Gå til innhold

Slo DOOM-rekord etter 20 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Min reaksjon til dette er splittet...

På en side så tenker jeg,"WOW, godt gjort...!!!"

På den annen side så tenker jeg,"What the HELL is the point...!?".

(See what I did there...he he...)

 

Personlig så er jeg mer en Completionist enn en Speedrunner.

Hadde nok blitt mer imponert om noen hadde gjort et forsøk på en Completionist-Speedrun.

Selv om jeg personlig er av "Stop and smell the roses"-typen spillere.

 

Noe sier meg at game-designerne ikke hadde "Extreme-Speedrun" i tankene når dem laget Doom, med tanke på sekund-avrundingen.

Man må også ta høyde for HW-setup da spillet kom ut.

Noe som kan til de grader veie imot hensikten med milli- eller micro-precision.

 

Man kan argumentere for at HW-setup nå til dags kan til en viss grad dra nytte av slikt, men det er som kjent dumt å være etterpå klok.

Og det er høyst usansynlig at id-teamet bak Doom er villig til å sette av tid og resurser til implementering av slikt i et så passe gammelt spill.

Accuracy er også et meget viktig aspekt i så måte, som kan variere en god del fra HW-setup til HW setup, selv i disse dager.

Lenke til kommentar

Antagelig brukt godt over ett år av dagelig spilling hvis det ligger over 50k forsoek bak dette. Da er du faen hekta..

 

Kan tenke meg gleden når han klarte det.

 

Kjapt regnet så er 50 tusen sekunder, rett over 111 timer, så er man ivrig nok så tar det ikke veldig lang tid å ta like mange forsøk.

 

Kommer litt an på hvor lang tid det tar å starte på nytt.

Lenke til kommentar

Kjapt regnet så er 50 tusen sekunder, rett over 111 timer, så er man ivrig nok så tar det ikke veldig lang tid å ta like mange forsøk.

 

Kommer litt an på hvor lang tid det tar å starte på nytt.

 

Dei fleste forsøka er over før han når slutten og det går veldig fort å starte på nytt, så det går fort mange forsøk i slengen. I videoen blir det sagt at han starta seriøse forsøk i desember 2017 og klarte det i februar 2019. Om det var ca 400 dagar mellom så kanskje han spelte i 300 av dei. Om me tar utgangspunkt i at han brukte 10 sekund i snitt per forsøk, så er det ca. 140 timar. Fordelt på 300 dagar blir det ikkje så mange minutt per dag.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Her kunne man satt opp kunstig intelligens for å fått umenneskelig resultat. Jeg hadde noen gode speedrun resultater i Quake 1 (quakeworld) på 90 tallet. Så har endel kunnskap angående hva som skal til.

Lenke til kommentar

Her kunne man satt opp kunstig intelligens for å fått umenneskelig resultat. Jeg hadde noen gode speedrun resultater i Quake 1 (quakeworld) på 90 tallet. Så har endel kunnskap angående hva som skal til.

Tool Assisted Speedruns (TAS) er ei greie. Det går ut på å programmere i staden for å spele og optimalisere alt ein kan. Med TAS kan ein ta i bruk alt som finnes i spelet og levere inputs som går raskare enn eit menneske kan trykke. I den kategorien er det òg mykje utnytting av glitches.

 

Om AI har blitt brukt til TAS veit eg ikkje, men det ville kanskje gått veldig lang tid å optimalisere dersom motoren skal prøve og feile heile tida.

 

Her er eit eksempel på ein TAS av Doom:

 

https://youtu.be/EWGUnfDtnVM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...