med kort, RFID kort betaling, VIPPS, mobiler osv.

 

Det er disse tingene som av følge av konkurranse og kommersielle grunner at selvkjørende biler vil tvinge seg frem.

 

For privatpersoner så er selvkjørende bil kun en bonus.

Du kunne slengt på et punkt 5, der autonome busser kjører i flåte, og sånn sett lager et togsett uten å være avhengig av en eksklusiv skinnegang, men kan bruke det eksisterende veinettet. Disse kan godt gjøres elektriske, og hente strøm fra veien via induksjonslading. Langt billigere å bygge ut enn nye jernbanetraseer, og langt mer fleksibelt.

 

 

Når du nevner flykrasj, så er den bransjen ekstremt opptatt av problemet ved manglende piloterfaring etter at autopilotene overtar stadig flere av arbeidsoppgavene i cockpit. Det listes bl.a. som medvirkende årsak til begge 737 MAX ulykkene. Dette ønsker vi vel ikke i trafikken?

 

Dernest kan jo bildeling like gjerne basere seg på depoter man oppsøker med sykkel eller kollektivtransport? Bilen trenger jo ikke kjøre til deg. -Den mest miljøvennlige energien er jo den som ikke blir brukt.

Her var vel den menneskelige faktoren at produsenten sendte ut ny software, som hadde fått en funksjon som mannskapet hverken var blitt gjort oppmerksomme på, forklart hva den gjorde, og ikke minst heller ikke fikk trene på. Mannskapet gjorde derfor som de var trent til, noe som plutselig var feil løsning pga manglende informasjonsdeling. Så spørs det selvsagt hva som hadde skjedd om man til tross for en ukjent situasjon, hadde valgt å stole på programvaren, og latt den få gjøre det den ønsket å gjøre.

 

Til neste avsnitt, du mener de skal bruke sykler og busser for å komme seg til transportmiddelet som skal føre folk vekk fra privatbilene og over til autonome biler som skal mate annen offentlig trafikk, eller komplementere eller endog erstatte dagens offentlige transportmidler?

 

Skal det være effektivt, og ønskelig å bruke, så er det motsatt. Det er den autonome, elektrisk drevne poden som skal føre deg til jobb, buss/tog/t-bane/trikk eller flyplass, på det som er den mest effektive og økonomiske måten. Skal du erstatte privatbilen, så må løsningen generelt sett oppfattes som bedre og helst rimeligere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...