Jump to content
Redaksjonen.

Mindre og mer effektiv: Denne elbilmotoren skal ligge inne i hjulet

Recommended Posts

På humpete veier, som vi fremdeles har mere enn nok av, (noen steder) blir det tøft å være støtdempere når disse

finner hullene. Og hvordan tar motoren det, slag og skvett og full av skitt hele tiden.

Blir den også utslitt, sammen med dempere og hjuloppheng.

Er redd det blir et hardt liv.

Motor og hjullager er samme greia, her blir humper enda dyrere.

Best på gode veier, som det meste er.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Skjønner trangen til å ha motor i hjulet sånn umiddelbart, men skjønner ikke helt at man fortsetter å ha den trangen etter å ha tenkt gjennom praktisk bruk og bedre alternativ. Man kan gjerne ha en motor i hvert hjørne, men det er jo best å pakke den godt inn. Aksler og drivledd kan vi leve med, de er mye billigere å bytte.

  • Like 3

Share this post


Link to post

På tide!  :thumbup:

 

Vekk med clutch, akslinger og sånn dritt. Inn med computerstyring fullt ut.

Edited by G
  • Like 1

Share this post


Link to post

Skjønner trangen til å ha motor i hjulet sånn umiddelbart, men skjønner ikke helt at man fortsetter å ha den trangen etter å ha tenkt gjennom praktisk bruk og bedre alternativ. Man kan gjerne ha en motor i hvert hjørne, men det er jo best å pakke den godt inn. Aksler og drivledd kan vi leve med, de er mye billigere å bytte.

 

 

nidec%20%281%29.300x169.jpg

Nja, ut i fra foto å bedømme så ser jo et bytte av den motoren ut som et rent gjør det selv prosjekt i garasjen. Bare å løsne hjul, noen bolter og en kabel..

 

Jeg regner nesten med at man gjør et innbytte av hele motorenheten og får betalt pant for den gamle mot å betale ganske mye mer for motoren man får i bytte.

 

På populære bilmodeller så må det jo kunne komme kopimotorer som sparer en for mange tusenlapper.

Edited by G
  • Like 4

Share this post


Link to post

Hvor mye tap har man fra motor til hjul i et mer konvensjonelt oppsett?

 

 

Motoren veier 32kg... oops :p

 

Hva kan man gjøre for å kompensere for all denne ufjærete massen? Kanskje skikkelig myke spiralfjærer med elektromagnetisk aktiv fjæring 'på toppen'? Med laseravlesning forover kan du kanskje aktivt følge vei- og huller?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Da kan man sikkert redusere på vekten av den motoren med ymse metallegeringer. Oppheng og støtdemping lages vel bare i stil.

 

Man har jo mange forskjellige kjøretøy i fra store til små. Alle har en form for støtdemping. Så at det ikke skulle kunne designes støtdemping til 32 kg, blir en absurd tanke for min del. Man ender kanskje opp med noen store hjul og noen enda større hjulbrønner. Ser sikkert bare kuult ut det  :wee:

 

Dersom disse veier bare 32 kg. Og man har fire av dem. Det er 128 kg det kun. Man kan så sløyfe motor, drivakslinger og en del ekstra mikk som følger med gammel motordesign. Det er mange kilogram spart på bilvekten totalt det. I tillegg så klarer en person eller to med armkraft å flytte den motoren med bare nevene, eller med en simpel lettvekts løfteanordning som støtte. Fordi vekten 128 kg er fordelt over fire punkt på bilen (hvert hjul).

Edited by G
  • Like 3

Share this post


Link to post

Hvor mye tap har man fra motor til hjul i et mer konvensjonelt oppsett?

 

 

Motoren veier 32kg... oops :p

 

Hva kan man gjøre for å kompensere for all denne ufjærete massen? Kanskje skikkelig myke spiralfjærer med elektromagnetisk aktiv fjæring 'på toppen'? Med laseravlesning forover kan du kanskje aktivt følge vei- og huller?

Luftfjæring er nok det beste, de kan kompensere meget godt for mye vekt og bevegelser.

  • Like 2

Share this post


Link to post

hvis motoren kan doble som brems, vil ikke vektøkningen være altfor høy,

siden man kan spare vekt fra bremseklosser og bremseskiver.

i tillegg så vil man slippe den roterende massen til tunge bremseskiver.

  • Like 4

Share this post


Link to post

hvis motoren kan doble som brems, vil ikke vektøkningen være altfor høy,

siden man kan spare vekt fra bremseklosser og bremseskiver.

i tillegg så vil man slippe den roterende massen til tunge bremseskiver.

 

Du kommer nok ikke utenom friksjonsbremsing i en eller annen form, men kanskje man kan bremse direkte på motorens roterende del eller noe i reduksjonsgiret. På en eller annen måte må det i alle fall gå an å manuelt stoppe farkosten hvis all strøm forsvinner.

Edited by OlaML
  • Like 2

Share this post


Link to post

KjeRogJør og OlaML: Motoren blir 100% garantert 100% hermetisk lukket. Ingen støv, skitt eller vann kommer inn. Slag er en utfordring men løses ganske greit med å dimensjonere opp lagrene.

 

Kahuna: Lav uavfjæret vekt er viktig for biler med høye krav til gode kjøreegenskaper på ujevnt underlag. Biler som er beregnet for god asfalt eller ikke har særlig høye krav kan fint leve med de 32 kiloene.

 

Myrliket: Motorene kan garantert fungere som generator ved oppbremsing. Normalt er det batteriet som begrenser regenereringseffekten. Min regenererer for eksempel bare opp til 60 kW før skivebremsen tar over og bremser tilsvarende rundt 500 kW ved kraftig nødbremsing. Skal motoren fungere som brems må den kvitte seg med energien. Det kan potensielt gjøres ved å varme opp kjølevæske med ohmsk motstand. Husk, det er kun nødbrems som gir behov for å kvitte seg med overskuddet av bremseenergien. F.eks nedover et bratt fjell kan man lade batteriet med energien. Derfor krever det relativt lite kjølevæske og motoren og kablene trenger ikke takle så høy effekt mer enn fra makshastighet til 0 én gang. Toppfarta kan begrenses hvis temperaturen i kjølevæska eller kablene er for høy. 200-0 km/t krever et effektopptak på ca 500 kW i 8-10 sekunder. Fordelt på fire motorer a 100W blir det altså 25% over merkeeffekten i 8-10 sekunder. Det burde være fult overkommelig.

Edited by Simen1
  • Like 4

Share this post


Link to post

" og den skal også være effektiv da man slipper en vanlig transmisjon". Og så skriver man like etter at motoren har reduksjonsgir, altså det samme som 99% av dagens elmotorer! Om neste artikkel snakker om at elmotoren skal veie 5 kilo, så vil jeg vurdere å lese artikkelen!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Elmotorer som takler direktedrift har man allerede, og de er såpass lette at selv om man monterer de i bilen med drivaksel ut til hjulet, så vil det utgjøre mindre enn 32 kg pr hjørne, og så slipper man den enorme uavfjærede vekten som allerede i dag er et stort problem på mange nye biler.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Du kan øke elektromotorens bremseeffekt ved å dumpe det som batteriet ikke klarer å ta opp et annet sted. Et nett med motstander under skjermene for eksempel?

Man trenger en større masse som kan ta opp varmen raskere. Det var det jeg mente med å varme opp kjølevæske. Det er et sted å dumpe energien som batteriet ikke klarer å svelge unna. Mulig en heftig superkondensator kunne gjort samme jobben, men det blir vel både dyrt og plasskrevende.

  • Like 2

Share this post


Link to post

"Ifølge Nidec er den hjulmonterte elmotoren både mindre og lettere enn tradisjonelle løsninger"

 

Idiotisk påstand. Ikke navmotor har masse lik 0, fordi det er ingenting der. Navmotor har masse, så den er tyngre.* Det er en grunn til at tidligere forsøk på navmotor har blitt skrinlagt.

 

*Stikkordet her er ikke kjøretøyets totakvekt, men uavfjæret masse.

2x32kg ekstra masse på kjøretløyet er nesten ubetydelig. 2x32kg uavfjæret massei navet, er nok til å ødelegge bilens kjøreegenskaper fullstendig.

  • Like 2

Share this post


Link to post

"Ifølge Nidec er den hjulmonterte elmotoren både mindre og lettere enn tradisjonelle løsninger"

Idiotisk påstand. Ikke navmotor har masse lik 0, fordi det er ingenting der. Navmotor har masse, så den er tyngre.* Det er en grunn til at tidligere forsøk på navmotor har blitt skrinlagt.

*Stikkordet her er ikke kjøretøyets totakvekt, men uavfjæret masse.

2x32kg ekstra masse på kjøretløyet er nesten ubetydelig. 2x32kg uavfjæret massei navet, er nok til å ødelegge bilens kjøreegenskaper fullstendig.

Var ikke det å dra det litt langt, fullstendig... Og man kan jo gjøre som med mopeder; ha motor forran hjul på sportsutgaven.

 

Her et hjul-nav fra en XM som skal tilpasses en hydraulikkmotor til «the MOV» (mitt lille BuBilBåt prosjekt). Flenstilpasningen og kon skal dreies av fyrste års studenter ved maskinlinje.

Joda skulle vært elektrisk, men for 15 000,- fikk eg en fin plenklipper med Kubota 3 sylindret 719 ccm 20,9 hp (må pines for å få 15hp ut på hjul og propell), inklusive 3 saktegående til hjul og 3 hurtigløpende hydraulikk motorer til propell (klippe motoren).

Jaæææ, må få kjøpt meg et vrak av en vannskuter skal eg ta ny rekord over den engelske kanal. 300 hp i vannet gir fin fart på 2,6 tonn 1:1,5 prototype.

 

 

 

Er jo bare å ta patent og gjøre jobben, av gammelt skrap som sammen er utvikling. Var det ikke så meget å tjene på raketter hadde nok Kongsberg meldt seg på.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 2

Share this post


Link to post

Man trenger en større masse som kan ta opp varmen raskere. Det var det jeg mente med å varme opp kjølevæske. Det er et sted å dumpe energien som batteriet ikke klarer å svelge unna. Mulig en heftig superkondensator kunne gjort samme jobben, men det blir vel både dyrt og plasskrevende.

Eventuelt en kjøleribbe. Derfor jeg forslo skjermen, der trekker det jo gjerne litt..

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...